کد خبر: 1230630
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس در خصوص حل‌وفصل تمامی موضوعات باقیمانده بین تهران و آژانس، پس از مراسم عزاداری ادامه می‌یابد.

جوان آنلاین: رافائل گروسی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات با ایران در پی درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری ایران و شهدای سانحه هوایی دچار یک وقفه شده است. وی بیان داشت: «آن‌ها (ایران) در حال حاضر عزادار هستند و من باید به آن احترام بگذارم، اما وقتی این مراسم تمام شود، باز هم مشغول گفتگو خواهیم شد».

به گزارش ایرنا، وی ابراز امیدواری کرد که این وقفه موقت باشد، گفتگو‌ها «ظرف چند روز دیگر» از سرگرفته شود و به نتایج ملموسی برسد.

مدیرکل آژانس در بخش دیگری از این گفتگو ادعا‌های پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار و ادعا کرد: زمان آن رسیده است که در این زمینه شفاف‌سازی شود. وی همچنین در اظهاراتی تحریک‌آمیز مدعی شد که اعتماد در بسیاری از بخش‌های جهان در مورد برنامه هسته‌ای ایران درحال ضعیف‌تر شدن است.

گروسی دو هفته پیش به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان سفری به تهران و اصفهان داشت.

در این سفر و طی مذاکرات به‌عمل آمده، مقرر شد تا توافق مشترک مارس (اسفند ۱۴۰۱) مبنای تعامل و همکاری دو سویه باشد و برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری شود.

ایران و آژانس تلاش دارند تا پیش از ارائه گزارش دوره‌ای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام در هفتم خرداد سال‌جاری، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس را به نتیجه برسانند.

بر اساس این پیش نویس از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس در سه بخش دنبال خواهد شد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی. ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده و راه حل نهایی کردن این پرونده ساختگی مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان. پی. تی اقدامات متقابل لازم انجام خواهد شد. بخش سوم نیز مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که وی باید به عنوان تسهیل کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد.

اینک باید دید نتیجه رایزنی‌های انجام گرفته و پیش روی آژانس بین المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران در فرایند دستیابی به متن این پیش نویس به دور از سیاسی کاری و با حسن نیت چقدر سازنده و موفق و در چهارچوب مسئولیت حرفه‌ای آژانس خواهد بود.

بر اساس برنامه اعلام شده دور آتی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳ ژوئن آغاز می‌شود و موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار