کد خبر: 1231141
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
جمهوری خواهان بایدن را مسئول تشدید تنش در دانشگاه‌ها می‌دانند، اما او این موضوع را رد می‌کند. مسئله به این سادگی نیست و این وضعیت چند مشکل را برجسته می‌کند.

جوان آنلاین: به دنبال تشدید خشونت در دانشگاه‌های امریکا در بیش از ۳۰ موسسه آموزش عالی، دانشجویان دستگیر شدند. فقط در یک مورد، یک کمپ تظاهرات طرفدار فلسطین در فاصله پانزده دقیقه از کاخ سفید شکل گرفت. موانع فلزی در حیاط دانشگاه جورج واشنگتن روی هم چیده شده و روی یک تابلوی مقوایی نوشته شد: «شما با نسل اشتباهی درافتادید. فلسطین را آزاد کنید» اگر چه در این نوشته به اسم فرد خاصی اشاره نشده، اما اشاره آن به رئیس جمهور ایالات متحده است. جو بایدن در جریان تشدید اعتراضات در کانون توجه قرار داد. به عبارتی، مناقشه سیاست خارجی در حال تبدیل شدن به یک بحران سیاست داخلی است که رئیس جمهور هم محور آن است. بحران انسانی در نوار غزه و کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی ماه هاست که اعتراضات را تشدید کرده است. بسیاری از معترضان جوان، رئیس جمهور ایالات متحده را به نسل کشی متهم می‌کنند. «نسل کشی جو» را می‌توان بر روی بسیاری از تابلو‌ها خواند. در عرض حدود دو هفته، اعتراضات از نیویورک به کالج‌های سراسر کشور گسترش یافتند. وضعیت نامشخص است، اما بحث سیاسی ادامه دارد. در این بین، دونالد ترامپ از هرج و مرج در دانشگاه برای انتقال پیام خود استفاده کرد: «ایالات متحده دیگر مورد احترام نیست و دولت کنونی، دولتی بی کفایت است.» با این همه شخص رئیس جمهور تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است از جنجال کنونی دور بماند و به محکوم کردن شعار‌های ضد یهود و درک اعتراضات علیه فاجعه انسانی اکتفا کرده است.

غزه ممکن است به قیمت آرای مهم بایدن تمام شود

واقعیت این است که آنچه بایدن به سرعت به آن نیاز دارد، دستیابی به موفقیت در مذاکراتی سخت برای دستیابی به آتش بس در این جنگ است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه وی هم تاکنون موفقیت چندانی نداشته است. حتی اگر آتش‌بس فرا برسد، مشخص نیست که این آتش‌بس برای چند نفر صلح به ارمغان خواهد آورد. همه این‌ها در شرایطی است که در ایالت‌های مهم که آرا در آن‌ها نوسان دارد، مانند پنسیلوانیا و میشیگان، ده‌ها هزار نفر در اعتراض به انتخابات مقدماتی به بایدن رای ندادند. در یک ساختار انتخاباتی که در آن چند رای در چند ایالت نقش کلیدی در تصمیم گیری نهایی دارند، این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه نهایی داشته باشد. همه این‌ها دموکرات‌ها و دولت را تحت فشار شدید داخلی قرار می‌دهد. در شرایطی که این موضوع دموکرات‌ها را از هم جدا می‌کند، جمهوری خواهان متفرق، برای اتحاد اقدام می‌کنند. مایک جانسون، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، خود و حزبش را به عنوان یک مبارز علیه یهودی ستیزی معرفی می‌کند. در سال انتخابات، محافظه کاران تلاش می‌کنند تا با فاصله گرفتن آشکار از فعالان مترقی در بسیاری از مسائل، برای خود امتیاز کسب کنند. حداقل دو مشکل برای بایدن در این بحران وجود دارد: جمهوری خواهان هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا او را به عنوان یک رهبربد با سیاستی توام با هرج و مرج معرفی کنند. علاوه بر این، نسل جوان احساس می‌کند نه شنیده می‌شود و نه جدی گرفته می‌شود. بایدن در چنین شرایطی برای اینکه رای دهندگان میانه رو و جوان را از خود دور نکند، چاره‌ای ندارد غیر از اینکه رویکرد دیگری در پیش بگیرد.

 

 

آنا کلایزر شبکه خبری ZDF

برچسب ها: آمریکا ، اعتراضات ، بایدن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار