کد خبر: 514273
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
فارس: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی که امروز چهارشنبه در آلماتی در جریان است، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیشرفت‌های فنی ایران در موضوع هسته‌ای و مقاومت کشورمان در قبال تحریم‌های اعمال شده چه اثری بر روند مذاکرات داشته است؟ گفت: ایران به عنوان عضو فعال آژانس در چارچوب ان پی تی و آژانس فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در این زمینه ظرفیت‌های علمی کشور پیشرفت‌های خوبی را رقم زده و ما امروز در بخش‌های مختلف با اتکا به ظرفیت‌های بومی توانسته‌ایم موفقیت‌های خوبی داشته باشیم که به شکل تصاعدی ادامه دارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به وجود عناصر تندرو در آمریکا افزود:  روندی که در 8 ماه گذشته از پیشرفت علی رغم فشارهای زیادی که علیه ملت ایران به کار برده‌اند شاهد بوده‌ایم منجر به نتایج خوبی شده است که برای آنها نیز قابل توجه می‌باشد.
 
 جلیلی به برگزاری نشست کشورهای عدم تعهد در شهریورماه سال جاری در تهران اشاره کرد که در آن نمایندگان و مقامات بیش از 120  کشور جهان حضور داشتند و یادآور شد: ایران به عنوان ریاست جنبش حقوق هسته‌ای خود را در این اجلاس اعلام کرده که مورد قبول شرکت کنندگان نیز قرار گرفت.
 
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف گفت: آنها در سال 2012 اذعان کردند که ایران بالاترین رشد علمی را داشته و در سال گذشته صادرات غیرنفتی و تولیدات گوناگون ایران رشد چشمگیری داشته است.بورس ایران در سال گذشته 62 درصد رشد داشته که نشان می‌دهد فشارهای اقتصادی که علیه ملت مان اعمال می‌کنند نتیجه‌ای نداشته است.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: همچنین مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با نشاط‌تر و محکم تر حمایت و پشتیبانی خود را اعلام کردند که این مجموعه شرایط نشان می‌دهد آنها باید به راهبرد جدیدی فکر کنند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که ایران پس از 8 ماه چگونه توانسته نظر 1+5 را تغییر دهد و برای ادامه این روند چه لوازمی نیاز است؟ اظهار داشت: اگر ارزیابی از عملکرد 8 ماهه گذشته داشته باشند، به آنها کمک خواهد کرد که به سمت راهبرد صحیح بروند. البته پیشنهاد آنها در آلماتی واقع بینانه‌تر به نظر میرسید که به نظر می رسد آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید واقع بینانه‌تر رفتار کنند.جلیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال تعطیلی سایت فردو نیز گفت: این سایت یک سایت قانونی و شناخته شده برای آژانس است که زیر نظر آژانس فعالیت خود را ادامه می‌دهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی نداشته و چونین درخواستی را آنها نداشته‌اند.
 
وی در خصوص تاثیر توافقات ایران با 1+5 در مذاکرات فنی آژانس نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فعال‌ترین عضو آژانس بوده و بیشترین همکاری را با این نهاد دارد زیرا ما از رفتار خود مطمئنیم و مشکلی با شفاف سازی نداریم اما اگر این همکاری‌ها فراتر باشد باید در چارچوب هایی باشد که این چارچوب‌ها باید شکل بگیرد و ما آنها را مطرح کرده‌ایم.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ سؤال دیگری در خصوص توقف غنی سازی 20 درصد اظهار داشت: آنها به پیشنهاد مسکو که ایران ارائه داد نزدیک‌تر شده‌اند اما موضوع همکاری می‌تواند کمک کننده باشد و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید گام‌های واقع‌بینانه‌تری را برای نزدیکی به ایران بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار