کد خبر: 637721
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
برنامه‌اي براي همه 24 ساعت‌هاي زندگيمان
هر وقت نگاهش مي‌كنيم لبخند روي لب دارد و كمتر پيش مي‌آيد كه حرف بزند اما چشم‌هايش و نگاهش برق نزند.
فرزانه فريدوني

 از حرف زدن با او لذت مي‌بري و دوست داري ساعت‌ها با اين آدم صحبت كني. در واقع وجودش برايمان نعمت است، از بودن در كنارش ما هم بهره مي‌بريم و انرژي مي‌گيريم. با خودمان مي‌گوييم چه خوب است كه هميشه در كنار ماست، كاش ما هم مي‌توانستيم مانند او اين طور به زندگي و اتفاقات آن نگاه كنيم، عينك خوش‌بيني به چشم بزنيم و در ميان تمام اين همهمه و هياهو خوبي‌ها را ببينيم. وقتي ديدت به زندگي اينگونه بشود هر مشكلي كه داشته باشي باز هم نداي درونت مي‌گويد كه لبخند بزن و فراموش كن. هميشه حضور اين دست آدم‌ها يك سؤال در ذهن ما به وجود مي‌آورد كه چرا ما سعي نكنيم اين طور عمل كنيم؟ قرار گرفتن در اين مسير چقدر سخت است؟ آرامش دروني و محيطي كه در آن هستيم بيشترين ثمره را براي ما دارد و از اين وضعيت خشنود مي‌شويم.

سختگير نباشيد

«گفت آسان‌گير بر خود كارها كز روي طبع/ سخت مي‌گردد جهان بر مردمان سختكوش» بايد به اين بيت حافظ از ته دل معتقد بود تا به اثرات مثبتي كه در زندگيمان مي‌گذارد پي ببريم. هر قدر اتفاقات روزمره را جدي بگيريم و خودمان را به اين دليل اذيت كنيم، فايده‌اي ندارد. بايد هر روز كه از خواب بلند مي‌شويم بگوييم كه «امروز روز من است و من مطمئنم اتفاقات خوبي در راه است». امتحان اين راه اصلاً سخت نيست و هزينه‌اي ندارد چون واقعاً به اين مسئله مي‌رسيد كه هر چيزي را از ته‌دل بخواهيد محقق مي‌شود. اين اتفاق بعيد و دور نيست چون قانون انعكاس در زندگي ما جريان دارد، به صداي درون ما گوش فراداده و نسبت به آن عكس‌العمل نشان مي‌دهد. اگر هم روزمان با يك اتفاق ناخوشايند آغاز شد اين خود ما هستيم كه مي‌توانيم اين مسئله را مديريت كرده و با انجام برخي كارها همه اين معادلات را به هم بريزيم. براي اينكه روزهايمان را با همين روال به خوبي و خوشي پشت سر بگذاريم و از اين لحظات لذت بيريم بايد ابتدا از خودمان شروع كنيم، شرايطي فراهم كنيم كه اطرافيان و محيطي كه در آن حضور داريم نيز با ما همراه شده و همه چيز بر وفق مراد ما باشد.

خشت اول معمار

هميشه مي‌گويند «خشت اول گر نهد معمار كج، تا ثريا مي‌رود ديوار كج‎». يك شروع خوب براي ما بسيار مهم است چون وقتي صبح‌مان را با يك اتفاق خوب استارت مي‌زنيم انگيزه بيشتري پيدا مي‌كنيم تا با همان شرايط ادامه دهيم. مهم‌تر اينكه صبح زود از خواب بيدار شدن به زندگي ما رنگ ديگري مي‌بخشد و مي‌توانيم در ادامه روز همه كارهايمان را انجام دهيم. يك لبخند هنگام از رختخواب بلند شدن و شكر اينكه باز هم خدا اين فرصت را داد كه يك روز ديگر در كنار عزيزانمان باشيم و از نعمت‌هايش بهره ببريم، تأثير زيادي دارد. خوردن يك صبحانه مفصل و مقوي حاوي غلات، لبنيات و ميوه در كنار خانواده مي‌تواند در اين مرحله به ما كمك كند. براي اينكه تا شب شاد باشيم و لبخند از لب‌مان دور نشود يك تكه شكلات همراه با صبحانه اين خوشحالي را تضمين مي‌كند. البته پيش از آن يك خواب كافي بسيار مهم بوده و انرژي و سلامت ما را تضمين مي‌كند اما نوشيدن چاي يا يك ليوان قهوه اين خواب‌آلودگي را از بين مي‌برد.

اولويت‌بندي كنيم

پس از خوردن صبحانه كارهايي كه قرار است انجام دهيم را دسته‌بندي و اولويت‌بندي كنيم. نظم و ترتيب دادن به كارهاي روزانه از همان ابتداي شروع روز باعث مي‌شود تا پايان روز طبق برنامه پيش برويم و براي رسيدگي به كارهايمان وقت كم نياوريم. كارهايي كه قرار است انجام دهيم يا بايد به آن رسيدگي كنيم را روي يك كاغذ بنويسيم. بر اساس ليستي كه داريم كارهايمان را هماهنگ كنيم تا بتوانيم در اين فاصله زماني همه آنها را انجام دهيم. براي اينكه اين ليست را فراموش نكنيد مي‌توانيد جاي ثابتي براي آن در نظر بگيريد، روي يخچال و كابينت‌ها بهترين جايي است كه مي‌توان انتخاب كرد چون هنگام خوردن صبحانه ناخودآگاه چشم‌مان به آن مي‌افتد.

پياده‌روي و ورزش را از قلم نيندازيم

ورزش كردن بايد يك اصل اساسي در ليست برنامه‌هاي روزانه‌مان باشد، در واقع با اين چند دقيقه‌اي كه ورزش مي‌كنيم شادابي واقعي را به بدنمان هديه مي‌دهيم و نتيجه اين كار را تا پايان روز در تمامي لحظاتمان احساس خواهيم كرد. شايد شرايط جسمي‌مان به ما اجازه ورزش كردن را ندهد يا بهانه بياوريم كه نمي‌توانيم چنين وقتي را به ورزش اختصاص دهيم اما مي‌توانيم هنگام انجام كارهاي خارج از خانه حداقل روزي 20 دقيقه پياده‌روي كنيم. مي‌توانيم يك ايستگاه جلوتر از اتوبوس پياده شويم يا براي رسيدن به مقصدمان مسيري كوتاه را پياده برويم، اين كار حال و هواي ما را تغيير مي‌دهد. در هر حال در طول 24 ساعت اين امكان وجود دارد كه براي اين 20 دقيقه پياده‌روي برنامه‌ريزي داشته باشيم. در اين مواقع بايد به خودمان بگوييم تنبلي و بهانه‌تراشي ممنوع! نشاط و شادابي كه اين كار به ما منتقل مي‌كند با هيچ چيز ديگر قابل مقايسه نيست و خيلي با ارزش است.

به خودمان برسيم

ميان تمام كارهايي كه قرار است در طول يك روز انجام دهيم وقتي براي خودمان در نظر بگيريم و خود را فراموش نكنيم. حضور ديگران، دوستان و همكاران در زندگي ما اهميت زيادي دارد و از در كنار هم بودن است كه ما معني پيدا مي‌كنيم اما بايد لحظاتي هم با خودمان خلوت كنيم. ارزش گذاشتن براي علايق، افكار و سرگرمي‌هاي شخصي‌مان باعث مي‌شود به بسياري از افكار اجازه ورود ندهيم و زماني كه با يك فرد منفي‌انديش، ناراحت و افسرده روبه‌رو شديم تكليفمان با خودمان معلوم باشد. وقتي براي خودمان وقت بگذاريم و اهميت قائل شويم آدم‌هاي اطراف‌مان هم اين حس را نسبت به ما پيدا و حساب ديگري روي ما باز مي‌كنند.

سعي كنيم اين دقايق را به علاقه‌مندي‌هايي كه مي‌تواند به ما آرامش دهد اختصاص دهيم. چند دقيقه‌اي موسيقي گوش دهيم، فيلم‌هاي آرشيو شخصي‌مان را ببينيم، روزنامه و كتاب بخوانيم، برنامه تلويزيوني مورد علاقه‌مان را تماشا كنيم، به كارهاي خانه برسيم، به اتفاقات خوب فكر كنيم و دغدغه‌ها و مشكلاتمان را فراموش كنيم. به گل‌ها آب بدهيم و به گلدان‌هايمان رسيدگي كنيم، به ديدار دوستان و خانواده‌مان برويم. اگر مشغله‌مان زياد است يا آنها از ما دور هستند مي‌توانيم با يك تماس چند دقيقه‌اي از حال آنها باخبر شويم. با دوستانمان قرار يك گردش كوتاه بگذاريم، شب در كنار خانواده باشيم، با هم شام بخوريم و در مورد اتفاقات روز و مسائل مختلف صحبت كنيم. در پايان شب نيز با فكر كردن به همه اين لحظات خوبي كه سپري كرديم، شكرگزار بوده و با خودمان قرار بگذاريم كه هر روز اينگونه عمل كنيم.

انجام دادن همه اين كارها سخت نيست، با كمي برنامه‌ريزي و حوصله مي‌توانيم بر همين منوال روزمان را سپري كنيم و از تك‌تك لحظاتي كه داريم لذت ببريم. از همين امروز تصميم بگيريد و مطمئن باشيد از فردا يك زندگي آرام و شاد را تجربه خواهيد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر