جوان آنلاین: لازم است دیپلماتها به جای طرح مناره از حق هستهای جمهوری اسلامی در مذاکرات دفاع کنند، از کجا معلوم که انجام چنین طرحهایی به بمباران جدید ایران منجر نشود.
احمدشریف، عضو جبهه اصلاحات در گفتوگو با فارس در مورد پیشنهاد جدید ظریف گفت:تا آنجا که بنده اطلاع دارم، پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم با کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده است، اگر این برداشت صحیح باشد، باید اذعان داشت که متأسفانه جمهوری اسلامی ایران تاکنون سابقه همکاری مؤثر با این کشورها در هیچ حوزه خارجیای نداشته است، حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پیمانهای نظامی عمدتاً بدون حضور و مشارکت فعال این کشورها شکل میگرفت. وی افزود: ماهیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای یادشده عمدتاً امنیتی و ژئوپلیتیکی بوده است و دلیل اصلی آن نیز ادعاهای ارضی برخی از این کشورها نسبت به سرزمینهای ایرانی، بهویژه جزایر سهگانه در خلیجفارس است. شریف ادامه داد: در چنین شرایطی، طرح تشکیل کنسرسیومی برای فعالیت در حوزه غنیسازی (طرح مناره) که ذاتاً میتواند ماهیتی حساس و امنیتی داشته باشد، با چالشهای جدی مواجه خواهد شد.
عضو جبهه اصلاحات تأکید کرد: هرچند هدف غایی این فعالیتها استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای است، اما تجربههای گذشته نشان داده است حتی چنین فعالیتهایی نیز با واکنشهای تهاجمی ایالاتمتحدهامریکا و رژیمصهیونیستی مواجه شدهاند و زیرساختهای مرتبط با این فناوری بارها مورد هدف قرار گرفته و آسیب جدی دیدهاند. با در نظر گرفتن این سوابق، ضروری است مراقبت شود که تکرار چنین حوادثی در آینده امکانپذیر نباشد. بر همین اساس، احتمال آنکه طرفهای پیشنهاددهنده تشکیل کنسرسیوم، بر استقرار مرکز غنیسازی در خارج از خاک جمهوری اسلامی ایران اصرار ورزند، بسیار زیاد است. عضو جبهه اصلاحات گفت: لازم است دیپلماتها به جای طرح مناره از حق هستهای جمهوری اسلامی در مذاکرات دفاع کنند، از کجا معلوم که انجام چنین طرحهایی به بمباران جدید ایران منجر نشود.
فناوری غنیسازی باید در اختیار ایران باشد
شریف عنوان کرد: این مسئله در گذشته نیز در قالب طرحهایی از سوی ایالاتمتحدهامریکا مطرح شده بود و همواره جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرده است چراکه دانش فنی و فناوری غنیسازی در اختیار ایران قرار دارد و منطقی نیست که ایران این دستاورد ملی و بومی را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد یا اجرای آن را به خارج از خاک خود منتقل کند.
وی افزود: آنچه ضرورت دارد، این است که جمهوری اسلامی ایران با اتکا بر توان داخلی و تعامل سازنده با جامعه جهانی، از حق قانونی خود در زمینه غنیسازی دفاع کند. این اقدام نه تنها موجب همراهی افکار عمومی در داخل کشور خواهد شد، بلکه از وابستگی به کشورهای دیگر نیز جلوگیری خواهد کرد چراکه در قالب کنسرسیوم، شرکای مختلفی درگیر پروژه خواهند شد که این خود میتواند به بروز اختلافنظر و اختلال در روند همکاری منجر شود.
طرح صالحی هیچوقت به نتیجه عملی نرسیده است
شریف ادامه داد: با وجود اینکه برخی مسئولان از جمله جناب آقای صالحی به پیشینهای در زمینه پیشنهادات مشابه قبل از انقلاب اشاره کردهاند، اما آنچه در عمل مشاهده میشود، این است که چنین طرحهایی هیچگاه به مرحله اجرا نرسیدهاند.
وی افزود: علت اصلی نیز آن است که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیجفارس مبتنی بر اعتماد متقابل نبوده است و در مقاطع مختلف، شاهد صدور بیانیههایی از سوی این کشورها علیه تمامیت ارضی ایران، بهویژه در مورد جزایر سهگانه بودهایم. عضو جبهه اصلاحات عنوان کرد: در چنین شرایطی، ورود به همکاریهای حساس و راهبردی در حوزه فناوری هستهای با این کشورها نه معقول است و نه در عمل امکانپذیر به نظر میرسد. در پایان، ضروری است سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه با دقت و درایت کامل و با حفظ اصول حاکمیت ملی و استقلال علمی و فنی کشور دنبال شود.
گفتنی است اخیراً مقالهای از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی مشترکاً با محسن بهاروند، سفیر سابق ایران در انگلیس در روزنامه «گاردین» منتشر شده بود که پیشنهاد تشکیل یک مجمع جدید با حمایت سازمان ملل برای همکاریهای هستهای غیرنظامی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را مطرح کرده بودند؛ مجمعی که به اشتراکگذاری اورانیوم غنی شده و دستاوردهای انرژی هستهای صلحآمیز اختصاص دارد و از منظر آنها در راستای پایان دادن به تهدید سلاحهای هستهای در منطقه طراحی شده است. علیاکبر صالحی هم در حمایت از این طرح گفته است: ایده ظریف برای کنسرسیوم هستهای، حرف جدیدی نیست، این ایده از قبل انقلاب مطرح است.