کد خبر: 618547
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
تيم مذاكره‌كننده ايراني رويكردهاي مذاكره در وين را هم منتشر نمي‌كند
3 روز بعد از مذاكرات ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مذاكره‌كنندگان ايراني و آژانس فضاي مذاكرات را « بسيار مثبت» توصيف مي‌كنند و عباس عراقچي نفر دوم تيم هسته‌اي از شكسته شدن بن بست بين ايران و آژانس سخن مي‌گويد.

3 روز بعد از مذاكرات ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مذاكره‌كنندگان ايراني و آژانس فضاي مذاكرات را « بسيار مثبت» توصيف مي‌كنند و عباس عراقچي نفر دوم تيم هسته‌اي از شكسته شدن بن بست بين ايران و آژانس سخن مي‌گويد. تيم ايراني بر‌خلاف مذاكرات با 1+5 در ژنو، تأكيدي روي «محرمانه ماندن» مذاكرات نكرد، ولي مانند مذاكرات ژنو، هيچ اطلاعاتي ( حتي غير‌رسمي) درباره محتواي مذاكرات منتشر نشده است. عباس عراقچي به گفتن اين بسنده كرده است كه « توافق شد ما بر اساس چارچوب جديدي به همكاري‌هاي خودمان ادامه دهيم. »

به گزارش «جوان»، دور اول مذاكرات كارشناسي بين ايران و 1+5 ديروز در ژنو برگزار شد. رياست هيئت كارشناسي ايران در مذاكرات كارشناسي با گروه 1+5 را حميد بعيدي‌نژاد مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه بر عهده دارد و كارشناسان ايراني از سه وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازي و همچنين بانك مركزي و سازمان انرژي اتمي با كارشناسان گروه 1+5 به گفت و گو خواهند نشست. هيئت‌ امريكايي حاضر در نشست از وزارت خارجه و وزارت خزنه‌داري هستند و اين نشان مي‌دهد كه يك موضوع محتوايي بين طرفين، مسئله تحريم‌ها است. اهميت دور جديد مذاكرات با 1+5 از اين جهت است كه تيم هسته‌اي ايران ضمن تأكيد بر تفكيك حوزه‌هاي فني ( مذاكره باآژانس) و حوزه سياسي( مذاكره با 1+5) تلاش دارد پيوند محكم‌تري بين نتيجه مذاكرات با آژانس و مذاكره با 1+5 برقرار كند؛ موضوعي كه برخي ناظران مذاكرات هسته‌اي، از آن استقبال و چنين رويكردي را جزو نقاط قوت تيم جديد مي‌دانند. مذاكره عباس عراقچي عضو تيم مذاكره‌كننده ايراني با 1+5 با يوكيو آمانو، مدير‌كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، نشان مي‌دهد كه تهران تلاش مي‌كند هر‌گونه دستاورد در همكاري خود با آژانس را به عنوان يك برگ برنده روي ميز مذاكرات با 1+5 بگذارد. عراقچي ديروز در گفت‌و‌گويي كه مهر آن را منتشر كرده، گفت: « مذاكرات ايران و 1+5 در ژنو و مذاكرات ما با آژانس در وين دو روند جداگانه و مستقل است، ولي خيلي روشن است كه اين دو روند بر يكديگر تأثير دارند و پيشرفت در هركدام مي‌تواند در پيشرفت بر ديگري اثر بگذارد و كمك كند. با اين حال اين دو از نظر ما دو مقوله جدا و دو روند مذاكراتي مستقل هستند. »

وراي رويكرد مثبت

با وجود اين رويكرد مثبت، تيم مذاكره‌كننده ايراني تقريباً هيچ اطلاعاتي رسمي يا غير‌رسمي درباره طرح پيشنهادي جديد خود به آژانس ارائه نداده است. ايسنا روز دوشنبه بيانيه‌اي كوتاه را از نتيجه ملاقات عراقچي با يوكيو آمانو منتشر كرد كه در آن فقط بر «مفيد» و « سازنده بودن» مذاكرات وين تأكيد و اعلام شده كه طرف ايراني پيشنهاد جديدي ارائه كرده است: به دنبال ديدار يوكيو آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سيد عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه ايران، هيئت‌هاي ايران و آژانس جلسه‌اي مفيد درباره مسائل گذشته و حال در 28 و 29 اكتبر (6 و 7 آبان) برگزار كردند. ايران پيشنهاد جديدي را در زمينه اقدامات عملي ارائه كرد كه به عنوان يك عمل سازنده براي تقويت همكاري‌ها و گفت‌وگو با رويكرد حل همه مسائل باقي‌مانده در آينده است. پس از گفت‌وگوهاي اساسي تصميم گرفته شد كه نشست بعدي 20 آبان (11 نوامبر) در تهران براي پيشبرد همكاري‌ها برگزار شود.» عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه هم ديروز گفت كه بن‌بستي كه بين ما و آژانس پديد آمده بود و موافقت براي همكاري براي حل و فصل مسائل گذشته حاصل نمي‌شد، اكنون با پيشنهاد جديد ايران تا مقداري شكسته شده است. با اين حال، عراقچي هيچ جزئيات جديدي درباره اينكه محورهاي پيشنهادي ايران به آژانس چه بوده و اختلافات قبلي چقدر برطرف شده است، ارائه نكرد. عراقچي با اشاره به اينكه طي دو سال گذشته مذاكرات براي رسيدن به اين چارچوب همكاري ادامه داشت، خاطرنشان كرد: متأسفانه مذاكرات در اين مدت پيشرفت چنداني نكرد. در مذاكرات دو روز گذشته و ملاقاتي كه با آمانو داشتم پيشنهاد جديدي را مطرح كرديم كه مربوط به چارچوب همكاري مي‌شد. اين پيشنهاد در خصوص محتوا نبود، بلكه در چارچوب همكاري‌هاي دو طرف، پيشنهاد جديدي را مطرح كرديم كه با يك رويكرد جديد و منطقي‌تري مي‌تواند منجر به رسيدن تفاهم نسبت به اين چارچوب شود. وي ادامه داد: ما در مذاكرات با 1+5 در ژنو نيز چارچوب جديدي را براي همكاري معرفي كرديم كه مورد استقبال واقع و بناي مذاكرات آتي شد، در وين نيز چارچوب جديدي مطرح كرديم و خوشبختانه كليات آن مورد موافقت آژانس قرار گرفت. به گفته معاون ظريف، در دو روز گذشته مذاكرات بسيار خوب و سازنده‌اي انجام شده و طرفين به رسيدن به يك توافق و تفاهم بسيار نزديك شدند. عراقچي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مذاكرات با آژانس در خصوص بازديد از پارچين نيز مذاكراتي صورت گرفته است، بيان كرد: بحث پارچين يكي از همان اقداماتي است كه آژانس در خصوص آن اصرار دارد و موضع ما هم همين هست كه هر‌گونه بازديد از پارچين منوط به رسيدن به يك چارچوب همكاري جديد بين ايران و آژانس است كه تكليف اين مسائل در آن روشن شده باشد. وي افزود: ما در خصوص اينگونه موارد هنوز وارد مذاكره نشده‌ايم و آنچه اكنون موضوع مذاكره ما با آژانس است، چارچوب جديدي است كه مي‌تواند در يك روند گام به گام مسائل را حل و فصل كند.

محور اختلافات قبلي

ناظران مذاكرات هسته‌اي در تهران ضمن استقبال از رويكرد جديد مذاكرات آژانس، تأييد مي‌كنند كه محتواي مذاكرات بين ايران و آژانس در گذشته نيز محرمانه بوده است، ولي تأكيد دارند كه خروجي‌هاي غير‌رسمي مربوط به محتواي مذاكرات، بسيار اندك است. يك ديپلمات ايراني روز سه‌شنبه بدون ذكر جزئيات به ايسنا گفت كه متن جديدي ميان ايران و آژانس در مذاكرات دو روز گذشته توافق شد كه جايگزين 10 دور مذاكره قبلي و نيز چارچوب‌هايي كه تاكنون مذاكره شده است مي‌شود، ولي تقريباً هيچ اطلاعاتي در باره چارچوب جديد مذاكرات منتشر نشده است. منابع ديپلماتيك سابق در گفت و گو با ايران هسته‌اي بخش‌هايي از اختلافات ايران با آژانس را به شرح زير فهرست كرده‌اند. 1- اختلاف بر سر تحويل شدن يا تحويل نشدن اسناد ادعايي به ايران در چارچوب مداليته جديد 2- تضمين به ايران درباره مطرح نشدن موضوعات جديد پس از حل و فصل موضوعات قبلي 3- تضمين به عادي‌سازي پرونده ايران در شوراي حكام آژانس پس از حل و فصل موضوعات مربوط به ابعاد احتمالي نظامي پرونده ايران 4- نحوه ضمانت 1+5 به فرآيند كاري جديد ايران با آژانس.
 
بررسي تحريم‌هاي جديد عليه ايران پشت درهاي بسته سنا

 سناي امريكا در تازه‌ترين اقدام به دنبال تحريم‌هاي جديد عليه ايران است، البته آنگونه كه خبرگزاري رويترز گزارش داده اين بخش از تحريم‌ها كاملاً بي‌سر و صدا و پشت درهاي بسته انجام خواهد شد. به‌گزارش جوان آنلاين،كارشناسان بر اين اعتقاد هستند كه جمهوريخواهان حاضر در مجلس نمايندگان بيش از همه به دنبال تحريم و فشار عليه جمهوري اسلامي ايران هستند تا از اين طريق به باراك اوباما فشار وارد كنند. تحليل اين دست از كارشناسان آن است كه باراك اوباما خواهان تعاملات سازنده با ايران است، اما جمهوريخواهان تمايلي به آن ندارند. در حالي كه اكثريت سنا در دست دموكرات‌هاي حامي اوباما است. حال با اين گزارش رويترز تحليل‌هاي پيشين با شكاف اطلاعاتي و تحليلي مواجه مي‌شوند، به خصوص كه مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 در حال انجام است. رويترز نوشته است كه اين بسته تحريمي طي «لايحه»‌اي به سنا ارائه شده است، يعني دولت به طور مستقيم در آن نقش دارد. اين لايحه با همكاري منندز، رئيس كميته روابط خارجي سنا و اعضاي آيپك كميته روابط عمومي اسرائيل و امريكا يا همان لابي اسرائيل در امريكا تنظيم شده است. محتواي اين لايحه تحريمي كاهش صادرات نفت ايران تا 500 هزار بشكه در روز است كه در صورت تصويب بايد طي يك سال به اجرا درآيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار