جوان آنلاین: روز گذشته دانشآموزان با شور و شوق به مدرسه رفتند و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. برخی برای اولین بار قدم در مسیر دانش گذاشتند و با فضای کلاس درس آشنا میشدند، برخی اما، طبق تجربه سال گذشته یا حتی سالهای گذشته، در این مسیر پرهیجان قرار میگرفتند؛ این محصلان عمدتاً با لبا سهای متحدالشکل و کولهپشتیهای رنگارنگ به کلاسهای درس رفتند و دوره جدید علمآموزی را آغاز کردند. در اولین روز سال تحصیلی، رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش نیز در یکی از مدارس تهران حاضر شدند و به آموزش وفاق، دوستی و رفاقت در مدارس تأکید کردند.
مهرماه، هر ساله تکرار میشود، اما هیچ وقت بوی کهنگی به خود نمیگیرد. در اولین روز پاییز و به رسم همیشگی، گلهای باغ زندگی بدرقه خانه دومشان شدند، آنها بعد از رد شدن از زیر قرآن کریم، به صحنه جدیدی از زندگی رفتند تا دانایی، درس عشق، گذشت و مهربانی و همچنین تقوا را یاد بگیرند. قرار است تکتک دانشآموزان پلههای زندگی را یکییکی و با کمک والدین و معلمانشان بالا بروند و آینده خود و جامعه را بسازند.
تجربه کلاس اولیها
کولهپشتی بر دوش کلاس اولیها سنگینی میکرد، هنوز با لباسهای فرمی که بر تن دارند، انس نگرفتهاند. شلوغی حیاط و صدای فریاد بچهها باعث میشد که با تعجب به اطرافشان نگاه کنند. از یک طرف دوست داشتند به جمع همسن و سالانشان بروند و با آنها بازی کنند، اما محیط جدید و حضور افراد ناآشنا مانع از آن میشد! برخیشان نمیخواستند دست پدر و مادر را رها کنند، اما چارهای نبود، صدای زنگ که شنیده شد باید به تنهایی به کلاس درس میرفتند. این را خانم ناظم به آنها میگفت، اما کودکان با چهره معصومانهشان، مات و مبهوت نگاهش میکردند، برخی دست پدر و مادرشان را محکمتر از قبل میفشردند. دلهره عجیبی تمام وجودشان را گرفتهبود، شاید از خود میپرسیدند که چرا باید اینجا باشند؟ چرا باید درس بخوانند؟ اصلاً چرا پدر و مادرشان نمیتوانند در مدرسه حضور داشته باشند؟
این فصل جدید و عجیبی از زندگی است که ورق خورده، فصل جدایی از محیط خانه و خانواده؛ جایی که کودک باید به تنهایی در مدرسه باشد و در کنار علمآموزی، مهارتهای جدیدی از زندگی را کسب کند. نقش «معلم» در این زمینه بسیار پررنگ است. معلمی که اگر خوشرو و خوشصحبت باشد و بتواند از عهده مدیریت کلاسهای شلوغ بربیاید، بدون شک حس خوبی به دانشآموزان منتقل میکند؛ موضوعی که مادر یکی از دانشآموزان نیز بدان اشاره میکند و میگوید: «دخترم به کلاس اول رفته و روز اول مدرسه را خیلی دوست داشت. به گمانم خانم معلم کارش را خوب بلد است. لحظه اول ورود به کلاس، دخترم اضطراب جدایی گرفته بود و اصلاً قبول نمیکرد که بدون من در مدرسه بماند، اما بعد که از مدرسه برگشته میگوید خانم معلمش فرشته مهربان است!» در همین رابطه مادر یکی دیگر از دانشآموزان کلاس اول ابتدایی میگوید: «پسرم در تمام دوره پیشدبستانی میگفت که پشت در کلاس بنشینم و اجازه نمیداد به خانه بروم. هر روز با او بودم و نمیخواستم اذیت شود. دیروز تصور میکردم که قرار است روزهای پیشدبستانیاش تکرار شود و با گریه و زاری بگوید که به مدرسه نمیرود، اما خانم معلم با برخورد مناسب و گفتن حرفهایی که به نظرم معجزهآسا بود، او را جذب کلاس کرد. به نظرم مهمترین موضوع در تحصیل بچههایمان، معلم است که باید نحوه برخورد با دانشآموزان را به خوبی بلد باشد.
ساخت جامعهای متعالی
تعلیم و تربیت صحیح در مدارس به خصوص از دوران کودکی، موجب پیشرفت و ارتقای کشور خواهد شد، به همین دلیل است که همواره ارتقای نظام آموزش و پرورش مورد تأکید عمده مسئولان بودهاست. روز گذشته مسعود پزشکیان با حضور در یکی از مدارس منطقه ۱۸ تهران، زنگ سال تحصیلی جدید را به صدا درآورد و خطاب به دانشآموزان گفت: «اگر ما مسئولان بستر مناسب تعلیم و تربیت شما دانشآموزان را فراهم کنیم و شما خوب درس بخوانید، فردای این کشور قطعاً بهتر از امروز خواهد بود؛ ما به سهم خود تلاش میکنیم هر چه در توان داریم برای بهبود و ارتقای ساختار و بسترهای آموزشی کشور انجام دهیم.»
او ادامه داد: «باید کاری کنیم که امکانات آموزش مناسب برای همه مناطق کشور به شکل برابر فراهم شود و از سوی دیگر ساز و کارهای آموزشی را به شکلی بهبود ببخشیم که در مدارس دانشآموزانی خلاق، توانمند در کار گروهی، برخوردار از روحیه حل مسئله و دغدغهمند برای مردم و جامعه تربیت شوند تا جامعهای متعالی بسازند. در اولین جلسه شورایعالی آموزش و پرورش طراحی ساز و کار لازم برای این هدف را آغاز خواهیم کرد.»
پزشکیان با اشاره به اینکه لازمه ساختن فردای ایران پرهیز از اختلاف و دعوا و توجه به وفاق و همدلی است، خاطرنشان کرد: «مدارس به دانشآموزان درس رفاقت و دوستی بدهند تا آنها بدانند که باید حول هدف ساختن کشور با هم دوست بوده و همکاری کنند. شما به فکر همه کسانی باشید که مشکل یا رنجی دارند و با هدف رفع این مشکلات و رنجهای مردم خود را توانمند کنید، تا هیچ کسی در آینده این کشور رنج و مشکل نداشته باشد.»
او با اشاره به اینکه راهی که شما دانشآموزان امروز انتخاب میکنید، تعیینکننده آینده کشور است، گفت: «این شما دانشآموزان هستید که باید در وهله اول بخواهید و بعد بیاموزید که راه آبادانی کشور وفاق و همدلی است. امروز مشکل اصلی پیشروی ساختن ایران اختلاف درباره مسائل غیرمهم و بیمورد است که باعث حذف برخی نیروهای توانمند در مسیر سازندگی کشور شدهاست. اختلاف هم باعث کاستن از توان ما برای سازندگی کشور میشود و هم ما را در برابر دشمنان تضعیف میکند، بنابراین در مدارس همکاری، همدلی و همافزایی را یاد بگیریم تا با همه توان و قدرت برای رفع مشکلات تلاش کنیم و در برابر بدخواهی دشمنان بایستیم.»
پزشکیان در پایان سخنان خود این مسئله که «راه وفاق در مدرسه و تأثیر آن در فردای کشور عزیزمان ایران چیست» را به عنوان پرسش مهر امسال دانشآموزان تعیین کرد.
آغاز بستر وفاق و همدلی از مدرسه
همچنین علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش که در آیین نواختهشدن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید به همراه رئیسجمهور در این مدرسه حضور یافتهبود، با اشاره به اینکه رویکرد دولت چهاردهم وفاق و همدلی است، گفت: «شعار دولت نیز محور پرسش مهر ریاست جمهوری شدهاست، زیرا بستر وفاق و همدلی از مدرسه و از میان دانشآموزان آغاز میشود.»
او ادامه داد: «باید این موضوع در فعالیتهای مدرسه مورد توجه قرار گیرد و در قالبهای مختلف مورد بررسی واقع شود، زیرا همه جامعه نیازمند وفاق و همدلی برای پیشبرد اهداف و آرمانهای کشور هستند.»
کاظمی بیان کرد: «باید این آموزه ارزشمند را در فضای جامعه گسترده کنیم و مسیر این کار از مدرسه میگذرد و این رهنمود را باید به گفتمان غالب تبدیل کرد».
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه توسعه عدالت آموزشی تا محرومترین نقاط کشور، افزایش کیفیت آموزشی تا سطح مطلوب، تقویت و تبیین باورها و ارزشهای فرهنگی از مهمترین رویکردهای وزارت آموزش و پرورش است، گفت: «مهمترین مأموریت آموزش و پرورش اجرا سازی سند تحول بنیادین در همه ابعاد است.»
او با اشاره به اینکه از امروز باید برای مهر آینده و رفع چالشهای آن تلاش کرد، گفت: «به زودی هزارو۷۰۰پروژه و ۸ هزار کلاس درس به بهرهبرداری میرسد.»
وعدههایی که امید است محقق شود
بیش از ۱۷ میلیون دانشآموز به کلاسهای درس رفتند. از این تعداد بیش از ۹ میلیون دانشآموز در مقطع ابتدایی تحصیل خواهند کرد. مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی امسال دو ادعا را مطرح کردند. اول اینکه، قرار است با ۹۰هزار معلمی که امسال به تازگی مشغول تدریس میشوند، دیگر کلاس درسی خالی از معلم نباشد. دوم اینکه، میزان بازماندگان از تحصیل خصوصاً در مقطع ابتدایی بسیار پایین آمده و در مقطع ابتدایی بیش از ۹۸ درصد دانشآموزان در مدرسه ثبتنام کردند. اگر چه هنوز آمار دقیقی از میزان بازماندگان از تحصیل معلوم نیست، اما باید منتظر ماند و دید تا بعد از گذشت هفتههای ابتدایی سال تحصیلی، میزان ثبتنام دانشآموزان به چه میزان میرسد و آیا طبق وعدههای دادهشده، کلاس درسی بدون معلم نمیماند؟