جوان آنلاین: یافتن مسیر درست در هیاهوی زندگی، لابهلای دغدغهها و چالشهای روزمره، کار سادهای نیست، چه رسد به نشان دادن آن به دیگران. در چنین روزگار پرچالشی، هستند معلمانی که، چون چراغ، روشنیبخشند و راه آینده را به بهترین شکل ممکن ترسیم میکنند؛ همانها که با صبر و عشق، بذر دانایی را در دل کودکان و نوجوانان این مرز و بوم میکارند و دانشآموزان را برای فردایی روشن پرورش میدهند؛ معلمانی که پرواضح است باید یکروز در تقویم به نام آنها ثبت شود؛ روزی همچون ۱۲ اردیبهشت که با نامی بزرگ مثل استاد مطهری گره خورده است؛ استادی گرانقدر که وزیر آموزشوپرورش با وام گرفتن از اعتبار نام او، برای مردم از جایگاه و تأثیر ماندگار معلمان میگوید؛ از قشری که نه فقط خواندن و نوشتن که اندیشه را میپرورانند تا مسیرهای تاریک برای آیندهای بهتر، روشن شود.
لابهلای خطوط کتب درسی، در میان واژههایی که با مهر، رج میخورند، صدای معلم میتواند راهنمایی برای هدایت و روشنگری باشد. بدون شک روز معلم، تنها یک روز در تقویم رسمی کشور نیست که لحظهای جاودانه برای قدرشناسی از آنهاست؛ آنها که هر درس، هر نگاه و هر کلامشان، پنجرهای نو به سوی آیندهای روشنتر است؛ آیندهای که تنها با صبر و حوصله میتوان ساخت و این امر فقط از عهده معلمانی برمیآید که عاشقانه در این مسیر گام برمیدارند.
ضرورت رفع چالشهای معلمان و ارتقای جایگاهشان
روز گذشته علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش در سخنرانی خود پیش از خطبههای نماز جمعه تهران این نهاد را زیربنای پیشرفت و تعالی جامعه خواند: «آموزشوپرورش با یکمیلیون معلم و ۱۲۰هزار مدرسه، مسئولیت آموزش و تربیت ۱۶میلیونو۵۰۰هزار دانشآموز را بر عهده دارد و پرچم نظام تعلیموتربیت در اقصی نقاط کشور بهعنوان نماد جمهوری اسلامی برافراشته است.»
او بر این باور است که نظام آموزشی ایران نهتنها مسیر آگاهی را برای نسلهای آینده هموار میکند که رسالت مهمی در برابر تهاجمات فرهنگی و ارتقای فرهنگ ملی دارد و به همین منظور، توسعه عدالت آموزشی و استانداردسازی تجهیزات در سراسر کشور را از اولویتهای مهم وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: «باید فرصتهای برابر برای تمامی دانشآموزان کشور فراهم و استعدادهای علمی شکوفا شود و ایران در رقابتهای جهانی، جایگاه خود را حفظ کند.»
در روزهایی که آینده کشور در دستان نسل جدید رقم میخورد، معلمان ستونهای استوار جامعه هستند؛ آنها که با عشق، شوق آموختن را در دل دانشآموزان زنده میکنند، آن هم در مسیر پرفرازونشیبی که چالشهای بسیاری دارد؛ دغدغههایی که سالهاست معلمان با صبوری تمام به دوش کشیدهاند و حالا وزیر آموزشوپرورش گفته که برای نخستینبار در ۴۵سال گذشته، این نهاد در اولویت دولت قرار گرفته است: «در این راستا چندین جلسه به ریاست رئیسجمهور برگزار شد و از تلاشهای آقای پزشکیان برای توجه به چالشهای این حوزه قدردانی میکنم.»
از موفقیتهای بینالمللی تا فعالیتهای فرهنگی و معنوی
نگاه ویژه ریاست جمهوری بیشک امیدبخش است، زیرا رسالت معلمی، تنها یک شغل نیست، بلکه مأموریتی مقدس و همراستا با رسالت انبیاست، به همین دلیل هم است که اکثر آنها خود را محدود به صفحات کتب درسی نکردهاند و درس زندگی به شاگردانشان میدهند و نتیجه این تلاشها را میتوان همانطور که وزیر آموزشوپرورش نیز به آن اشاره مستقیم دارد، در موفقیتهای کسبشده از سوی دانشآموزان در فعالیتهای داخلی و بینالمللی به وضوح دید: «در المپیادهای علمی جهانی، دانشآموزان ایران موفق به کسب ۱۰مدال طلا و ۱۰مدال نقره شدند و جایگاه سوم علمی دنیا را از آن خود کردند. همچنین در المپیک دانشآموزان زیر ۱۸سال که در بحرین برگزار شد، ایران با کسب ۴۶مدال رنگارنگ، رتبه پنجم را کسب کرد و در رقابتهای جهانی زیر ۱۵سال نیز با ۸۶مدال، جایگاه پنجم دنیا را به دست آورد. این موفقیتها را در زمینه تعالیم دینی هم شاهد هستیم، به طوری که علاوه بر مشارکت بیش از ۲ میلیون دانشآموز در زمینه آموزههای قرآنی، سال گذشته شاهد حضور بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف بودیم که این نشان از گرایش گسترده نوجوانان به معنویت و ارزشهای دینی دارد؛ گرایشی که بیشک معلمان سهم بسزایی در آن داشتند.»
«کلاسهای درس» زادگاه اندیشههای بزرگ
در مسیر پر پیچوخم تاریخ، آینده هر ملت را کسانی میسازند که باور دارند دانایی، چراغ راه پیشرفت است و معلمان با همین نگاه، عشق و ایمان، نخستین جرقههای امید را در ذهنهای جوان روشن میکنند. آنها نهتنها آموزش میدهند که جهانی را به اندیشیدن و بهرهگیری از خرد وامیدارند، آن هم با لحن و کلامی ساده، ولی گیرا و تأثیرگذار، شاید به همین دلیل است که کاظمی گفت: «تلاش ما بر این است که ضمن تقویت هویت علمی، عشق، علاقه و دلدادگی دانشآموزان به کشور، فرهنگ اسلامی- ایرانی را نیز پرورش دهیم» چراکه او هم دریافته تنها در صورت توجه به معلمان و رسیدگی به مشکلات آنهاست که میتوان موفقیت دانشآموزان این مرز و بوم را تضمین کرد.
تأملی بر رسالت بزرگ معلمان
هفته معلم، فرصت خوبی است به نقش بیمانند این قشر فداکار در شکلدهی نسلهای آینده بهتر و عمیقتر بیندیشیم و به همین منظور گامی در راستای حلوفصل مشکلات کهنه و قدیمی آنها برداریم چراکه چالشهای متعددی پیش روی نظام آموزشی کشور قرار دارد، اما وعدههای وزیر آموزشوپرورش میتواند امیدی جدید در دل فرهنگیان و معلمان ایجاد کند، البته اگر اجرای این سیاستها و نظارت بر تحقق وعدهها (که بخش مهمی از این مسیر است) مورد توجه قرار گیرد.
بیتردید امروز که دنیا با سرعتی غیرقابل باور به سمت پیشرفت و تکنولوژی پیش میرود، نقش حیاتی معلمان در جامعه بیش از هر زمان دیگری دیده میشود و هر قدمی که آنها در مسیر تعلیموتربیت برمیدارند، سنگبنای آیندهای روشنتر برای فردای بهتر این کشور است چراکه ایران فردا، با دستان پرتوان و اندیشه روشنگرانه معلمان امروز است که ساخته میشود.
ایران کشوری است که از دل کلاسهای درسش، اندیشههای بزرگ زاده شده است، حال قهرمانان فردای این خاک، امروز در کنار معلمان خود، الفبای زندگی را میآموزند؛ الفبایی که تنها محدود به دانش نیست، بلکه هویت، عشق به وطن و ایمان به ارزشهای ملی و مذهبی را نیز در دل آنان نهادینه میکند.