کد خبر: 617925
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
بيژن سوراني

رئيس شوراي شهر تهران درباره آلودگي آب و خاك تهران هشدار داده و گفته است كيفيت زندگي در تهران آسيب‌پذير بوده و سلامت مردم در معرض تهديد است. اعتراف مديريت شهري به آلودگي هوا و آب و خاك كه مستقيماً سلامت شهروندان را نشانه رفته است، نشان مي‌دهد كه مثلث آلودگي آب، هوا و خاك، شهر و شهروندان پايتخت‌نشين را در بر گرفته است.

متأسفانه به رغم تلاش‌هاي صورت‌گرفته در زمينه حل معضلات زيست‌محيطي در شهر تهران باز هم آمارها حاكي از افزايش آلاينده‌ها در تمامي بخش‌ها است. در كنار اين آلودگي‌‌ها، آلودگي صوتي نيز به اشكال گوناگون آرامش و آسايش شهروندان تهراني را سلب كرده است. نتيجه اين آلودگي و آلايندگي‌ها، افزايش و تشديد انواع بيماري‌ها و استرس است كه بر شهروندان به صورت مستقيم و غيرمستقيم تأثير مي‌گذارد.

تلاش‌هاي صورت گرفته در خصوص تكميل شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي و احداث فضاهاي سبز در كنار ساير فعاليت‌هاي صورت گرفته تاكنون نتوانسته است از ميزان آلودگي و آلايندگي به صورت جدي بكاهد و از آنجايي كه آلودگي به عنوان يكي از عوامل اصلي شيوع سرطان شناخته شده است بايد اين نتيجه را گرفت كه اقدامات صورت گرفته نه تنها نتوانسته است كنترلي عمل كند بلكه حتي سبب افزايش اين آلودگي و گستردگي دامنه آنها نيز شده است. گويا غول آلودگي به اشكال مختلف مي‌خواهد سايه سنگين خود را بر شهروندان انداخته و مانند بختك جسم و روح شهروندان را در بر گرفته است.

نبود برنامه جامع كه بتواند به كنترل آلودگي هوا، آب و خاك كمك كند سبب شده است تا برنامه‌هاي مقطعي نيز به صورت سليقه‌اي به اجرا در آيند. از آنجايي كه سوخت‌هاي فسيلي و شيميايي عامل اصلي آلودگي در شهر به حساب مي‌آيند بنابر اين لازم است تا برنامه‌ پيشگيرانه نيز همچون تغيير ساعت‌كاري ادارات و مراكز آموزشي و خدماتي مجدداً مدنظر قرار گيرد تا بتوان ضمن كنترل و روان‌سازي ترافيك معابر، از ميزان مصرف سوخت كاسته و شاخص‌هاي آلودگي و آلاينده‌ها را تا حدودي پايين آورد. به واقع اين انتظار مي‌رود كه شوراي شهر در كنار شهرداري و ساير دستگاه‌هاي شهري در يك اجماع واحد، موضوع آلودگي آب، خاك و هوا را جدي گرفته و با نگاه علمي براي آن چاره كنند تا شهروندان و شهر بيش از اين از اين معضلات و مسائل ضرر و ضربه نبينند. هشدار مثلث خطر را اگر جدي نگيريم ساير فعاليت‌هاي صورت گرفته در شهر از جمله آمد و شد، تفريح و ورزش و در كل تمامي فعاليت‌هاي روزانه را بايد به گونه‌اي تعطيل كرد تا از آلودگي‌ها كاسته شود. گويا در اين ميان بايد با آموزش و حساس كردن شهروندان نسبت به محيط زيست خود بتوان مسئولان را از خواب ندانم‌كاري و كم‌كاري بيدار كرد تا شايد چاره‌اي اساسي كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار