جوان آنلاین: مهدی گلشنی روز دوشنبه در این خصوص گفت: کمیته تخصصی ترافیک این ستاد از مردادماه فعالیت خود را آغاز کرده و سه محور اصلی را دنبال میکند که شامل روانسازی جریان ترافیک، افزایش ایمنی دانشآموزان و دانشجویان و ارتقای خدمات حمل ونقل عمومی است.
وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۲۶ درصد از سفرهای صبحگاهی در مهرماه به مقاصد تحصیلی اختصاص دارد که به طور ناگهانی به حجم ۲۱ میلیون سفر روزانه در تهران افزوده میشود. همچنین ۶۲ درصد سفرهای پیک صبحگاهی مربوط به فعالیتهای شغلی است که بیش از ۸۰ درصد آن توسط کارکنان بخش خصوصی انجام می گیرد.
وی اعلام کرد: در صورت اتخاذ نکردن تمهیدات لازم، طول صفهای ترافیکی در مهرماه بهطور میانگین ۳۲ درصد افزایش خواهد یافت.
به گفته گلشنی، برای کاهش فشار ترافیکی، شهرداری تهران تصمیم دارد استفاده از مترو و اتوبوس را در هفته نخست مهرماه برای دانشآموزان و دانشجویان رایگان کند.
وی ادامه داد: در صورت تصویب شورای ترافیک شهر تهران، سهمیه فصلی ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا به ماههای آبان و آذر منتقل میشود تا بار ترافیکی مهر کاهش یابد.
مدیرکل حمل ونقل عمومی و امور مناطق و دبیر کمیته ترافیکی شهرداری تهران اضافه کرد: در بخش دیگری از این بسته، محدودیت تردد ناوگان بار و کالا از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح در نیمه نخست مهرماه اعمال خواهد شد؛ اقدامی که به گفته مسئولان مانع از ایجاد گرههای ترافیکی ناشی از توقف کامیونها و وانتها مقابل واحدهای صنفی میشود.
گلشنی با اشاره به اهمیت جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای بزرگ در مهرماه گفت: شورای ترافیک شهر طی دو سال اخیر این موضوع را مطرح کرده اما هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است؛ در حالی که برگزاری نمایشگاهها در این بازه زمانی فشار مضاعفی بر شبکه حملونقل شهری وارد میکند.