کد خبر: 639369
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
چگونگي تحقق شعار سال93 در گفت‌و‌گوي «جوان» با كارشناسان فرهنگي
نامگذاري سال 93 با عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نشان از تأكيد مؤكد مقام معظم رهبري بر مقوله فرهنگ و تأثير عميق آن بر زندگي اين روزهاي مردم دارد، به همين بهانه پاي صحبت كارشناسان فرهنگي نشسته‌ايم تا در خصوص شعار سال و نقش آن در ابعاد مختلف فرهنگ كشور بپرسيم.
سپيده آماده
قيمت كاغذ و افت تيراژ، مشكلات اصلي بازار نشر

محسن پرويز، معاون پيشين امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص تأكيد مقام معظم رهبري بر مقوله فرهنگ در نامگذاري سال جديد به «جوان» مي‌گويد: بحث فرهنگ و پرداختن به آن و تلاش براي رشد و ارتقاي اين حوزه هميشه مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است. با توجه به شرايط خاص كشور كه تلاش دشمنان بر افزايش فشار اقتصادي بر ايران است، طبيعتاً پرداختن به مسائل اقتصادي بايد در اولويت‌هاي كاري سياستگذاران و مديران اجرايي باشد، اما امسال مقام معظم رهبري در كنار تأكيد به اقتصاد، بحث فرهنگ را هم مطرح كرده‌اند تا پرداختن به حوزه اقتصاد منجر به فراموشي مسائل فرهنگي نشود. از طرف ديگر بحث عزم ملي و مديريت جهادي را مطرح كرده‌اند كه راهكارهاي اصلي و اساسي براي موفقيت در امور اقتصادي و بهبود شرايط فرهنگي است، در واقع اگر بخواهيم در هر يك از اين دو حوزه چه در اقتصاد و چه در فرهنگ موفق باشيم، نياز به عزم ملي داريم و مديران جامعه بايد تلاششان بر پايه مباني مديريت جهادي باشد.

اين كارشناس فرهنگي مي‌افزايد: ما در حوزه‌هاي فرهنگي كمبودها و نواقص بسياري داريم و به باور من اگر بخواهيم اين نواقص را برطرف كنيم بايد يك عزم جهادي براي اين كار داشته باشيم، دست در دست هم بدهيم تا مشكلات برطرف شود و در عين حال به تحركات دشمن و تلاش‌ها و فعاليت‌هاي او هم واقف باشيم. در واقع هم بايد سياست‌ها و برنامه‌‌هايمان ايجابي باشد و هم سلبي در جهت بستن راه ورود دشمنان.

وي تصريح مي‌كند: به باور من اگر برنامه‌هايي كه قرار است ايجاد شود از سوي مسئولان به صورت شفاف اعلام و تبيين شود، با پشتيباني مردمي دستيابي به اهداف متعالي دور از دسترس نخواهد بود.

پرويز با توجه به مسائل حوزه كتاب مي‌افزايد: يكي از مشكلات حوزه كتاب بحث كاغذ بود و هست. افت شديد تيراژ كتاب‌ها در چهار تا پنج سال اخير تشديد شد و به باور من اين دو مقوله بايد در رأس امور باشد و بايد سعي كنيم مشكلات كاغذ حل شود و با رونق بيشتر كتابخانه‌ها و ترويج فرهنگ امانت گرفتن كتاب، كمبود ناشي از افزايش قيمت كتاب را جبران كنيم.

افزايش اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در راستاي تحقق منويات رهبري

نصرالله پژمان‌فر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «جوان» دراين خصوص اظهار مي‌كند: كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كميته ويژه‌اي را براي پيگيري فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص نامگذاري سال جديد راه‌اندازي مي‌كند كه به بررسي دغدغه‌هاي ايشان در اين زمينه خواهد پرداخت. از سوي ديگر مقدماتي را قبل از تعطيلات پيگيري كرده‌ايم تا ظرفيت‌هاي بيشتري را در كميسيون فرهنگي ايجاد كنيم. وي ادامه مي‌دهد: از ديگر برنامه‌هاي مجلس اين است كه با رايزني‌هاي انجام شده، برخي از نمايندگان از كميسيون‌هاي خود خارج شوند و به عضويت كميسيون فرهنگي مجلس در بيايند و اين رخداد تأثير بسزايي در عملكرد كميسيون فرهنگي مجلس خواهد داشت.

پژمان‌فر در خصوص اولويت‌هاي فرهنگي مجلس در سال جديد خاطر نشان مي‌كند: نقش فرهنگ بايد در زندگي مردم بيشتر شود و در اين ميان صدا و سيما يكي از دستگاه‌هاي تأثيرگذار در عرصه فرهنگي است و بسياري از اركان ابعاد فرهنگ در اين قالب توليد و منتشر مي‌شوند و به باور من وضع قوانين جديد در اين حوزه مي‌تواند به افزايش كيفيت برنامه‌هاي صدا و سيما بينجامد و از طرف ديگر در ساير حوزه‌هاي فرهنگ مانند سينما هم برخي نياز به تقويت دارند و گروهي ديگر نياز به اصلاح.

اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهيد: ارشاد و صدا و سيما بايد در برنامه‌اي دقيق مورد بررسي قرار بگيرند. در اين خصوص در كميته هنر و گردشگري و رسانه نشست‌هايي با ارشادي‌ها در خصوص تأمين انتظارات رهبري داشته‌ايم و اميدواريم كه شاهد وضعيت بهتري در ارتباط با ساخت و اكران فيلم‌ها در كشور باشيم و همچنين در هفته‌هاي آتي كميته‌ها و جلساتي را خواهيم داشت كه نتيجه اعلام خواهد شد.

وي تأكيد مي‌كند: مسئله كاهش جمعيت در كشور ما و رويكرد رهبري براي افزايش توليد‌مثل، از ديگر اولويت‌هاي كميسيون فرهنگي در سال جديد است تا با رويكرد همه‌جانبه فرهنگي، مشكل كاهش جمعيت به عنوان يك معضل فرهنگي برطرف شود و در اين ميان همه دستگاه‌ها بايد همكاري كنند.

هيچ اقتصادي بدون فرهنگ درون زا نيست

عماد افروغ، كارشناس فرهنگي در خصوص نامگذاري سال جديد مي‌گويد: در نامگذاري سال جديد، فرهنگ يك عنصر كليدي است. امروز عوامل مختلفي دست به‌دست هم داده‌اند تا مجموعه حاكميتي كشور به اين نتيجه برسند كه بايد توجه بيشتر و جامع‌تري به مقوله فرهنگ داشته باشيم. اگر شما مقوله فرهنگ را از نامگذاري سال جديد برداريد، سه مقوله ديگر يعني اقتصاد، عزم ملي و مديريت جهادي، حلقه واسط و پيوند دهنده خودشان را از دست مي‌دهند. چون هيچ اقتصادي بدون فرهنگ نمي‌تواند درون‌زا باشد، نمي‌تواند شكل نهادينه به‌خود بگيرد و نمي‌تواند به‌گونه‌اي جذب‌كننده آحاد ملي و ظرفيت‌ها و فعاليت‌هاي آنان باشد و هيچ عزم ملي و مديريت جهادي هم با توجه به شرايط و زمينه تاريخي و انقلابي ما امكان توجيه نخواهد داشت، هم به‌دليل جايگاه ويژه و نظري فرهنگ در انقلاب اسلامي، هم به‌دليل جايگاه تاريخي فرهنگ در پيدايش انقلاب و هم به‌دليل اهميت فرهنگ و زيست جهان مردم در توسعه و پيشرفت درون‌زاي كشور. فرهنگ در انقلاب اسلامي يك جايگاه ويژه داشته و دارد.

وي مي‌افزايد: من معتقد‌م اين شعار ظرفيت اين را د‌ارد‌ كه جاي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را بگيرد‌. اين شعار مي‌تواند‌ الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت ما باشد‌ به شرط آنكه آن حساسيت‌ها لحاظ شود‌. به شرط آنكه به مثابه امري مقطعي و كوتاه‌مد‌ت به آن نگاه نشود‌. اين يك ابد‌اع است و نيازمند‌ يك سياست فعال، پويا و ان‌شاءالله پاياست. با توجه به اظهارات كارشناسان فرهنگي بر نقش فرهنگ در نامگذاري سال 93، مشخص است كه هر يك از مديران فرهنگي بايد در جايگاه خود تدابير لازم را براي تحقق منويات مقام معظم رهبري به كار گيرند تا با عزمي جهادي در پايان سال، عرصه فرهنگ كشور هر چه بيشتر به معيارهاي ايشان در اين خصوص نزديك شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار