کد خبر: 636082
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
بررسي حركت ماهي در آب مي‌تواند به ساخت وسايل نقليه زير آبي منجر شده و براي مطالعه صخره‌هاي مرجاني، تعمير سكوهاي نفتي در اعماق دريا يا بررسي كشتي‌هاي غرق شده مورد استفاده قرار گيرد
ترجمه: مرضيه رضا سلطاني

 

فناوري احساس كردن از طريق نيروي الكتريسيته و نوار باله مانند مي‌تواند به ساخت يك روبات كه توانايي حركت‌هاي پيچيده سه بعدي هندسي را دارد، بينجامد. محققان موفق شدند با الهام از چاقو ماهي، روبات زيردريايي بسازند.

چاقو ماهي يكي از ترسناك‌ترين ماهيان آب‌هاي گرم است. سر كشيده، فك پاييني متحرك بزرگ، پشت قوزدار و قيافه عجيب و غريب اين ماهي را شكل مي‌دهد. شنا كردن آنها شب هنگام به عقب و جلو بسيار جالب است. اين ماهي بومي تايلند، مالزي، هند و سوماتراست. اغلب چاقو ماهيان بيشتر فعاليت‌شان را در شب هنگام انجام مي‌دهند و ماهيان بسيار انعطاف‌پذيري بوده و قادر به شنا كردن به جلو و عقب به صورت يكسان هستند. وقتي تغيير جهت مي‌دهند مي‌توانند در طول بدنشان بپيچند به طوري كه ممكن است تصور شود اين ماهيان فاقد استخوان پشتي هستند. با وجود طول زياد و جثه بزرگ عرض بسيار كمي دارند. چنين حالتي به آنها اين اجازه را مي‌دهد كه در جاها و فضاهاي بسيار كوچكي جا شوند كه حتي صاحبان ماهي هم تصور كنند كه چاقو ماهي‌شان همچون كرم خزيده و بدان جا رسيده است. بررسي حركت ماهي در آب مي‌تواند به ساخت وسايل نقليه زير آبي منجر شده و براي مطالعه صخره‌هاي مرجاني، تعمير سكوهاي نفتي در اعماق دريا يا بررسي كشتي‌هاي غرق شده مورد استفاده قرار گيرد. حالا يك ماهي سياه رنگ حوزه آب‌هاي آمازون كه الكتريسيته ضعيفي توليد مي‌كند، منبع الهام متخصصان روباتيك دانشگاه نورث وسترن در امريكا براي ساخت روبات‌هاي زير دريايي شده است. اين ماهي با استفاده از سيستم‌هاي سنجش و جنبش يكپارچه و توانايي منحصر به فرد حس كردن از طريق يك ميدان الكتريكي ضعيف كه در اطراف بدن خود به وجود مي‌آورد در شب شكار مي‌كند. اين ميدان الكتريكي به صورت افقي (جلو و عقب) و به صورت عمودي با استفاده از يك نوار باله مانند در قسمت زيرين بدن ماهي به وجود مي‌آيد. فناوري‌هايي كه در حال حاضر براي كار كردن در آب استفاده مي‌شود چندان پيشرفته نيست. زيرا اين دستگاه‌ها معمولاً بسيار بزرگ بوده و چابكي لازم را ندارند. اين محققان در حال حاضر چندين روبات را بر اساس توانايي‌هاي ماهي در آزمايشگاه ساخته‌اند.

منبع: www. scienece. com

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر