کد خبر: 407202
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
کارشناسان و قضات دادگاه های خانواده در گفت و گو با «جوان» خبر دادند


زهرا چیذری - طی روزهای اخیر، اظهارنظرهای گوناگونی در رسانه ها منتشر می شود که مهمترین عامل افزایش طلاق در کشور را «بدحجابی» و رعایت نکردن حریم های عفاف و حجاب می دانند. کارشناسان و قضات دادگاه های خانواده بر این باورند که بدحجابی کاتالیزور و تسهیل کننده جدایی زن و شوهرها در جامعه به شمار می رود.
به گزارش «جوان»، به باور کارشناسان، بدحجابی و عدم رعایت هنجارهای اسلامی و ایرانی در جامعه کاتالیزور بسیاری از آسیب های خانوادگی و طلاق است. از این منظر می توان مهمترین دلایل سفارش به حجاب را در رسیدن افراد به احساس آرامش روانی ،استحکام پیوند خانوادگی ،استورای جامعه و ایجاد ارزش و احترام برای زن دانست.

بد حجابی، تحریک غرایز، گسست در خانواده

وقتی در جامعه هنجار هایی که نه تنها در دین ما بلکه در عرف و اصالت ایرانی ما ریشه دارد زیر پا گذاشته شود و زنان و مردان با ظاهری نامعقول در بطن اجتماع حضور یابند این شیوه پوشش و رفتار منجر به تحریک هیجانات و غرایز شده و افراد را از نظر روانی تحت فشار قرار می دهد به گونه ای که فرد تعادل روحی و روانی خود را از دست میده ند و از آنجایی که برای غرایض انسانی حد و مرزی وجود ندارد تحریک غرایض با شیوه های گوناگون مانند گسترش بی حجابی و بی بند و باری در جامعه منجر به بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله از هم گسیختگی خانواده ها و طلاق می شود .
فریبرز مردانی رئیس شعبه 271 دادگاه خانواده در گفتگو با «جوان »، با اشاره به برخی از مراجعات به این دادگاه بد حجابی را یکی از ریشه های جدایی زن و شوهر ها دانست و افزود : در برخی از موارد در زمان ازدواج و به دلیل شرایط عاطفی قبل از ازدواج افراد سعی میکنند تا حفظ ظاهر کنند ولی در طول زندگی کم کم اختلافات بروز می ند وطرفین باطن واقعی خود را نشان میدهند . وی با تاکید بر بحث حجاب به عنوان یکی از عوامل جدایی در کنار سایر عوامل ، بد حجابی را عامل حدود 10 در صد طلاقها عنوان کرد.
این قاضی دادگاه خانواده خاطر نشان کرد: در بیشتر پرونده ها زوجین ریشه اصلی اختلافاتشان را بازگو نمی کنند اما با اشارات و صحبتهایی که دارند می توان فهمید که بد حجابی خانم هم در شکل گیری اختلافات مؤثر بوده است.

بدحجابی در صدر عوامل منتهی به طلاق

گرمی خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش ثبات دلبستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است و اینکه مردان زیبایی چهره و زینت و زیور زنانی غیر از زن خود را نبینند.
مردان اگر به راحتی و به آسانی در تمام صحنه های اجتماعی دسترسی به زنان داشته باشند، ضمانتی برای اثبات محبت و دلبستگی آنان به همسرانشان نخواهد بود . تحریک هوی و هوس ، آنان را از زندگی خود دلسرد و خود عامل مهمی برای خراب کردن کانون گرم خانواده است.
دکتر هادی معتمدی مدیرکل اسبق امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی نیز به گزارشگر «جوان» گفت: بد حجابی به خصوص در افراد و خانواده های مذهبی نوعی بد بینی را در میان همسران ایجاد میکند که این بد بینی اختلاف برانگیز است.
وی مناسبات فردی و اجتماعی را یکی از مسائل مهمم در بحث طلاق دانسته و خاطر نشان کرد: در بعضی از مطالعات نابسامانی ها ی خانوادگی را در ردیف نخست علل طلاق قرار می دهند که این نابسامانی ها میتواند ریشه در مسائل بین فردی همسران داشته باشد . به باور دکتر معتمدی بد حجابی از چند منظر میتواند بر عدم ثبات و از هم گسیختگی خانواده منجر شود .

بدحجابی و شکل گیری هیجان کاذب ازدواج در جوانان!

یکی از این راه ها صورت گرفتن ازدواج های عجولانه و بدون تفکر و رضایت و مشورت خانواده است که بر اساس مسائل ظاهری و بی توجه به شروط لازم برای ازدواج صورت می گیرد . این ازدواج ها به همان نسبت که عجولانه شکل میگیرد به همان سرعت نیز به طلاق می انجامد . این آسیب شناس بر غلبه هیجان بر عقلانیت در ازدواج های اینچنینی تاکید میکند . هیجانی که در اثر مواجهه با بدحجابی ها در جامعه شکل می گیرد .
معتمدی خاطر نشان کرد: گسترش بی بند و باری در جامعه از سوی دیگر میتواند بر روابط همسران نیز تاثیر منفی گذاشته و حتی سبب بروز اختلافاتی در حد جدایی شود. هنگامی که کسی به طور دائم در جریان ظاهر های ناهنجار قرار می گیرد به همان نسبت تحریکات ذهنی و غریزی در وی شکل می گیرد و این تحریکات می تواند در نهایت به مقایسه میان همسر فرد و الگوهایی که در جامعه اطرافش می بیند بیانجامد. چنین مردانی حتی ممکن است از همسر خود بخواهند که شبیه فلان شخص در خیابان رفتار کند و لباس بپوشد و این مقایسه ها می تواند علاقه اولیه بین زوجین را از بین ببرد. تمامی این مباحث میتواند زمینه هایی را برای طلاق بوجود آورد.
این روانشناس، بدحجابی را زیر مجموعه ای از عوامل بروز نابسامانی در خانواده عنوان کرد؛ زیر مجموعه ای که در کنار عواملی همچون هم شأن نبودن، اعتقادهای متضاد و فرهنگ های مختلف در صدر عوامل بروز طلاق میان زن و شوهرهاست.

بدحجابی عامل اصلی 15 درصد از طلاق ها

دکتر اصغر کیهان نیا مشاور خانواده نیز علت 10 تا 15 درصد از طلاقها را در بد حجابی دانست.این در حالی است که رئیس گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ساری گفته است: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 49 درصد طلاق‌ها به علت عدم رعایت مسائل عفاف و بدحجابی است.
وی وجود بدحجابی در جامعه را باعث شکسته شدن حریم روابط زن و مرد در اجتماع و گسترش افکار انحرافی در جامعه دانست که در نتیجه آمار طلاق و فحشا به فزونی می‌گراید.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: طلاق به عنوان مسأله‌ای اجتماعى، یکی از انواع گسیختگی خانواده است که هم از ساخت اجتماعی و هم از خصوصیات فردی زوج‌ها متاثر می‌شود.
وی با اشار به اینکه با وجود سابقه تاریخی طلاق، تنها از قرن بیستم طلاق به عنوان یک آسیب و مسئله اجتماعی جدی مطرح می‌شود، بیان داشت: در قرن بیستم به دنبال افزایش جمعیت و تغییر در نظام فرهنگی، ارزشی و نظام هنجاری در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در جوامع صنعتی، میزان طلاق روندی افزایشی به خود گرفته است.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پاییزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
0
0
لعنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار