کد خبر: 459896
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نخستين هفته از آخرين ماه سال هفته سلامت مردان ايراني «سما» نامگذاري شده تا با اين بهانه به مردان به عنوان نيمي از جمعيت جامعه يا‌د‌آوري شود «سلامت خود را جدي بگيريد»؛ سلامتي كه گاهي وقت‌ها در لايه‌هاي زندگي پر‌دردسر امروزي و گرفتاري ساعت‌هاي طولاني كار و تلاش مردانه به فراموشي سپرده مي‌شود.

در دنياي شلوغ و ماشيني امروز حركت سبك زندگي به سمت و سوي تجملات، سلامت را به عنوان اكسير اصلي زندگي تحت تأثير قرار داده است. در اين ميان كم نيستند مرداني كه براي اداي تعهد خود در قبال تأمين معاش خانواده و غرق شدن در تجملات امروزي ناگزير‌ند ساعت‌هاي طولاني‌تري را كار كنند در حالي كه مطابق تحقيقات دانشمندان كار كردن بيش از ۱۱ ساعت در طول روز مي‌تواند خطر بيماري را افزايش داده و حتي مرگ افراد را نزديك‌تر كند. مطابق نتيجه بررسي‌هاي دانشمندان افرادي كه بيش از ۱۱ ساعت در روز‌ كار مي‌كنند، دو سوم بيشتر از افرادي كه بين هفت تا هشت ساعت فعاليت دارند دچار حمله قلبي مي‌شوند. با اين وجود اما كم نداريم زنان و مرداني را كه براي آنكه خرج و دخلشان را با هم جور كنند، چاره‌اي ندارند جز اينكه ساعت‌هاي طولاني از روز را به كار و فعاليت بپر‌دازند. اين موضوع درباره مردان شيوع بيشتري دارد چرا كه مطابق شرع و عرف جامعه تأمين هزينه‌هاي زندگي بر عهده مردان است. اگر‌چه زنان خانه‌دار نيز اغلب ساعات طولاني از روز‌شان را به رتق و فتق امور خانه مشغولند اما استرس‌هاي شغلي و كار در محيط خارج از خانه به فرسودگي بيشتر افراد منجر مي‌شود و سلامت آنها را با چالش‌هاي جدي‌تري مواجه مي‌كند.
از سوي ديگر، مرد يا زني كه بيشتر از هشت ساعت از وقتش را در محيط‌هاي كاري سپري كرده است ديگر فرصت چنداني ندارد تا در كنار چر‌خاندن چرخ‌هاي اقتصاد، وجود پر‌ارزشش را نيز به اعضاي خانواده‌اش هديه كند. ريشه شيوع فاصله بين برخي پدر و فرزند‌ها را بدون شك در ساعت‌هاي طولاني خالي از حضور‌شان مي‌توان پيدا كرد. «سلامت خود را جدي بگيريد». اين شعار امسال هفته سلامت مردان است؛ مرداني كه در نقش‌هاي مختلف در كنار زنان قرار مي‌گيرند و زيبا‌ترين و كوچكترين واحد جامعه يعني «خانواده» را شكل مي‌دهند. مردان با حضور بيشتر در كنار اعضاي خانواده هم سلامتي خود را تضمين مي‌كنند و هم سلامت خانواده را.
پدران و همسراني كه اگرچه در قبال كوچك‌ترين ناراحتي همسر و فرزند با حساسيت ويژه پيگير ريشه‌هاي اين آلام هستند اما در كوران فعاليت‌هاي طولاني‌مدت روزانه گاهي ياد‌شان مي‌رود مدت‌هاست خود از دردي كهنه رنج مي‌برند. تلاش براي كسب روزي حلال آنقدر پسنديده است كه مطابق روايات اين موضوع در رديف جهاد در راه خدا شمرده شده و همواره از سوي بزرگان دين مبين اسلام بر كار و تلاش تأكيد شده است اما در عين حال، ميانه‌روي و حركت در مسير تعادل از ويژگي‌هاي مسلمان است. حتي در جامعه تجملاتي و پر‌ زرق و برق امروز نيز انتخاب‌ نهايي با خود ماست. مي‌توان با انتخاب درست و بر‌قراري تعادل در زندگي و كار بخشي از وقت‌ را به خود، بخشي را به خانواده و بخش ديگر را به كار و تلاش روزانه اختصاص داد. اينگونه بدون شك سلامت آسيب كمتري مي‌بيند، چه در مردان و چه در زنان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار