کد خبر: 467287
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
وزير اقتصاد در نمايشگاه بورس، بانك و بيمه از ادامه کاهش نرخ ارز و سکه خبر داد
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين مطلب كه درسال گذشته نگاه سنتي به تجارت نفت مانع ازراه‌اندازي بورس نفت و درنتيجه عدم‌سرمايه‌گذاري لازم در اين صنعت شد، اظهارداشت: اميدواريم امسال وزیر نفت در بودجه سال ۹۱ به این مسئله پرداخته و بورس نفت تشکیل شود.
به گزارش «جوان» سيدشمس‌الدين حسيني در ششمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه با اشاره به اينكه کشورهای همسایه و بورس‌های جهان و منطقه در شرایط رکودی به سر می‌برند، افزود: رسیدن شاخص بورس اوراق بهادار تهران از سال ۸۸ تا فروردین سال جاری به ۲۷ هزار واحد و افزایش ارزش آن به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان نشان‌دهنده ظرفیت بالای اقتصادی کشور است‌.
تداوم کاهش قیمت سکه و ارز
وی با تأکید بر اینکه برخی از افراد در زمان رشد قيمت سكه بدون توجه به هشدارهای دولت و بانک مرکزی وارد این بازار شده اند، بدون اینکه نسبت به خرید و فروش در آن اشراف داشته باشند، گفت: در حال حاضر می‌بینید که قیمت سکه به دليل افت قيمت دلار روز به روز در حال کاهش است به طوری که هم اکنون به حدود ۱۶۵۰ تومان رسیده و به زودی به ۱۶۰۰ تومان نزدیک می‌شود.
بازار ارز حبابی است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار ارز دارای حباب است، از برنامه شکل گیری بازار ارز صادراتی مبتنی بر معاملات واقعی ارز خبر داد.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه میزان قابل توجهی از حباب در بازار ارز خارج شده است و در آینده نیز باید میزان بیشتری از حباب از بین برود، گفت: آنچه بانک مرکزی به دنبالش است، این است که نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان به صورت باثبات در بازار دنبال شود.
حسینی همچنین در خصوص بازار ارز صادراتی گفت: اگر ما شرایطی را فراهم کنیم که خریداران و فروشندگان عمده ارز که نیاز واقعی دارند یکدیگر را ملاقات کنند، نرخ‌هایی که در حاشیه شکل می‌گیرد و می‌شکند به کاهش نرخ کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد کردیم که در شورای بورس با شکل گیری بازار ارز صادراتی این امر شفاف‌تر شده و بازاری مبتنی بر معاملات واقعی شکل گیرد. ضوابط و شرایط این ابزار در شورای عالی بورس تصویب و دستورالعمل آن توسط سازمان بورس تهیه شده است. حسینی در ادامه با بیان اینکه در بخش بیمه کشور نیز شاهد رشد هستيم، تصریح کرد: حق بیمه‌های تولید ۴۶ درصد رشد یافته است، همچنین خسارت پرداختی نیز رشد ۳۱ درصدی رانشان مي‌دهد ولی نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه‌ها ۶/۷ درصد کاهش یافته است.
وي با اشاره به اینکه در سال گذشته مانده سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد رشد داشت، بیان کرد: مانده کل تسهیلات ریالی و ارزی نیز با رشد ۲۶ درصدی روبه‌رو بوده است. حسینی با اعلام اینکه در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی کشور با رشد ۱۱ درصدی از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت، افزود: در سه سال گذشته این رقم کمتر از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود، یعنی حجم سرمایه خارجی جذب شده در سال ۹۰ دو برابر شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود ادعاها مبنی بر کسری بودجه، خزانه‌داری در سال ۹۰ با پرداخت نقدی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان سال موفقی را پشت سر گذاشت، این در حالی بود که این رقم در سال ۸۹ فقط ۹۰ هزار میلیارد تومان بود.
وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش پنج درصدی رشد نقدینگی اعلام کرد: این رقم از ۲۵ درصد در سال ۸۹ به ۱۹ درصد در سال ۹۰ کاهش یافت.
حسيني با بيان اينكه مجموعه عوامل‌ ياد شده در بخش بیمه، بورس‌، بانک و شرایط اقتصادی کشور باعث شده كه اقتصاد ايران به عنوان اقتصاد پويا در منطقه شناخته شود، تصريح كرد: درفاصله سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۱ ميزان توليد ناخالص ملي دوبرابر شده و ازمرز ۲۴۱ ميليارد دلار به ۴۸۲ ميليارد دلار رسيده است، اين عدد بر حسب برابري قدرت خريد از ۸۲۱ ميليارد دلار به ۹۹۰ ميليارد دلار رسيده، لذا درآمد سرانه ايرانيان از ۱۳ هزار دلار عبور كرده است. وي گفت: با روند مذكور جايگاه هفدهم ايران طبق آخرين گزارش‌هاي صندوق بين‌المللي پول در اقتصاد جهاني تثبيت شد .
سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر تصویب اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ گفت:رقم درخواستي دولت بيش از رقم درنظر گرفته شده است، به هررو این مصوبه هنوز قطعی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار