جوان آنلاین: با بازگشایی درهای مدارس و آغاز فصل جدید یادگیری، کوچهها و کلاسهای درس، بار دیگر با صدای گامهای پرشور میلیونها دانشآموز زنده شدهاست. هیاهوی کودکانه، شور و اشتیاق برای کشف دانش و رؤیاهای تازه، فضای شهری و روستایی را پر کرده، اما در پس این شور و هیجان، جای خالی ۳۴ دانشآموز و هفت معلم که در جنگ ۱۲ روزه جان خود را از دست دادند، هنوز هم سنگینی میکند. کودکان و نوجوانانی که باید امروز در صف صبحگاه میایستادند، با دوستان خود میخندیدند و رؤیاهایشان را روی کاغذ میکشیدند، اما به ناگاه خاموش شدند. معلمانی که باید در کنار کلاسهای درس، چراغ هدایت آیندهسازان کشور میشدند، دیگر نیستند. با وجود این درد و این زخم عمیق، همه نگاهها به آینده دوخته شدهاست، آیندهای که در آن عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری، شعار اولویتدار دولت و آموزشوپرورش است تا هر دانشآموز، فارغ از شرایط و مکان زندگیاش، بتواند شانس رشد و پیشرفت را تجربه کند.
۳۴ دانشآموز و ۷ معلمی که دیگر به کلاس بازنگشتند
امسال با شروع سال تحصیلی، در کنار شور و هیاهوی همیشگی مدارس، سکوتی عمیق و سنگین نیز در فضا حضور داشت، سکوتی که شاید به چشم نمیآمد، اما در دل بسیاری از خانوادهها و معلمان به وضوح حس میشد. میلیونها دانشآموز با کیفهایی پر از کتاب و چشمانی مملو از امید، به سوی کلاسهای درس حرکت کردند، اما جای ۳۴کودک و نوجوان و هفت معلم عزیز که در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و در پی حملات بیرحمانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، خالی بود.
در حالی که حدود ۱۷ میلیون دانشآموز امسال سال تحصیلی جدید را آغاز کردند، ۳۴ تن از دوستانشان دیگر کنار آنها نیستند. کودکانی همچون علیسان، طه، فاطمه، علی، ریحانه، محیا، هلنا، محمدرضا، سهیل، محمدحسین، محدثه، یاس، امیرعلی، امیرعباس، پرهام، احسان، متین، سیدحمیدرضا و آرمین، که در اوج رؤیاها و بازیهای کودکانهشان، قربانی خشونت و بیرحمی جنگ شدند.
همزمان با این فقدان، ۳۶ مدرسه نیز بر اثر موج انفجارها آسیب دیدند، ساختمانهایی که دیوارهایشان به لرزه درآمد، اما با تلاش و همت معلمان، والدین و مسئولان، بازسازی شدند و دوباره آماده شدند تا صدای زندگی و آموزش در آنها جریان یابد. با این حال، هیچ بازسازی و تعمیراتی نمیتواند جای خالی لبخندهای خاموششده این کودکان و معلمان را پر کند. آنها باید امروز در صفهای صبحگاهی میبودند، از معلمانشان سؤال میپرسیدند و رؤیاهای خود را روی کاغذ نقاشی میکشیدند، اما حالا، جای خالیشان، همچون خلئی عمیق، در دل کلاسها و قلبها باقی ماندهاست.
با علم و مهارت آینده را بسازید
صبح روز گذشته، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه دخترانه ایثار تهران، پیامی پرانرژی و امیدوارکننده به دانشآموزان داد. او خطاب به جمع دانشآموزان گفت: «شما همهتان طلا هستید» و ادامه داد: «معلمهای عزیز که در کنار شما هستند، وظیفه دارند تا این طلایی را که در شما وجود دارد، بیدار کنند تا بتوانید با این طلا زندگی کنید. وی تأکید کرد که دانشآموزان باید علم، عمل و مهارت را یاد بگیرند و با این دانش به حل مشکلات مردم، خانواده، محله و کشورشان کمک کنند.»
پزشکیان تصریح کرد که دانشآموزان باید فراتر از یادگیری صرف علوم، به مهارت و عمل مسلط شوند تا بتوانند در حل مشکلات خانواده، محله و کشورشان نقش مؤثری ایفا کنند.
او افزود: «اگر اراده کنید، میتوانید همه این کارها را انجام دهید. دولت هم تمام تلاشش را میکند تا بسترهای لازم برای موفقیت شما فراهم شود تا به جایگاهی که شایستهاش هستید برسید.»
رئیسجمهور همچنین یادآور شد که یادگیری علم هیچگاه پایان ندارد و انسان همواره میتواند چیزهای تازهای بیاموزد. او درباره ارزش انسان گفت: «من به شما گفتم طلا هستید، اما باید بگویم انسان ارزشمندتر از طلاست. کسانی که امروز طلا میسازند، هواپیما میسازند یا پزشکانی که جان مردم را نجات میدهند، ارزششان از طلا بالاتر است و همه شما میتوانید از آنها پیشی بگیرید. برای رسیدن به این جایگاه باید سخت تلاش کنید.»
او به نقش مهم معلمان در نظام آموزشی کشور نیز اشاره کرد: «بر دوش معلمان مسئولیت سنگینی است تا مهارت و دانش را در شما ایجاد کنند و دولت نیز در تلاش است دانشآموزان بهترین آموزش را ببینند و به اهدافشان برسند.»
عدالت و کیفیت آموزشی در صدر اولویتهای دولت
همچنین علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در پیامی، سال تحصیلی ۱۴۰۵- ۱۴۰۴ را نقطه شروعی نوین برای شکوفایی علمی و تربیتی دانشآموزان دانست. او مهر را «نوروز دانایی» و مدرسه را «خانه امیدها و شکلگیری اخلاق و هویت» توصیف کرد که با آغاز سال تحصیلی، شور و اشتیاق تازهای را در جامعه زنده میکند.
کاظمی همچنین به تلخیهای اخیر اشاره کرد و یادآور شد که در جنگ ۱۲ روزه اخیر، جمعی از دانشآموزان، معلمان و دانشمندان کشور به شهادت رسیدند، شهدایی که یادشان همچنان در دل ملت زنده و الهامبخش نسلهای آینده خواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد که دولت سیزدهم و رئیسجمهور ارتقای نظام تعلیموتربیت را در اولویت قرار دادهاند و عدالت آموزشی و کیفیت تربیتی در صدر برنامههای کلان کشور قرار دارد: «تمام ظرفیتهای کشور به کمک آموزشوپرورش آمدهاند تا با ارتقای نظام تعلیموتربیت، گامهای اساسی و مؤثری در جهت توسعه پایدار کشور برداریم.»
کاظمی از عزم جدی جامعه تعلیموتربیت برای بهرهگیری از این فرصت سخن گفت و اظهار داشت که معلمان، مدیران، دانشآموزان و والدین با همکاری یکدیگر تلاش خواهند کرد تا زمینههای اعتلا و پیشرفت آموزشوپرورش در همه ابعاد فراهم شود.
او برنامههای دولت را شامل «اجراییسازی نقشه راه سند تحول بنیادین»، «تحول در برنامه درسی»، «توسعه عدالت آموزشی»، «محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی»، «ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری» و «صیانت از نسلهای آینده در برابر آسیبهای اجتماعی» برشمرد و گفت که همه این اقدامات با هدف فراهم آوردن مسیر پیشرفت و تعالی برای آیندهسازان ایران انجام میشود.
در پایان، وزیر آموزشوپرورش از تلاشهای نیروهای مسلح در تأمین امنیت کشور تجلیل کرد و با تشکر از حمایتهای رئیسجمهور و رهبر انقلاب، آغاز سال تحصیلی جدید را به دانشآموزان، معلمان و خانوادهها تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همدلی، آیندهای روشنتر برای ایران رقم زده شود.
به گزارش «جوان»، با وجود همه تلخیها و فقدانها، صدای زنگ مدرسه نهتنها آغاز یادگیری، بلکه نویدبخش تلاشی تازه برای ساختن فردایی بهتر است. این نسل جوان، با حمایت معلمان و جامعه، مسئولیتی بزرگ بر دوش دارد؛ مسئولیتی که تنها با دانش، مهارت و همت میتوان از پس آن برآمد. در این مسیر، دولت و خانوادهها دست در دست هم دادهاند تا هیچ دانشآموزی از مسیر رشد و پیشرفت بازنماند و هر کدام از این «طلاهای زنده»، بدرخشد و آینده کشور را بسازد.