جوان آنلاین: کتاب «زندگی رازآلود زن» نوشته سیدباقر خرمی در قالب مجموعهای از سخنان در سه بخش کلام بزرگان، اشعار و ضربالمثلها گردآوری شده که بیانگر داوری مردمان جوامع مختلف درباره زنان و جایگاه انسانی ایشان در گذر تاریخ است.
در طول تاریخ، ادبیات ملتها آیینه باورها، اندیشهها و خواستههای آنهاست. فرهنگ و تمدن هیچیک از ملتهای جهان از باب داوری درباره مسائل و موضوعات گوناگون تهی نیست. در این داوریها، بهویژه داوریهای بشری مربوط به زن و مرد گاهی حب و بغضهایی نهفته است که انسانهای منصف از آن رنج میبرند. آنگاه که مسائل و دشواریهای اجتماعی جوامع انسانی در بوته نقد و بررسی قرار میگیرند، یکی از اساسیترین پیچیدگیهایی که ذهن را متوجه خود میکند، پدیده معماگونه و اسرارآمیز وجود زن است که در درازای حیات تاریخی خویش فراز و نشیبهای گستردهای را پشت سر گذاشته است.
مسئله خلقت زن در ادیان و فرهنگهای گوناگون پدیدآورنده پرسشها و همچنین اتهامهای فراوانی بوده است، بهگونهای که در برخی جوامع مثل فرانسه برای اثبات انسان بودن زن، انجمنهای تحقیقاتی تشکیل دادهاند. در میان عدهای از نویسندگان، شاعران و مردم عامه زن به فرشته، پری و حتی دیو مانند شده است. برخی بر این باورند که بیتوجهی به زن از همان آغاز آفرینش انسان سرچشمه میگیرد که «آدم و حوا» پا به عرصه هستی نهادند.
در پارهای از موارد سخنان و اشعار موجود در این کتاب نهتنها همخوانی وجود ندارد، بلکه کاملاً تناقض مشاهده میشود. این تناقضات خود بیانگر نوع نگرشها در سطوح فردی و اجتماعی است، اینگونه که برخی شخصیت زن را تنها از دیدگاه شخصی خویش بررسی و برخی دیگر تأملات زیستبومی و جغرافیایی خود را در این زمینه عنوان کردهاند. نگارنده بدون هرگونه داستانسرایی و کلامپردازی، در رد یا تأیید هیچیک از جملهها و اشعار به خود حق داوری نداده است و اعتقاد دارد: همانگونه که این مطالب از متن جامعه برآمدهاند باید به اندیشه جامعه بازگردند تا در ترازوی نقد همگانی قرار گیرند.
در بخشی از متن کتاب زندگی رازآلود زن میخوانیم:
زن کودکی است که با اندک تبسم خندان و با کمترین بیمهری گریان میشود. «هرود»
منشأ هر کار بزرگی زن است، زن کتابی است که جز به مهر و محبت خوانده نمیشود. «لامارتین»
چیزی که زن دارد و مرد را تسخیر میکند، مهربانی اوست، نه سیمای زیبایش. «ویلیام شکسپیر»
ایرانیها معمولاً اگر کمی پول و دارایی داشته باشند، به یک زن اکتفا نمیکنند. «اولئاریوس در زمان شاه صفی»
سوزندهترین دردی که آتشبهجان زن ایرانی میزند، زن جدید گرفتن شوهرش یا مهر ورزیدن به هووی دیگر است. «سفرنامه پولاک»
جنبش تساویخواهی زنان موجب میشود زن از زنانهترین غرایز خود دور شود. «فردریش نیچه»
زن عاقل به تربیت همسرش همت میگمارد و مرد عاقل میگذارد که زنش او را تربیت کند. «مارک تواین»
مردانی که بیشتر از حقوق و هنجار زنان پشتیبانی میکنند، بیشتر از دیگران به نهاد زن میتازند. «ارد بزرگ»
زنان بهخوبی مردان میتوانند اسرار را حفظ کنند ولی به یکدیگر میگویند تا در حفظ آن شریک باشند. «داستایوفسکی»
اگر شناخت زن و مرد نسبت به ویژگیهای درونی و بیرونی یکدیگر بیشتر شود، کمتر دچار گسست میشوند. «ارد بزرگ»
زن کانون پرفروغ خانواده، مرکز مهر، مظهر عشق، نمایشگر پاکی، نمونه عطوفت و چشمه عنایت است. «اقبال لاهوری»
اگر جهان به میانجیگری زن گرفتار شود، تنها اوست که میتواند آن را نجات دهد. «ابوفور»