مشهد مقدس به عنوان یکی از کلانشهرهای مذهبی و پرتردد کشور، همواره نیازمند زیرساختهای شهری قوی و به روز است تا بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان و زائران میلیونی خود باشد.در همین راستا، شهرداری این شهر با رویکردی جهادی، پروژههای متعددی را در دستور کار قرار داده که تکمیل کریدورهای ترافیکی، توسعه ناوگان حملونقل عمومی و بهبود کیفیت معابر شهری از جمله مهمترین آنهاست.در روزهای اخیر، با بازدید میدانی شهردار مشهد از چند پروژه کلانشهری، افقهای جدیدی از توسعه و آبادانی برای این شهر ترسیم شد که نویدبخش آیندهای روشنتر در حوزه شهری است. پروژه اتصال خیابان امامخمینی (ره) به بلوار نماز مشهد یکی از مهمترین پروژههای عمرانی شهر است که به دلیل وجود پایانه مسافربری در انتهای خیابان امامخمینی (ره) به عنوان یکی از اصلیترین مراکز تبادل سفر در شهر مشهد محسوب میشوند، با بهرهبرداری این پروژه تسهیل تردد، کاهش بار ترافیکی و کیفیت خدمات شهری در این منطقه پرتردد بهبود مییابد.تکمیل این پروژه میتواند بخش مهمی از گرههای ترافیکی منطقه، به ویژه در ساعات اوج تردد را باز کند و دسترسی راحتتر شهروندان و زائران را فراهم آورد که تا دو هفته آینده به بهرهبرداری میرسد.
مراسم آیین واگذاری ۴۹ دستگاه ون، پنج دستگاه اتوبوس جدید و عبور از ۴ میلیون متر مربع آسفالت و آغاز عملیات اجرایی ۵ میلیون متر مربع آسفالت معابرشهری در مشهد در شرایطی برگزار شد که با حضور فرماندار، شهردار و مسئولان شهری بازدیدی هم از پروژه اتصال خیابان امامخمینی (ره) به بلوار نماز مشهد به عمل آمد و شهردار مشهد، در حاشیه این بازدید میدانی از بازگشایی قریبالوقوع این شریان حیاتی ترافیکی تا دو هفته آینده خبر داد.
محمدرضا قلندرشریف، آغاز نهضت ۵ میلیون مترمربع آسفالت و ورود ۴۹ دستگاه تاکسی ون جدید به ناوگان حملونقل شهری را از دیگر دستاوردهای اخیر شهرداری برشمرد و اتصال بلوار امام خمینی (ره) به بلوار نماز را یکی از طرحهای راهبردی حوزه ترافیک شهر عنوان کرد که با بهرهبرداری از آن، کریدور شمال به جنوب مشهد به طور کامل تکمیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیش از این، میدان انقلاب به نوعی بنبست ترافیکی محسوب میشد و تقاطع آن نیز ناقص بود، تصریح کرد: این نقص اکنون در حال رفع شدن است و تا پایان مردادماه شاهد بازگشایی رسمی این اتصال مهم خواهیم بود.
قلندرشریف افزود: در فاز نخست این پروژه و در پایان سال ۱۴۰۳، شش زیرپروژه در ضلع شمالی به بهرهبرداری رسید.همچنین دو بخش باقیمانده شامل یک راستگرد و یک لوپ نیز پس از بازگشایی اولیه تا دهه فجر امسال به اتمام خواهد رسید.
شهردار مشهد به پروژههای مهم دیگری نظیر «کال اقبال» اشاره کرده و با بیان اینکه عملیات اجرایی آن در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: این پروژه با هدف هدایت روانآبهای ارتفاعات جنوبی شهر و جلوگیری از خسارات احتمالی سیلابها اجرا شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.در حوزه حملونقل عمومی، شهردار مشهد از رونمایی پنج دستگاه اتوبوس جدید و سه دستگاه اتوبوس بازسازیشده خبر داد.
وی تأکید کرد که فرایند بازسازی حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز ادامه خواهد داشت تا این وسایل نقلیه برای حداقل یک دهه آینده به شهروندان خدمترسانی کنند.همچنین، کلید ۴۹ دستگاه از مجموع ۱۳۰دستگاه ون جدید به رانندگان تحویل شد و قرار است ۸۱ دستگاه باقیمانده نیز با همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها تأمین و تحویل شوند.
شهردار مشهد با اشاره به وعده سال گذشته خود اعلام کرد: طی یک سال گذشته ۴ میلیون مترمربع آسفالت در معابر شهر اجرا شده که موجب رضایتمندی قابلتوجهی در میان شهروندان و زائران شده است.قلندرشریف تأکید کرد: امروز نیز آغاز نهضت ۵ میلیون مترمربع آسفالت برای سال جاری کلید میخورد که روند خدماترسانی را در شهر بهبود خواهد داد.
**تکمیل کریدور شمال به جنوب، واگذاری ۴۹ دستگاه ون ۵ دستگاه اتوبوس و آسفالت ۴ میلیون متر مربع از معابر بخشی از اقدامات بزرگ شهرداری مشهد به شمار می آید**
*مشهد نیازمند ۲ هزار اتوبوس
در ادامه بازدید از پروژههای در حال اجرای مشهد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ضمن استقبال از اقدامات صورت گرفته در حوزه حملونقل و آسفالت معابر شهری، به یکی از چالشهای اساسی مشهد در این حوزه اشاره کرد.
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه مشکل اساسی ما در مشهد کمبود ناوگان اتوبوس، مینیبوس و ونهاست، تأکید کرد: برای رسیدن به یک حالت نرمال باید بیش از ۲ هزار اتوبوس را به ناوگان حملونقل مشهد اضافه کنیم.
وی افزود: بخشی از این افزایش ناوگان از سوی شورا و شهرداری در حال انجام است، اما حتی با تمامی این تلاشها، ناوگان حملونقل عمومی مشهد تنها به حد متوسط خواهد رسید.
نماینده مجلس به عقبافتادگی مشهد در مقایسه با تهران در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه کمبود داریم.وی همچنین به موانع موجود در مسیر تحویل ونهای جدید گریزی زد و توضیح داد: اختلافی بین وزارت کشور و بخش خصوصی در زمینه وعده تحویل این ونها وجود داشته که باعث تأخیر در عملیات شده بود.با این حال، واگذاری ۴۹ دستگاه ون به بخش خصوصی برای جایگزینی ونهای قدیمی در دستور کار است که برای ۸۱ ون باقیمانده نیز وزارت کشور بررسیهای لازم را انجام خواهد داد تا هرچه سریعتر در مسیر خدمترسانی به زائران و مجاوران مشهدالرضا (ع) قرار گیرند.
حجتالاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: دولت طبق قانون هوای پاک موظف به تأمین اعتبارات لازم برای حملونقل عمومی است و مجلس نیز پیگیر اجرای سریع این قانون خواهد بود.این اظهارات نماینده مجلس نشاندهنده نیاز مبرم به سرمایهگذاری بیشتر و حمایت ملی برای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی در مشهد، متناسب با جایگاه این شهر است.
پوریا محمدیانیزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این آیین با اعلام پایان «نهضت ۴ میلیون مترمربع روکش آسفالت» که از تیر سال گذشته آغاز شده بود، خبر از شروع «نهضت ۵ میلیون مترمربع آسفالت معابر شهری» از ابتدای مرداد امسال تا مرداد سال آینده داد.این اقدام نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای بهبود وضعیت کیفی معابر و تسهیل تردد شهروندان و زائران است.