جوان آنلاین: مبنای فیلم این است که موجود شروری به نام صدام ادعایی کرد که من هفت روز دیگر در تهران مصاحبه میکنم و ما این را دستمایه قرار دادیم و فیلم را تولید کردیم.
تهیهکننده کمدی «صددام» میگوید عدهای که حرفهایی در مورد فیلم میزنند یقیناً فیلم را ندیدهاند. با اینکه «صددام» ممیزی نداشت، اما خودمان به این دلیل که در قاعده گیشه باشیم، زمان فیلم را هشت دقیقه کاهش دادیم.
مجتبی رشوند، تهیهکننده کمدی «صددام» درباره حضور کمدیها در جشنواره فیلم فجر چهل و سوم به ایرنا گفت: به فیلمهای کمدی در جشنواره کملطفی میشود. فیلم کمدی در دنیا یک ژانر است، اما ما چند منتقد داریم که فیلم کمدی نقد کنند؟ اگر کسی نظر مخالف هم دارد ما میپذیریم، اما نه نظر مخالفی که در آن عناد باشد.
وی با اشاره به فاکتورهای متفاوت جشنواره نسبت به زمان اکران فیلم گفت: هفت تا هشت دقیقه از فیلم کم شده، ریتم فیلم تندتر شده و به زمان ۹۵ دقیقه رسیده؛ زمان فیلم برای اکران در جشنواره، بیشتر بود. به این شکل فیلم هم در تدوین ریتم تندتری گرفت و هم در انتهای فیلم، دو، سه بخش از آن را جدا کردیم. البته از کار ایراد نگرفتند و ممیزی نداشتیم؛ خودمان به این دلیل که در قاعده گیشه باشیم، زمان فیلم را کاهش دادیم.
این تهیهکننده درباره واکنشها نسبت به فیلم گفت: نمیخواهم به افرادی بپردازم که عامدانه فیلم را میزنند. یک نفر درباره فیلم صحبت کرده بود، مردم هم برای او نوشته بودند تو از تهیهکننده پول گرفتی که فیلم را میزنی؟ میخواهم بگویم عدهای حرفهایی میزنند که به یقین میرسید فیلم را ندیدهاند. وی ادامه داد: مثلاً درباره اینکه فیلم، پرتره صدام نیست، در ایام جشنواره هم عنوان کردم که ما در فیلم کاری با شخص صدام نداریم؛ ادعای او را مورد نقد قرار دادیم و با آن شوخی کردیم.
رشوند درباره فیلم توضیح داد: مبنای فیلم این است که موجود شروری به نام صدام ادعایی کرد که من هفت روز دیگر در تهران مصاحبه میکنم و ما این را دستمایه قرار دادیم و فیلم را تولید کردیم.
این تهیهکننده افزود: ما ایرانیها یک همبستگی ملی داریم. همیشه تاریخ نشان داده مردم ما در برابر تجاوز بیگانگان به نهایت اتحاد خود رسیدهاند و تمامیت ارضی همیشه در طول تاریخ برای مردم ما مهم بوده است. وی ادامه داد: ما با بیادبی صدام شوخی کردیم و فیلم هم بر همین مبناست. یک دفتر سینمایی برای اینکه خودش را مستقل اداره کند، ناچار است به کمدی روی بیاورد؛ البته سعی کردیم احترام و شأن مخاطب حفظ شود.
تهیهکننده «یادگار جنوب» در پاسخ به اینکه چطور از تجربه درامی اجتماعی به کمدی رسیدید، اظهار داشت: پدرام پورامیری ثابت کرده که بسیار بااستعداد است. من هم البته کمی اهل ریسک هستم، هم قصه و موقعیتها جذاب بود و هم بازیگران که اضافه شدند باعث شد با خیال راحتتری فیلم را بسازیم. البته نقش آقای عطاران به عنوان مشاور فیلمنامه و کارگردانی، بسیار در رویه کارگردانی مؤثر بود. شبیهترین آدمی که میشد فیلم را با ایشان ساخت، رضا عطاران بود؛ خیلی هم منتظر ماندیم تا برنامههای ایشان با ما هماهنگ شود. رشوند با گلایه از اینکه هزینه تبلیغات بسیار بالاست، اظهار داشت: سینما پیشینه و جایگاهی فرهنگی دارد که نمیشود آن را نادیده گرفت؛ در حال حاضر هم سینما خیلی تنهاست. هنوز با هیچ اسپانسری به توافق نرسیدهایم، اما در شرف این توافق هستیم تا بتوانیم هزینه تبلیغات را تأمین کنیم.
تهیهکننده «صددام» با تأکید بر هزینهبر بودن سینما توضیح داد: سینماداری کار پرهزینهای است و ارزانترین تفریح همچنان سینماست. ممکن است یک نهاد در تهران چند تابلو هم داشته باشد و آن را در اختیار فیلمهای ارگانی بگذارد، اما مگر چقدر مردم از آن مناطق عبور میکنند؟ پیشنهاد من این است که در هر منطقه، چند تابلو برای حمایت از سینما بگذارند، چراکه در فضای مجازی هم هر چه تبلیغ کنید، عموم مردم با تبلیغات مواجه نمیشوند.