کد خبر: 638156
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
با بالارفتن هزينه‌هاي خانه‌تكاني و خريدن عيدي‌ها ديگر كمتر كسي توان پرداخت عيدي‌هاي مادي و آنچناني را دارد...
زهرا شكوهي طرقي

هفت‌سين درست كردن و هفت‌سين چيدن جزو رسوم جدانشدني از فرهنگ ما ايراني‌هاست. اگرچه اين سال‌ها ديگر كمتر خانمي را مي‌توان پيدا كرد كه خودش دست به كار تهيه هفت‌سين شود اما همين خريد هفت‌سين هم لطف خاصي دارد. قديم‌ترها براي اينكه بچه‌ها را هم در تدارك و به استقبال رفتن بهار با جمع خانواده همراه كنند تلاش مي‌كردند تا از هنر بچه‌ها در تهيه هفت‌سين كمك بگيرند اتفاقي كه در اين چند سال اخير كمتر در بين خانواده‌ها شاهد آن هستيم.

با بالارفتن هزينه‌هاي خانه‌تكاني و خريدن عيدي‌ها ديگر كمتر كسي توان پرداخت عيدي‌هاي مادي و آنچناني را دارد. نمي‌توانيم از شوق عيدي گرفتن بچه‌ها در ديد و بازديدهاي عيد غافل شويم. عيدي هر قدر هم كوچك و غيرمادي باشد باز هم در چشم و قلب بچه‌ها ماندگار مي‌شود از همه مهم‌تر اينكه بچه‌ها هديه‌هاي جديد و بكر را به هديه‌هاي مادي و تكراري ترجيح مي‌دهند و تا عمر دارند اين عيدي‌ها را فراموش نمي‌كنند.

مثل هميشه من براي شما يك پيشنهاد ويژه دارم، يك پيشنهاد كه بتوانيد با يك تير همزمان چند هدف را بزنيد! اول اينكه بياييد و از سليقه و دوست‌داشتني‌هاي كودكتان براي تهيه تخم‌مرغ‌هاي رنگي استفاده كنيد كه مي‌توانيد به جاي عيدي به بچه‌هاي فاميل بدهيد. دوم اينكه مي‌توانيد از همين تخم‌مرغ‌ها براي تزئين سفره هفت‌سين استفاده كنيد و مهم‌تر از همه اينكه يك عيدي جديد، به ‌صرفه و ماندگار هديه بدهيد.

فلسفه تخم‌مرغ رنگي در هفت‌سين نوروز

ايرانيان قديم اعتقاد داشتند بايد يكي از تخم‌مرغ‌ها را روي آينه بگذارند تا در لحظه تحويل سال روي آينه بچرخد چون معتقد بودند اين جنبش نماد تحرك و پويايي است. تخم‌مرغ‌هاي هفت‌سين بايد هفت عدد تخم‌مرغ آب‌پز شده و پر باشد و در رنگ‌آميزي آنها بايد از رنگ‌هاي زرد و نارنجي استفاده شود. از همه مهم‌تر اينكه طبق رسوم آينه يا در ظرف تخم‌مرغ‌ها و يا اينكه كنار آنها قرار مي‌گيرد. رنگ‌آميزي و طراحي اين تخم‌مرغ‌ها براي كودكان، از همه بيشتر لذت‌بخش است. بهتر است تخم‌مرغ‌هاي رنگي زيادي تهيه كنيد و به كودكاني‌كه براي ديد و بازديد به منزل شما مي‌آيند عيدي بدهيد.

تخم‌مرغ‌هاي رنگي يا حيوانات كوچك؟

رنگ‌هاي مورد علاقه بچه‌ها معمولاً قرمز و صورتي است و براي رنگ‌آميزي تخم‌مرغ‌ها بايد در قابلمه‌اي مقداري سركه، آب و لبوي رنده شده بريزيد و 30 دقيقه صبر كنيد تا بجوشد. بعد از آن ظرف را از روي حرارت برداريد و صبر كنيد تا خنك شود. سپس تخم‌مرغ پخته شده را درون آن قرار دهيد. براي اينكه تخم‌مرغ شما صورتي شود دو ساعت براي ماندن آن در مايع رنگي كافي است اما براي رنگ قرمز 12 ساعت لازم است كه در مايع بماند. براي تهيه تخم‌مرغ به رنگ آبي مقداري آب، سركه و چند برگ كلم قرمز خرد شده را طبق روش بالا تهيه كنيد و تخم‌مرغ‌ها را به مدت 12 ساعت درون آن قرار دهيد. براي رنگ زرد مي‌توانيد به محلول آب و سركه، زردچوبه اضافه كنيد ولي براي اين رنگ 15 دقيقه قرار گرفتن تخم‌مرغ‌ها كافي است. براي رنگ نارنجي هم مي‌توانيد از پوست پياز قرمز كمك بگيريد.

قهوه يا نسكافه به همراه محلول آب و سركه به شما كمك مي‌كند تا تخم‌مرغ‌هاي قهوه‌اي و شكلاتي رنگ داشته باشيد. برگ اسفناج هم مي‌تواند سبزكننده محلول و تخم‌مرغ شما باشد. بعد از رنگ كردن زمينه تخم‌مرغ‌ها مي‌توانيد دست به كار شكل دادن و طراحي روي آنها شويد.

مثلاً براي درست كردن يك تخم‌مرغ خرسي مي‌توانيد با استفاده از كاغذ قهوه‌اي رنگي دو نيم‌دايره كوچك براي گوش‌هاي خرس و يك دايره بزرگ‌تر و ترجيحاً مشكي براي دهان خرس آماده كنيد. گوش‌ها را كناره‌هاي بالاي تخم‌مرغ قهوه‌اي رنگ بچسبانيد. دم خرس‌تان را مي‌توانيد به صورت نقطه‌اي بزرگ و با ماژيك مشكي بكشيد. با يك نيم‌دايره سفيد براي دهان و يك دايره تو پر مشكي براي بيني و يك خط منحني كه اين دو را به هم وصل مي‌كند مي‌توانيد دهان و صورت اين خرس‌ كوچك را حرفه‌اي‌تر طراحي كنيد. از ابتكارهاي خودتان براي طراحي ساير حيوانات استفاده كنيد مثلاً براي درست كردن يك قورباغه به يك تخم‌مرغ سبز، دو نيم دايره كوچك سفيد براي چشم‌ها، يك نيم‌دايره بزرگ سفيد براي دهان نياز داريد. با ماژيك مشكي درون نيم‌دايره‌هاي سفيد را چشم بكشيد و به تخم‌مرغ بچسبانيد و سپس روي نيم‌دايره بزرگ سبز با فاصله چند ميلي‌متري نيم‌دايره‌اي ديگر با ماژيك مشكي رسم كنيد و اين نيم‌دايره را نيز به جاي دهان قورباغه روي تخم‌مرغ بچسبانيد.

براي درست كردن خرگوش و اردك هم مي‌توانيد از تخم‌مرغ‌هاي سفيد و زرد به همين روش استفاده كنيد. اگر خواستيد كبوتر يا قناري درست كنيد كافي است از پرهاي سفيد و زرد براي چسباندن روي تخم‌مرغ كمك بگيريد.

اگر كودك مهمانتان از آدمك‌ها و عروسك‌ها بيشتر از حيوانات لذت مي‌برد مي‌توانيد از عروسك‌ها و طراحي‌هاي شخصيت‌هاي كارتوني براي تخم‌مرغ‌هاي رنگي‌تان استفاده كنيد. مثلاً با استفاده از كاغذهاي رنگي نواري يك مستطيل برش بزنيد كه دور تا دور نيمه پهن تخم‌مرغ را بپوشاند و به شكل يك شلوار روي كمر آدمك‌تان قرار بگيرد. براي موهاي سر عروسك‌هاي پسرانه مي‌توانيد از ماژيك و براي عروسك‌هاي دخترانه از روبان يا نخ كامواي رنگي ساده يا بافته شده استفاده كنيد. گل‌سرهاي كوچك، نوارهاي رنگي و تزئينات ريز مي‌تواند به زيباتر شدن تخم‌مرغ‌ها كمك كند. نكته مهم اينكه اگر فوم نازك در دسترس‌تان بود به جاي كاغذ براي چشم‌ها، گوش‌ها و دهان حيوانات از فوم استفاده كنيد چون مقاومت و ماندگاري بيشتري نسبت به كاغذ دارد.

براي نوجوان‌ها حرفه‌اي‌تر طراحي كنيد

طراحي حيوانات روي تخم‌مرغ‌ها مخصوص سن كودكان است اما براي نوجوان‌ها بايد فكر ديگري كنيد. در يك طراحي ساده مي‌توانيد از ضربه‌گيرهاي لوازم خانگي استفاده كنيد.

ضربه‌گير را در ابعاد كوچك و به اندازه تخم مرغ برش بزنيد. روي آن را با قلم مو رنگ‌آميزي يكدست كنيد سپس تخم مرغ زمينه رنگي را روي ضربه‌گير بغلتانيد. حتي مي‌توانيد بخشي از كاغذ كادوي نازكي كه طرحش را مي‌پسنديد يا مي‌دانيد كه نوجوان مهمانتان از آن خوشش مي‌آيد مثلاً شخصيت‌هاي كارتوني را برش بزنيد، با استفاده از چسب كاغذ يا چوب (چون پس از سرد شدن اين چسب بي‌رنگ مي‌شود) كاغذ را روي تخم‌مرغ‌تان بچسبانيد. براي مخفي كردن جاي اتصال طرح‌هاي كاغذي روي تخم مرغ مي‌توانيد از نوارهاي رنگي متناسب و نازك استفاده كنيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر