کد خبر: 1230803
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
«جوان» عملکرد مالیاتی دولت و الزامات تداوم آن را بررسی می‌کند
باید اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد مدنظر قرار گیرد و سازمان امور مالیاتی به این مسائل بپردازد. در موضوعات مالیاتی باید همواره از افرادی مالیات اخذ کنیم که درآمد‌های سرشار و هنگفتی را به جیب می‌زنند. به واقع این بخش‌ها یا مالیات کمتری پرداخت می‌کنند یا مالیات خود را اظهار نمی‌کنند، بنابراین هنر سازمان مالیاتی این است که از سوی دستگاه‌های مختلف بتواند این مشاغل خاص و پردرآمد را شناسایی و مالیات آن‌ها را اخذ کند
وحید عظیم نیا

جوان آنلاین: دولت سیزدهم در راستای کاستن از اتکا بر درآمد‌های نفتی به اصلاح نظام مالیاتی کشور اقدام کرد، به صورتی که مالیات‌ستانی حقه، دقیق و هوشمند در دستور کار قرار دارد. به‌زعم بسیاری، افزایش درآمد‌های مالیاتی کمک بسیاری به ما می‌کند تا اتکای خود را از درآمد‌های نفتی به مالیات برای اداره کشور انتقال دهیم. 
یکی از لازمه‌های دریافت مالیات حقه از همگان دسترسی به اطلاعات درآمدی مؤدیان است. در سه سال اخیر به طور ویژه تمرکز دولت سیزدهم بر تحقق عدالت مالیات‌ستانی و توجه خاص به دانه‌درشت‌ها بوده است. تمرکز ویژه بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها و در مقابل اعطای معافیت‌های مالیاتی به مردم، مهم‌ترین مسیر حمایت از تولید در کنار بازتوزیع مناسب ثروت از طریق اصلاحات نظام مالیاتی بوده است. اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و شرکت‌های خصولتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند گذر از مالیات‌ستانی سنتی به مالیات‌ستانی هوشمند را ایجاد کند و در قالب این اقدامات تمرکززدایی از رسیدگی به مؤدیان خرد و تمرکز بر دانه‌درشت‌ها مدنظر قرار گرفته است که در نهایت به تحقق عدالت مالیاتی منجر خواهد شد. 
همچنین توجه به اصلاح نظام مالیاتی با رویکرد عدالت‌محور در دولت شهید رئیسی سبب شد دستاورد بزرگی در این دولت در راستای کاهش وابستگی به نفت و تأمین مالی پایدار و غیرتورمی کشور با تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی رقم بخورد و بعد از سال‌ها نفت در حاشیه قرار بگیرد و مالیات محور اصلی تحقق درآمد‌های بودجه‌ای کشور شود. کاهش وابستگی به نفت و تحقق تأمین مالی پایدار و غیرتورمی کشور، آرزوی دیرینه سیاستگذاران بخش عمومی و بودجه‌ای کشور بوده که دولت سیزدهم به این سمت حرکت کرده است. 
یکی از اقدامات راهبردی دولت شهید رئیسی، تمرکز ویژه بر تحقق عدالت مالیات‌ستانی و توجه خاص به دانه‌درشت‌ها بوده که در بخش شرکت‌ها و بخش اصناف نیز به همین ترتیب حرکت کرده است. در سال آخر دولت شهید رئیسی، معادل ۳۰‌درصد از کل درآمد‌های مالیاتی از ۸۰۷ مؤدی دانه‌درشت حقوقی و در بخش مشاغل نیز معادل ۵۰‌درصد کل درآمد‌های مالیاتی از یک‌درصد مؤدیان دانه‌درشت فعال در این بخش اخذ شده است و در طرف مقابل نیز ۵۰‌درصد از مؤدیان خرد در بخش مشاغل با معافیت کامل مالیاتی مواجه شده‌اند که گواهی بر سیاست‌های مالیاتی دولت شهید رئیسی بر اخذ مالیات عادلانه بوده است که باید دولت بعدی نیز این راه را تداوم بخشد. 
 
 اخذ مالیات از مشاغل خاص و دانه‌درشت‌ها  در مسیر تحقق عدالت مالیاتی
محمد‌تقی نقدعلی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز طرح اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص و تحقق عدالت مالیاتی در این بخش به «جوان» می‌گوید: باید اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد مدنظر قرار گیرد و سازمان امور مالیاتی به این مسائل بپردازد. در موضوعات مالیاتی باید همواره از افرادی مالیات اخذ کنیم که درآمد‌های سرشار و هنگفتی را به جیب می‌زنند. به واقع این بخش‌ها یا مالیات کمتری پرداخت می‌کنند یا مالیات خود را اظهار نمی‌کنند، بنابراین هنر سازمان مالیاتی این است که از سوی دستگاه‌های مختلف بتواند این مشاغل خاص و پردرآمد را شناسایی و مالیات آن‌ها را اخذ کند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: اخذ مالیات از این بخش باید از طریق سیاست‌های منطقی و معقولی باشد که خدایی نکرده به تولید و فعالیت‌های اقتصادی پیرامون ضربه نزند. 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: یقیناً در قصه مالیات، پرداختن به فرار‌های مالیاتی آن هم از مشاغلی که درآمد‌های هنگفتی به جیب می‌زنند، سیاست‌ورزی معقول و منطقی است. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد یکی از اقدامات خوب سازمان امور مالیاتی قلمداد می‌شود، تأکید می‌کند: این مسئله می‌تواند مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها را مدنظر قرار دهد و به نوعی عدالت مالیاتی را برقرار کند. 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارمندان و کارگران در ابتدای ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند ولی برخی از مشاغل با یک سال تأخیر مالیات کمتری نیز می‌پردازند، اظهار می‌کند: اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد می‌تواند به شفافیت اقتصادی بینجامد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به عملکرد مالیاتی دولت در سال‌های اخیر تأکید می‌کند: به نظر می‌رسد دولت و سازمان امور مالیاتی در تشکیل پرونده‌های جدید مالیاتی موفق عمل کرده‌اند و درآمد‌های این بخش نیز به خوبی وصول شده است. 
نقدعلی می‌گوید: اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص فرصت مناسبی است که سازمان امور مالیاتی بتواند مبنای کار را بر این موضوع قرار دهد تا اخذ مالیات از این بخش‌ها در سال‌های بعد هم به منابع بودجه کمک کند. 
 
 اقدامات دولت سیزدهم جهت اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد باید ادامه پیدا کند
اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به آغاز طرح اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص و تحقق عدالت مالیاتی در این بخش به «جوان» می‌گوید: فرهنگ اخذ مالیات متأسفانه در کشور به خوبی جا نیفتاده است. بسیاری از کشور‌هایی که به واقع به عنوان کشور‌های توسعه‌یافته شناخته می‌شوند، درآمدشان را از اخذ مالیات کسب می‌کنند و این درآمد‌ها به عنوان درآمد‌های پایدار این کشور‌ها قلمداد می‌شوند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخذ مالیات در کشور‌های توسعه‌یافته مستقیم در امور زیرساختی کشور هزینه می‌شود، ادامه می‌دهد: ما هر چقدر بتوانیم این منابع را در مسائل زیرساختی کشور هزینه کنیم، به اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: متأسفانه ما بسیاری از مشاغل را داریم که درآمد‌های کلان به جیب می‌زنند و از جمله مشاغل خاص و پردرآمد هستند، اما مالیات خود را به درستی پرداخت نمی‌کنند که این مسئله به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مشاغل از یارانه و همچنین مسائل زیرساختی همچون آب، برق و گاز استفاده و به ثروت سرشار دست پیدا می‌کنند، تأکید می‌کند: این مشاغل پردرآمد و خاص از این منابع سرشار به صورت رایگان یا به قیمت کم استفاده می‌کنند، اما از سویی دیگر حاضر نیستند، امور اقتصادی خود را شفاف و همچنین مالیات پرداخت کنند. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: باید شفافیت اقتصادی در امور مربوط به پرداخت مالیات در کشور به صورت کارشناسی مدنظر قرار گیرد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشاغل پردرآمد متأسفانه پرداخت مالیات را دور می‌زنند، تأکید می‌کند: این مشاغل متأسفانه از طریق سایر کارتخوان‌های غیرمتصل به حساب اصلی‌شان به فعالیت تجاری می‌پردازند تا از پرداخت مالیات فرار کنند که این مسئله به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و سازمان امور مالیاتی باید تدابیر ویژه‌ای در این راستا بیندیشد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در زمینه تصویب قانون مالیات از سوداگری و سفته‌بازی تصمیم گرفت این حساب‌ها به درستی شفاف شود تا مالیات‌ستانی در این بخش لحاظ شود، ادامه می‌دهد: باید حساب‌های مشاغلی که ترنول مالی بالایی دارند، مشخص و حساب شخصی و حساب تجاری این افراد از همدیگر تفکیک شود. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: متأسفانه برخی مشاغل خاص و پردرآمد راه‌هایی را برای دورزدن مالیات پیدا کرده‌اند، این مسئله در بسیاری از مطب‌ها، طلافروشی‌ها و بنگاه‌ها دیده می‌شود که به عنوان فرار مالیاتی محسوب می‌شود و دولت باید به سمتی رود که جلوی این موارد را بگیرد. 
وی می‌گوید: برخی نیز در اجرای کالای فروخته‌شده به خریدار می‌گویند که خریدار باید پول نقد تهیه کند تا از این طریق فروشنده مالیات ندهد. همچنین مطلع هستیم که برخی مشاغل خاص و پردرآمد در ازای خدمات ارائه‌شده از مشتری طلا یا دلار طلب می‌کنند تا از این طریق از پرداخت مالیات فرار کنند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: اقدام دولت سیزدهم جهت اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد اقدام مناسبی بوده است و باید در دولت بعدی نیز ادامه پیدا کند. 
 
 لزوم تمرکز ویژه بر تداوم راه دولت سیزدهم در اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد
بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین به «جوان» می‌گوید: ما همواره باید در این بخش نکاتی را مورد توجه قرار دهیم؛ نخست اینکه منابع پایدار برای نجات اقتصاد یک کشور منابع مالیاتی است و این به معنای مالیات برآمده از تولید و مالیات و برآمده از سود است نه اینکه بر فرض از یک واحد تولیدی بزرگ که گردش مالی زیادی داشته یا درآمدش با هزینه‌هایش نزدیک است، مالیات دریافت کنیم. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید از دریافت مالیات از تولید مراقبت داشته باشیم، می‌افزاید: مالیات نباید در حوزه تولید بیش از اندازه جولان دهد، از این رو مالیات باید بیشتر در حوزه‌های دیگر اخذ شود. 
وی تأکید می‌کند: اگر تولید به سود‌های مناسبی دست پیدا کند، ما باید مالیات از این بخش را هم مدنظر قرار دهیم. 
این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه اخذ مالیات به عنوان منابع پایدار قلمداد می‌شود، می‌گوید: همچنین ما در زمینه اخذ مالیات باید سراغ افرادی برویم که در حوزه کاری خود به عنوان مشاغل خاص و پردرآمد شناخته می‌شوند، قطعاً این مشاغل خاص و پردرآمد باید بیشتر به پرداخت مالیات اهمیت دهند. 
محبی‌نجم‌آبادی اظهار می‌کند: آنچه در یک دهه اخیر در کشور اتفاق افتاده این است که ضریب جینی بالا رفته و فاصله طبقاتی به شکل کاملاً محسوسی تغییر کرده است و ما با شکاف طبقاتی جدی روبه‌رو شده‌ایم. این موارد ناشی از این است که مشاغل خاص و پردرآمد بیشترین یارانه پنهان را استفاده می‌کنند ولی مالیات نمی‌دهند. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه مشاغل خاص و پردرآمد بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند، تأکید می‌کند: منابع کشور در اختیار مشاغل خاص است و آن‌ها از قبل این منابع درآمدشان افزایش داشته است، از این رو این بخش مسئولیت‌هایی را بر گردن دارد که یکی از آن‌ها پرداخت مالیات است. 
این نماینده مجلس بیان می‌کند: مشاغل خاص و پردرآمد علاوه بر پرداخت مالیات باید به سایر مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند. این بخش در مقابل همه کسانی که دچار مشکل شده‌اند و فاصله طبقاتی آن‌ها را می‌رنجاند، مسئول هستند. 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با اشاره به عملکرد مالیاتی دولت در سال‌های اخیر تأکید می‌کند: عملکرد مالیاتی دولت در اخذ مالیات‌ها و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی از گذشته بهتر شده است. 
محبی‌نجم‌آبادی ادامه می‌دهد: دولت نسبت به گذشته دقت دقیقی بر وصول درآمد‌های مالیاتی دارد و از یک سیستم سنتی به سمت سیستم هوشمند در پرداخت مالیات حرکت کرده است. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: درآمد مالیاتی ما نشان می‌دهد این درآمد‌ها به درآمد پایدار در بودجه تبدیل شده است و باید این مسیر ادامه پیدا کند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مالیات به ویژه از مشاغل خاص و به ویژه از مشاغل پردرآمد باید اخذ شود و این مالیات بر پایه سود باشد تا این مسئله به نارضایتی اجتماعی نینجامد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و مشاغل خاص باید مدنظر سازمان امور مالیاتی باشد و دقت لازم در این بخش لحاظ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار