کد خبر: 1295817
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۶
رئیس پلیس راهور فراجا در هفتمین همایش مدیریت ایمنی و ترافیک با گلایه از محدودیت‌های اعمال‌شده بر واردات خودرو، تأکید کرد که این مقررات مانع ورود خودرو‌های باکیفیت به کشور شده و ارتقای ایمنی ترافیک را با چالش مواجه کرده است.

جوان آنلاین: سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در هفتمین همایش مدیریت ایمنی و ترافیک با گلایه از محدودیت‌های اعمال‌شده بر واردات خودرو، تأکید کرد که این مقررات مانع ورود خودرو‌های باکیفیت به کشور شده و ارتقای ایمنی ترافیک را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش تسنیم، وی همچنین از دانشگاهیان خواست که در تبیین علمی مسائل و مطالبه‌گری برای اصلاح ساختارها، نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

حسینی با اشاره به ماهیت پیچیده و چندبُعدی حوزه حمل‌ونقل گفت: ما در این دو روز درباره موضوعی صحبت کردیم که هم به‌طور مستقیم با زندگی روزمره مردم گره خورده و هم یک زیرساخت حیاتی برای کشور است. حمل‌ونقل، حوزه‌ای است که هم مفاهیم فنی و مهندسی در آن نقش دارند و هم از منظر علوم انسانی و اجتماعی قابل بررسی است.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت همگانی برای اصلاح وضعیت موجود افزود: اگر همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها در این مسیر مشارکت نکنند، هیچ امیدی به بهبود شرایط نخواهیم داشت. از همین رو، مجامع علمی و دانشگاهی باید پیش‌قدم شوند و با زبان تحقیق و پژوهش، مسائل را بیان کنند.

رئیس پلیس راهور در ادامه به‌طور صریح از برخی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و گفت: ما تلاش کردیم تا واردات خودرو متوقف نشود، اما آن‌قدر شروط غیرمنطقی نظیر سقف قیمت، محدودیت حجم موتور و دیگر قیود اعمال شد که امروز بسیاری از خودرو‌های وارداتی، به لحاظ ایمنی و کیفیت، تفاوت محسوسی با تولیدات داخلی ندارند. متأسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها باعث شده خودرو‌هایی که می‌توانستند جان مردم را نجات دهند، از دسترس خارج شوند. این موارد باید از زبان دانشگاهیان و متخصصان به‌صورت علمی و مستند مطرح شود.

وی تصریح کرد: پلیس نمی‌تواند نسبت به کیفیت خودرو، ایمنی راه و رفتار ترافیکی بی‌تفاوت باشد. اما گاهی وقتی ما وارد این مباحث می‌شویم، به ما انتقاد می‌کنند که چرا پلیس در موضوعات غیربازدارنده ورود می‌کند. پس بهتر است نهاد‌های علمی وارد میدان شوند و پلیس را در این مسیر یاری دهند.

رئیس پلیس راهور کشور، با اشاره به نقش حیاتی وسایل نقلیه استاندارد در کاهش سوانح گفت: خودرو‌های ایمن می‌توانند نقش پیشگیرانه در تصادفات ایفا کنند. اگرچه خطای انسانی همیشه یکی از عوامل اصلی سوانح بوده و هست، اما در دنیا پذیرفته شده که خودرو استاندارد، می‌تواند جان سرنشین را در لحظه بحران حفظ کند.

حسینی همچنین به مسأله قوانین و مقررات بازدارنده اشاره کرد و افزود: نیاز به قوانین بازدارنده داریم؛ نه قوانینی که جریمه را بخشی از هزینه خانوار تلقی کنند. این اشتباه است که بگوییم هرگونه افزایش جریمه یعنی فشار بر مردم. این باید به درستی و با زبان علمی تبیین شود.

وی همچنین تأکید کرد که مسائلی همچون فرهنگ رانندگی، آموزش، اجرای مقررات، هوشمندسازی حمل‌ونقل، استفاده از فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی و خودرو‌های متصل (Connected Cars) باید در اولویت دستگاه‌های مسئول قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فرمانده کل انتظامی کشور دستور صریح داده‌اند که به سمت بهره‌گیری از فناوری‌های نو مانند خودروی متصل برویم. خوشبختانه یکی از محققان برجسته کشور، آقای دکتر احمد صادق، در همین زمینه طرحی بسیار کاربردی با عنوان “کانکت‌کار” ارائه کرده‌اند که می‌تواند مسیر آینده را برای ما روشن‌تر کند.

حسینی در پایان با اشاره به خروجی علمی این همایش گفت: باید بیانیه‌ای جامع تهیه شود که تمام این مباحث، چالش‌ها و پیشنهاد‌ها در آن گنجانده شود. این سند علمی، پشتوانه ما در مطالبه‌گری خواهد بود و می‌توانیم با استناد به آن، خواسته‌ها و نیاز‌های این حوزه را از مراجع تصمیم‌گیر پیگیری کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار