کد خبر: 1256508
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی، علاوه بر دلایل عمومی اثبات جرائم که در قانون مجازات اسلامی نیز به آن‌ها اشاره شده از قبیل اقرار، شهادت و... می‌توان از اماراتی، چون صدای ضبط شده فرد مزاحم استفاده کرد
فاطمه یحیی‌پور
جوان آنلاین: پیشرفت تکنولوژی علاوه بر پیامد‌های مفید، آسیب‌هایی را نیز درپی دارد که دولت‌ها موظف‌اند حتی‌الامکان با وضع قوانین جدید، پیشگیری‌ها و نظارت را انجام دهند تا جامعه با ورود تکنولوژی همان‌طور که به سمت پیشرفت می‌رود با کمترین ضرر‌های ممکن و در آسودگی باشد. 
امروزه دنیای ارتباطات و فضای مجازی پیشرفت چشمگیری داشته که تمام مردم جهان را به هم متصل کرده است، اما متأسفانه شاهد حضور افرادی سودجو کلاه‌بردار و مزاحم هستیم که با هدف‌هایی که دارند باعث ضرر‌هایی بلامانع می‌شوند که وظیفه بزرگ دولت‌ها ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشگیری و بازدارندگی از این جرائم است. 
 
 جرم مزاحمت تلفنی چیست؟
 جرمی که بعد از ورود تلفن در جامعه اتفاق افتاد که در اوایل می‌دیدیم افراد گاهی برای سرگرمی و خنده به انجام آن می‌پرداختند. امروزه کمتر شاهد هستیم، اما وقتی در آن یک فرد با اشغال کردن تلفن فرد دیگری، به آزار و اذیت آن فرد پرداخته و موجب سلب آسایش وی می‌گردد این جرم شامل مجازاتی می‌شود که در قانون برای آن تعیین شده است. تعریف قانون از این جرم و مجازات آن در ماده ۶۴۱بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد: «هرکس به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به یک تا شش‌ماه حبس محکوم خواهد شد.»
در اینجا نیز می‌بینیم پیش‌بینی قانون علاوه بر مجازات مجرم برای آزار و اذیت، شامل مقررات خاص شرکت مخابرات نیز می‌شود، در باب مقررات خاص قانون شرکت مخابرات باید خاطرنشان کرد به موجب ماده واحده اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابراتی ایران مصوب سال ۱۳۳۶: «هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.»
 
 جرم مزاحمت تلفنی را چگونه اثبات کنیم؟
برای اثبات جرم مزاحمت تلفنی، علاوه بر دلایل عمومی اثبات جرائم که در قانون مجازات اسلامی نیز به آن‌ها اشاره شده از قبیل اقرار، شهادت و... می‌توان از اماراتی، چون صدای ضبط شده فرد مزاحم استفاده کرد. قاضی رسیدگی کننده می‌تواند در این زمینه نظریه کارشناس خبره امر را نیز جلب کند. با توجه به جایگاه رفیع علم قاضی در نظام کیفری ایران و با استناد به ماده ۱۲ قانون مجازات اسلامی در صورتی که علم قاضی با ادله قانونی دیگر در تعارض باشد، اگر علم، بین باقی بماند، آن ادله برای قاضی معتبر نیست و قاضی با ذکر مستندات علم خود و جهات رد ادله دیگر، رأی صادر می‌کند. چنانچه برای قاضی علم حاصل نشود، ادله قانونی معتبر است و بر اساس آن‌ها رأی صادر می‌شود. 
 
 شکوائیه مزاحمت تلفنی را چگونه تنظیم کنیم؟
برای تنظیم این شکایتنامه باید عنوان جرم را با مشخصات کامل شاکی آورده و به همراه دلایل و مدارک و در صورت ناشناس بودن فرد مزاحم در قسمت مشخصات متشکی عنه، نامشخص نوشته شود؛ به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادسرا محل وقوع جرم یا محل زندگی شاکی تحویل داده شود تا در دادسرا به این شکایت رسیدگی شود. 
درصورتی‌که موارد زیر اتفاق افتاده باشد، فرد می‌تواند علیه مزاحم به جرم مزاحمت تلفنی شکایتنامه تنظیم کند: ۱. سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه؛ ۲. توهین و حرف‌های رکیک نثار مخاطب کردن و گاه خبر‌های کذب و غیرواقعی به مخاطب دادن و تهمت‌های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی در برداشته باشد و ۳. دادن خبر‌های دروغ و تکان‌دهنده که بعضاً باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن و سلب آرامش افراد و خانواده‌ها می‌شود، غوغا بر پا می‌کند و عزا و ماتم ایجاد می‌کند.
برچسب ها: تلفن ، مزاحم ، حقوق
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار
وب گردی