کد خبر: 469405
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
به گزارش جوان به نقل از ضد فساد از سال ۸۴ به بعد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی چند برابر شده است مثلا مسکن ۴۰۰ درصد، گوشت ۸۰۰درصد و لبنیات و سایر موادغذایی ضروری نیز افزایش چند صد درصدی را تجربه کرده اند.



همه اینها در حالیست که در سال۸۴ خط فقر زیر ۲۳۴ هزار تومان بوده است. حداقل دستمزد ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده بود و در سال ۱۳۹۰ درحالی که حداقل دستمزد ۴۰۰هزارتومان بود، براساس متوسط در آمد و مصرف خانوارهای ایرانی خط فقر ۹۸۰هزار تومان تعیین شد.که همه این عوامل را در کنار هم بگذاریم چیزی جز افزایش فساد اقتصادی، فقر و شکاف بین طبقات اجتماعی نصیب نمی شود.



طی شش سال گذشته حداقل دستمزد به دوبرابر افزایش پیدا کرده است درحالی که خط فقر ۵ برابر رشد داشته است و از سوی دیگر دولت نیز هنوز معتقد به تورم ۲۰ درصدی است!



البته در این میان اظهارات بعضی از دولتی ها جای سوال دارد! روز یکشنبه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه با اجرای هدفمندی یارانه ها دیگر فردی در ایران زیرخط فقر شدید و درآمد کمتر از یک دلار در روز ( ماهانه ۳۰ دلار) وجود ندارد، گفت: اقشار آسیب پذیر بیشترین بهره را از هدفمندی یارانه‌ها برده‌اند.



از ایران و کتمان مسئولان که بگذریم در سوی دیگر جهانی قرار دارد که در سال ۱۴۰۴ قرار است ایران از آنها بسیار پیشرفته تر باشد. آنها نیز با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اما نگران افزایش قیمت طلایشان نیستند که مبادا این افزایش کالاهایشان را گران کند.



هرچند از دید رسانه ملی آنها کم خوابی مفرط دارند، کم کفایتی مدیرانشان ، تورم دورقمی، بیکاری بالا دارند و فلان رئیس جمهورشان ماهی ۶هزار دلار درآمد بعد از خدمت دارد و ما هیچ کدام از اینها را نداریم؛ اما بد نیست نگاهی به وضعیت حقوق و درآمد همان مردمانی داشته باشیم که وضعشان از ما خیلی بدتر است و تعطیلات ندارند.



در حال حاضر در اروپا مردمان کشورهای دانمارک، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، موناکو و انگلستان بیشترین حقوق را در میان اروپایی های می گیرند.

طبق گزارش یونایتد اکسپلیشن دانمارکی ها در ازای هر ساعت کار ۱۴ یورو حقوق نصیبشان می شود که در ماه معادل ۲۴۷۴۷ یورو می شود. در لوکزامبورگ نیز شاغلان در ازای هر ساعت کار ۱۰ یورو می گیرند که این میزان در ماه معادل ۱۸۰۰ یورو می شود. هر ساعت کار در فرانسه و موناکو به اندازه ۹ دلار ارزش دارد و در نهایت شهروندان این دو کشور نیز به ترتیب در ماه ۱۴۰۰ و ۱۵۶۰ یورو حقوق می گیرند.بلژیکی ها و انگلیسی ها به نسبت کشورهای ذکر شده کمتر حقوق می گیرند. حقوق هر بلژیکی در یک ساعت کار معادل ۸ یورو و در ماه معادل ۱۴۴۰ دلار است. این میزان برای مردم انگلیس در هر ساعت کار ۶ یورو و در ماه ۱۱۱۷ یورو می باشد.( لازم به ذکر است که آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ کشورهای آلمان، ایتالیا، نروژ و سوئد هنوز اعلام نشده است.)

در کانادا نیز حداقل هرساعت کار ۱۰ تا ۱۲ دلار ارزش دارد. در ایالات متحده آمریکا نیز شاغلان در هر ساعت کار حداقل ۵ دلار و حداکثر ۹ دلار نصیبشان می شود. البته لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۲ تنها در ایالت واشنگتن آمریکا شاغلان ۹ دلار در هر ساعت حقوق می گیرند و در بقیه ایالت ها هر ساعت کار ارزش کمتری دارد.

در چین نیز هرچند جزء آن دسته از کشورهایی است که درصد کمی از مردمانش زیر خط فقر معمولی هستند اما با این حال جالب است بدانید که به گفته رسانه های این کشور در سال ۲۰۱۱ در چین بیشترین حقوق ۲۱۰ دلار در ماه و کمترین آن نیز ۸۴ دلار در ماه بوده است.



آخرین آماری که از ایران در نهادهای اقتصادی بین المللی دردست است به سال ۲۰۰۸ بر می گردد که در این سال هر ایرانی به طور متوسط در ماه حقوقی معادل ۲۲۰ دلار می گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار