کد خبر: 636689
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲
از بازي‌هاي آسيايي كره‌جنوبي تا مسابقات جهاني وزنه‌برداري
زمان زيادي تا آغاز بازي‌هاي آسيايي باقي نمانده؛ فقط 198 روز ديگر فرصت داريم تا تيم ملي وزنه‌برداري را آماده‌تر از هميشه راهي اين مسابقات كنيم
شيوا نوروزي
 زمان زيادي تا آغاز بازي‌هاي آسيايي باقي نمانده؛ فقط 198 روز ديگر فرصت داريم تا تيم ملي وزنه‌برداري را آماده‌تر از هميشه راهي اين مسابقات كنيم. اگرچه پولادمردان به تازگي كادر فني جديدشان را شناخته‌اند اما عملكرد آنها در سال‌هاي اخير انتظارات را از اين رشته بالا برده و دوستداران ورزش منتظرند تا شاهد كسب مدال‌‌هاي خوشرنگ وزنه‌برداري در كره‌جنوبي باشند. حال آنكه حضور قدرتمند در بازي‌هاي آسيايي آمادگي و انگيزه ملي‌پوشان را در مسابقات جهاني 2014 آلماتي دو چندان مي‌كند.

   شهريور 93؛ اينچئون
 بيست و هشتم شهريور سال آتي استارت بازي‌هاي آسيايي زده مي‌شود. همانطور كه گفته شد تيم ملي وزنه‌برداري ايران در يك دهه گذشته در برخي اوزان همواره از مدعيان اصلي بازي‌هاي آسيايي، قهرماني آسيا، مسابقات جهاني و المپيك محسوب مي‌شود. تا آنجا كه پولادمردان كشورمان افتخارات خوبي را كسب كرده‌اند. دسته سنگين وزن اوج هنرنمايي ايراني‌ها بوده؛ حسين رضازاده سال‌ها اجازه نداد مدال طلاي فوق سنگين به كشوري جز ايران برسد. پس از آن هم بهداد سليمي روي كار آمد و راه او را ادامه داد. همانطور كه از اسم مسابقات پيداست تمامي قدرت‌هاي قاره كهن خود را به محل برگزاري بازي‌ها مي‌رسانند تا با كسب بيشترين مدال قدرت خود را به رخ حريفان بكشند. در اين ميان چين، كره‌جنوبي، قزاقستان، ازبكستان و ژاپن اصلي‌ترين رقباي ما در اينچئون خواهند بود. به ويژه كره‌اي‌ها كه ميزباني بازي‌ها را هم بر عهده دارند با توپ پر به روي تخته مي‌روند و اصلاً دوست ندارند مدال‌هاي زيادي از كشورشان خارج شود. البته چين هم سال‌هاست براي تصاحب سكوها مي‌جنگد و بهترين وزنه‌برداران خود را به كره مي‌فرستد. نيم نگاهي به نتايج دوره گذشته در بخش مردان نشان مي‌دهد كه چين، كره‌جنوبي و قزاقستان سرسخت‌ترين حريفانمان خواهند بود. چيني‌ها 4 طلا، كره‌اي‌ها 2 طلا و قزاق‌ها يك طلاي گوانگژو را از آن خود كردند، هر چند نبايد ژاپني‌ها را هم دست كم گرفت. وزنه‌برداران كشورمان در سال 2010 با طلاي سليمي، نقره ابراهيمي و رضاييان و برنز انوشيرواني مكان پنجم رده‌بندي نهايي را از آن خود كردند.
 
  13 آبان؛ جهاني آلماتي، انتخابي المپيك
 حرف از مسابقات جهاني كه به ميان مي‌آيد رقابت بين مدعيان بيشتر از هميشه مي‌شود و همه به فكر گرفتن مدال جهاني مي‌افتند، حتي آنها كه مي‌دانند جايي در ميان بزرگان ندارند به روي تخته مي‌روند، به اميد آنكه شگفتي خلق كنند و پديده مسابقات لقب بگيرند، به ويژه آنكه پاي المپيك هم وسط باشد. IWF امسال آلماتي قزاقستان را به عنوان ميزبان رقابت‌ها انتخاب كرده، كشوري كه اخيراً وزنه‌برداران بااستعدادي را به جهان معرفي كرده و طبق برنامه اين دوره از مسابقات 13 آبان سال 93 آغاز مي‌شود و 12 روز به طول مي‌انجامد. بد نيست بدانيد كه كشورمان تاكنون تنها يكبار ميزباني مسابقات جهاني را بر عهده داشته است(1957- تهران) كسب سهميه المپيك 2016 ريو حساسيت بازي‌ها را دوچندان مي‌كند. تيم ملي وزنه‌برداري ايران از سال 1891 كه فدراسيون جهاني وزنه‌برداري مسابقات جهاني اين رشته را برگزار كرده تاكنون 18 مدال طلا، 8 نقره و 24 برنز را به دست آورده و در جدول رده‌بندي در مكان نهم قرار گرفته است. نكته جالب توجه اينكه محمد نصيري تنها وزنه‌بردار ايراني است كه خود را در جدول چند مداله‌ها جا داده. نصيري پنج مدال جهاني در ويترين افتخاراتش دارد.
عملكرد تيم كوروش باقري در سال 2013 قدري شكننده بود و همين مسئله نگراني‌هايي ايجاد كرده. تيم ملي وزنه‌برداري در لهستان به يك مدال طلا و يك مدال نقره بهادر مولايي و يك برنز براري بسنده كرد و با 443 امتياز در بخش مردان سوم جهان شد. حواشي ايجاد شده در اردوي تيم ملي و درگيري المپين‌ها و باقري دليل اصلي اين افت فاحش بود. هرچند در سال 2011 و مسابقات جهاني پاريس نيز تيم ملي در مكان سوم ايستاد اما تركيب كامل تيم 5 طلا، 2 نقره و 4 برنز براي ايران به همراه داشت. با آمدن كادر جديد انتظار مي‌رود نمايندگان ايران در آلماتي خيال همه را از بابت كسب سهميه المپيك راحت كنند. روسيه و چين طبق روال هر سال مدعيان جهاني 2014 خواهند بود. قهرمان و نايب قهرمان دو دوره گذشته امسال هم با توپ پر مي‌آيند تا مدال‌هاي بيشتري تصاحب كنند. البته به غير از اين دو كشور، لهستان، قزاقستان و كلمبيا را هم نمي‌توان دست كم گرفت. اين وسط شاگردان زارع و پانزوان هم به آلماتي مي‌روند تا يكبار ديگر از حيثيت وزنه‌برداري ايران دفاع كنند. بازگشت آرامش و وزنه‌برداران المپيكي به تيم ملي نويد روزهاي خوشي را به وزنه‌برداري كشورمان مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار