کد خبر: 617371
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
مرکز پژوهش‌های بیولوژیک "نیس‌زیونا" در کنار مرکز هسته‌ای "دیمونا" قرار دارد و یکی از محرمانه‌ترین و سرّی‌ترین مراکز پژوهشی رژیم اسرائیل به شمار می‌آید و به‌صورت مستقیم زیر نظر نخست‌وزیر این رژیم فعالیت می‌کند.
مشرق: برای سال‌های سال کشورهای عربی همچون سوریه و مصر که در جوار اسرائیل قرار دارند و از سوی اسرائیل تهدید می شوند، چشم پوشی از سلاح های شیمیایی خود را رد می کردند و در این باره همواره تاکید داشتند که اسرائیل درحال انجام آزمایش‌های بیولوژیک و شیمیایی و هسته‌ای سری و بسیار پیشرفته است، صرف نظر از اینکه این رژیم دارای چنین سلاح‌هایی نیز هست.

و در این میان گفته شده، اگر بازرسان سازمان منع انتشار سلاح های شیمیایی و اتمی بخواهند به بازرسی از تاسیسات هسته ای و اتمی و شیمیایی اسرائیل بپردازند، کار بسیاری را پیش رو دارند و این جدای از این امر است که اسرائیل اصلا معاهده منع انتشار سلاح های شیمیایی و اتمی را امضا نکرده و بالطبع از پیوستن به این معاهده به خاطر فعالیت‌ هایش در این حوزه امتناع کرده است.


گوگل و پنهان‌کاری در مورد نقشه مناطق هسته‌ای رژیم اسرائیل

در حالی که موتور جست‌وجوی گوگل، نقشه کشورها و مناطق مختلف جهان را در خود داشته و هر منطقه‌ای را با استفاده از تصاویر گرافیکی ماهواره ای به‌وضوح بر روی صفحه خود نشان می دهد، اما برخی مناطق سرزمین های اشغالی از این امر مستثنی بوده و به صورت رازآلودی مبهم هستند. 

تأسیسات هسته ای اسرائیل در 13 کیلومتری جنوب شرقی شهر دیمونا، یکی از نقاط استراتژیک این رژیم است که اطلاعات آن به شدت محافظت شده و انتشار هر گونه جزئیات از آن، یکی از خطوط قرمز اسرائیل به شمار می رود. اسرائیل به وجود این مکان که ساخت سلاح های شیمیایی در آن صورت می گیرد، اذعان می کند اما سیاست ابهام هسته‌ای در مورد آن را به دقت پیش می برد. از این رو جزئیات این تأسیسات و وجود سلاح های هسته ای در آن را نه تکذیب می کند و نه تأیید می کند. 

برآورد شده که ذخیره پلوتونیوم این مکان در سال 2000، برای ساخت 100 تا 200 بمب هسته ای کافی بوده است. حریم هوایی دیمونا جزء یکی از فضاهای شدیداً امنیتی صهیونیست‌ها است و اطراف آن نیز محصور و ورود اکیداً ممنوع است. در سال 1973، موشک های اسرائیل، یک هواپیمای لیبیایی را که اشتباهاً منحرف شده و به فضای هوایی دیمونا وارد شده بود، هدف قرار داده و موجب کشته شدن 108 تن مسافر آن شدند.  
 
دیمونا از فاصله بسیار دور بر روی نقشه گوگل ارث قابل رویت است.

تأسیسات هسته ای دیمونا در سال 1958 با کمک فرانسوی ها و به صورت سری و خارج از قوانین بین المللی آژانس انرژی اتمی ساخته شد. اولین رآکتور دیمونا در سالهای 1962 تا 1964 فعال شد و احتمالا قبل از جنگ 6 روزه با عرب‌ها، اولین سلاح هسته ای صهیونیست ها را آماده کرد. آمریکا از اسرائیل درخواست کرد که با ورود بازرسان آژانس اتمی به این تأسیسات موافقت کند. اگرچه اسرائیل با این اقدام موافقت کرد اما با فریبکاری مانع تحقیقات بازرسان آژانس اتمی شد. 

 
در سال 1996 یکی از تکنسین های تأسیسات دیمونا به نام مردخای وانونو به انگلستان فرار کرد و مدارکی را در مورد برنامه های هسته ای اسرائیل، در رسانه ها افشا کرد. وی فعالیت های هر کدام از ساختمان های دیمونا را شرح داد و همچنین وجود تأسیسات زیرزمینی سرّی آن را مورد تأکید قرار داد. مأموران موساد این فرد را ربوده و به اسرائیل بازگرداندند و وی را به اتهام خیانت و جاسوسی محکوم به 18 سال زندان کردند. وی در سال 2004 آزاد شد اما تحت محافظت های شدید امنیتی مانند محدودیت گذرنامه، مصاحبه، شرکت در جنبش های مدنی و ...قرار گرفت. 

 
آخرین فاصله‌ای که گوگل ارث اجازه دارد وضعیت جغرافیایی دیمونا را ارائه دهد.

در فیلم دیمونا که برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران در سال 2011-2012 ساخته شد، جزئیات فریب مأموران ناظر آژانس به تفصیل بیان شده است. در این فیلم، دیوارهای بتنی که کمک می کرد رآکتورهای ساخت سلاح هسته ای از چشم بازرسان آژانس پنهان شود، به صورت گرافیکی، به تصویر کشیده شده است. اسرائیل در صدد بود با افشای اینکه نمایندگان آژانس اتمی را با استفاده از ترفندهای خود فریب داده است، احتمال این اقدامی مشابه را در تأسیسات هسته ای ایران یادآوری کرده و نتیجه گزارشات آژانس بر مبنای صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را بی اعتبار جلوه دهد. 


مردخای وانونو 

جالب توجه‌ترین قسمت از پنهان کاری های بزرگ اسرائیل در رابطه با تأسیسات هسته ای خود، ابهام و عدم وضوح نقشه منطقه مذکور بر روی صفحه گوگل ارث است. گوگل در مورد این برنامه ادعا می‌کند: «گوگل ارث برنامه‌ای است برای مشاهده اطلاعات جغرافیایی جهان که نقشه سه‌بعدی زمین نیز نامیده می‌شود. در فضای مجازی می‌توان به همه جای زمین پرواز کرد و تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌ها، پستی و بلندی‌ها، و ساختمان‌های سه بعدی، کهکشان‌های خارج از جو زمین و ژرفای اقیانوس‌ها را مشاهده نمود. از دیگر امکانات این برنامه جستجوی هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن مختلف است.» علی رغم این ادعا، گوگل از نشان دادن جنوب شرقی اسرائیل خودداری می کرد و این منطقه را از خدمات خود مستثنی کرده بود. این امر در سال 2005 میلادی مورد انتقاد قرار گرفت.


افشاگری محمد حسنین هیکل در برنامه زنده

در سال 2008 "محمد حسنین هیکل" روزنامه‌نگار مشهور عرب در برنامه‌ای تلویزیونی، به ارتباط گوگل و رژیم اسرائیل پرداخت و با اشاره به این اقدام شرکت گوگل، آن را تبعیضی محسوس و همدستی با اسرائیل خواند. وی عنوان کرد: «گوگل نقشه تمام مناطق جهان را ارائه می‌دهد اما نقشه برخی مناطق اسرائیل در این صفحه وجود ندارد. گوگل به اسرائیل تعهد داده است که نقشه آن را منتشر نکند. نقشه‌های ماهواره ای اسرائیل در وزارت دفاع آمریکا محفوظ مانده است.» 

ادعاهای هیکل توسط صهیونیست‌ها، تکراری خوانده شد و حتی محمود عباس هم در نقش سخنگوی رژیم صهیونیستی ظاهر شد و اعلام کرد که این مشکل در سال 2005 میلادی وجود داشته و بعدها وضوح نقشه مناطق اسرائیل به مراتب بیشتر شده است. 





وضوح تصویر گوگل ارث در دیگر مناطق جهان بسیار بالاست به شکلی که می‌توان ریزترین نقاط را هم دید


گوگل نیز این اتهام را تکذیب و عنوان کرد که نقشه ها را از شرکتهای واسطه خریداری می کند و همچنین بر اساس قانونی که در سال 1996 در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، مجوز انتشار هیچ نقشه ای از اسرائیل با فاصله کمتر از دو متر وجود ندارد. این در حالی است که تمرکز گوگل ارث بر تأسیسات هسته ای دیمونا نه در فاصله 2 متر بلکه در فاصله ای بسیار بیشتر از آن متوقف شده و اجازه هیچ گونه رصدی را نمی دهد. اسرائیلی ها ادعا می کنند که این امر به دلیل مسائل امنیتی است و فلسطینی ها درصددند تا از گوگل ارث، جهت شناسایی منطقه و پرتاب موشک به آن جا استفاده کنند.  


 اندیشکده تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک "نیس زیونا"

در حالی همه اخبار حول محور "دیمونا" و تسلیحات شیمیایی و هسته ای این منطقه است هیچ رسانه‌ای سراغ "نیس زبونا" نمی رود. اندیشکده تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک "نیس زیونا" یکی از این مراکز تحقیقاتی و پژوهش‌ های سری اسرائیل است که به پژوهش و تحقیق در خصوص سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی می پردازد.

بنابر نوشته روزنامه "دیفنس ویکلی" اسرائیل تنها قدرت هسته ای خاورمیانه است که دارای 100 تا 300 کلاهک جنگی هسته ای، به همراه موشک های انتقال دهنده آنها یعنی موشک های بالستیک و کروز و غیره است.

براساس برآوردهای مرکز تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک اسرائیل، این رژیم بین 690 تا 950 کیلوگرم "پلوتونیوم" تولید کرده است و همچنان به تولید این ماده برای ساخت و تولید 10 تا 15 بمب از نوع بمبی که بر سر ناکازاکی فرو ریخته شد، هر سال ادامه می دهد.

همچنین این مرکز در ادامه تاکید کرده است که اسرائیل به تولید ماده ای به نام "تریتیوم" نیز اقدام می کند که در واقع گازی است که از آن کلاهک های جنگی "نئوترونی" ساخته می شود و اگرچه موجب آلودگی تشعشعی اندک در محیط اصابت می شود، اما این آلودگی بسیار کشنده است.  

براساس گزارش های مختلف بی المللی و آنگونه که روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" نیز نقل کرده است که مرکز تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک اسرائیل مسئولیت مدرنیزه کردن و توسعه و گسترش سلاح های بیولوژیک و شیمیایی اسرائیل را برعهده دارد که در نیس زیونا در نزدیکی تل آویو قرار دارد.



این مرکز 160 دانشمند و 170 کارشناس را در برمی گیرد که طرف 5 دهه است، در این مرکز مشغول به کارهای تحقیقانی در حوزه علوم شیمی و فیزیک و داروی سازی و زیست شناسی و دیگر علوم و دانش های بیولوژیکی هستند.

مرکز تحقیقات و پژوهش‌های بیولوژیک اسرائیل در کنار مرکز هسته ای "دیمونا" قرار دارد و یکی از محرمانه ترین و سری ترین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی اسرائیل به شمار می آید که به صورت مستقیم زیر نظر نخست وزیر اسرائیل فعالیت می کند.

اغلب فعالیت‌ها و تحقیقات این مرکز مرتبط با سلاح های بیولوژیک و باکتری ها و ویروس هایی است که در میان دشمنان منتشر می شود و ممکن است موجب انتشار انواع بیماری ها در میان طرف هایی شود که علیه آنها این سلاح ها استفاده شده است. باکتری وبا یا همان "مرگ سیاه" و ویروش "ابولا" از جمله این باکتری ها و ویروس های مورد استفاده است که درمانی برای آن موجود نیست.



با استفاده از علوم بیو تکنولوژی دانشمندان این مرکز اقدام به تولید انواع جدیدی از ویروس ها و باکتری هایی می کنند که عامل ایجاد بیماری در مراکز و تجمعات مسکونی مورد نظر این رژیم می کنند.

همچنین دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد، اسرائیل درحال انجام تحقیقات گسترده روی سلاح های بیولوژیک و توسعه و مدرنیزه کردن این سلاح هاست که استفاده از آنها ممکن است، فجایع انسانی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

مرکز تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک اسرائیل به طوری رسمی درحال انجام تحقیقاتی درباره یافتن پادزهرهایی علیه ویروس ها و باکتری هایی است که از آنها در تحقیقاتش استفاده کرده و از جمله آنها باید به ویروس "سیاه زخم" اشاره کرد که هزینه مالی تحقیق در خصوص این پروژه را وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – برعهده گرفته است. اما آنچه مورد تاکید است، آن است که دانشمندان اسرائیلی درحال انجام تحقیقات روی ویروس های جدید مسبب بیماری هستند تا از آنها در جنگ ها استفاده کنند.



همان طور که گفته شد، مرکز تحقیقات و پژوهش های بیولوژیک اسرائیل به صورتی کاملا محرمانه فعالیت می کند و اندک اطلاعات کنونی به دست آمده نیز به دنبال تحقیقاتی حاصل شد که "کارل نیپ"، روزنامه نگار هلندی دست به آن زدو به این نتایج رسید.

نیپ در گزارشی که در این ارتباط تهیه کرده است، تاکید می کند، مواد سمی که در ترور رهبران فلسطینی تاکنون مورد استفاده قرار گرفته ، توسط این مرکز تحقیقاتی تهیه شده است.

همچنین ادله و مستندات پزشکی موجود در بیمارستان های نوار غزه و لبنان ثابت می کند که نظامیان اسرائیلی از سلاح های کشنده جدیدی علیه فلسطینیان استفاده کرده اند که در ظاهر هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کنند، اما به محض ورود به آن بافت های بدن را تضعیف کرده و به تحلیل می برند و به مرور زمان موجب از کار افتادگی کبد و خون مردگی و به تحلیل رفتن استخوان های افراد  می شوند. دانشمندان تاکید می کنند، این نشانه ها تنها در صورت استفاده از تکنولوژی نانو در افراد ظاهر می شود.



اطلاعات موجود نشان می دهد که ایتالیا به عنوان مهمترین و اولین شریک اروپایی اسرائیل در عرصه تحقیقات و فناوری و به موجب توافقنامه همکاری نظامی، در این تحقیقات همکاری نزدیکی با اسرائیل دارد.

گزارش منتشره در روزنامه ایتالیایی "فایننس اکت" در ماه گذشته میلادی نشان می دهد که دولت ایتالیا سالیانه 3 میلیون یورو به طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک این کشور با اسرائیل اختصاص می دهد. همچون وزارت خارجه ایتالیا که در این اواخر از اجرای طرحی برای مقابله با ویروس های مقاوم در برابر درمان سخن می گفت تا به این طریق مهر تاییدی بر همکاری های این کشور با اسرائیل در حوزه تحقیقات بیولوژیکی و شیمیایی زده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار