کد خبر: 1223762
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کبری فرشچی

جوان آنلاین: بی‌اعتنایی وزارت بهداشت به معضل سفر‌های درمانی و مشکلاتی که برای مردم مناطق محروم به وجود آورده، باعث ایجاد این تصور می‌شود که این وزارتخانه با سفر‌های درمانی کنار آمده باشد.
بار دیگر وقوع حادثه برای بیماران شهرستانی که برای درمان به تهران آمده‌اند، باعث جلب توجه‌ها شده‌است. به گفته شاهدان عینی، چندی پیش یک سارق، گوشی تلفن همراه بیماری را از درون اتاقش در بیمارستان فیروزگر تهران به سرقت برد. گفته می‌شود این بیمار اهل کردستان بوده و برای پیگیری روند درمان خود به تهران سفر کرده بود، اما در نیمه شب که لحظاتی دردش آرام گرفته و به خواب رفته، سارق اقدام به برداشتن تلفن همراه وی کرده‌است. البته این یکی از نمونه‌های مشکلات شهرستانی‌هایی است که برای درمان، مجبور می‌شوند به تهران سفر کنند. اواخر سال پیش یک زوج جوان ساوه‌ای که برای درمان کودکشان به تهران آمده بودند، بر اثر گازگرفتگی درون خودروی خود جان باختند. سفر‌های درمانی در حالی تداوم می‌یابد که تاکنون برنامه مشخصی از سوی وزارت بهداشت برای مقابله با این پدیده اعلام نشده‌است. 


 سفر‌های درمانی حاصل بی‌اطلاعی مردم است؟
دکتر کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در مورد ارتباط میان کمبود پزشک متخصص و اجبار مردم به سفر‌های درمانی معتقد است: «پزشک و تخصص‌های پزشکی به اندازه کافی هستند و حضور مردم در تهران به علت بی‌اطلاعی آن‌ها است.» این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که سرانه پزشک متخصص در کشور بسیار پایین است، چراکه برای هر ۱۰ هزار نفر از جمعیت کشور، فقط شش پزشک متخصص فعالیت دارد. به علاوه همین تعداد پزشک کم نیز به صورت ناعادلانه‌ای در کشور تقسیم شده‌اند. چندی پیش رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، در همین‌باره اعلام کرد که ۴۲درصد پزشکان متخصص در پنج کلانشهر کشور از جمله تهران متراکم شده‌اند. در واقع مردم نه از روی بی‌اطلاعی بلکه از روی ناچاری است که برای درمان عزیزان خود به تهران و دیگر کلانشهر‌ها پناه می‌آورند. 
 بیمار بیشتر، درآمد بیشتر
بر اساس داده‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر تهران بیش از ۳۰هزار تخت بیمارستانی را در خود جای می‌دهد. این تعداد همچنان در حال افزایش نیز هست. به طوری که فقط در سال جاری، ۲ هزار تخت بیمارستانی جدید در تهران افتتاح گردید. در سال آینده نیز یک بیمارستان هزار تخت‌خوابی دیگر تکمیل می‌شود. این تمایل وزارت بهداشت برای تأسیس کلان بیمارستان‌ها در تهران، این تصور را ایجاد می‌کند که این وزارتخانه، پدیده سفر‌های درمانی را پذیرفته باشد. 
از طرفی همه روزه با نقل مکان پزشکان متخصص به تهران، بیمارانشان هم به دنبال آن‌ها راهی پایتخت می‌شوند. در نتیجه این سفر‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران بیمارستان‌های تهران را شهرستانی‌ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که وزارت بهداشت به جای تمرکز بر خشکاندن ریشه سفر‌های درمانی، به دنبال تأمین نیاز بیماران شهرستانی در شهر‌های بزرگ است. اقدامی که نه‌تن‌ها مشکلات مردم مناطق محروم را کاهش نمی‌دهد، بلکه دردی بر دیگر مشکلاتشان می‌افزاید، چراکه با سفر به شهر‌های بزرگ، علاوه بر غصه تأمین دارو و هزینه بیمارستان، باید تأمین هزینه سفر و اسکان را هم به دوش بکشند. 


 راه حل، اجرای قانون است 
نمایندگان مجلس، در پاسخ به نیاز‌های درمانی مردم، افزایش تربیت پزشکان متخصص را در برنامه هفتم لحاظ کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این قانون، اولویت دادن به پزشکان بومی برای تحصیل در دوره تخصص پزشکی است. با اجرایی‌شدن این بند انتظار می‌رود که ماندگاری پزشکان در شهر محل تولدشان افزایش یابد. به این ترتیب دیگر نیازی نخواهد بود که مردم برای دستیابی به پزشک راهی کلانشهر‌ها شوند. به علاوه با دسترسی سریع‌تر به پزشک، صف‌های دریافت خدمات کوتاه‌تر می‌شود. در نتیجه بیماران خواهند توانست در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه نمایند، چراکه در نبود دسترسی به پزشک، بیمار ترجیح می‌دهد تا حاد نشدن بیماری، خود را متحمل هزینه‌های گزاف سفر‌های درمانی نکند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار