کد خبر: 1223540
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس و کسی که از سوی دیپلمات‌های این کشور نخست وزیر امور سیاست خارجی نامیده می‌شود، در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس و آمریکا راهی واشنگتن شده و در نخستین ملاقات خود با دونالد ترامپ نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا دیدار کرد.

جوان آنلاین: دیوید کامرون طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس به واشنگتن سفر کرده تا در گفتگو با مقام‌های ارشد دولت جو بایدن درباره جنگ‌های اوکراین و غزه رایزنی کند. وی، اما در اقدامی غیر منتظره، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق و نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا ملاقات و ۲ طرف، طبق گزارش‌ها درباره تحولات اوکراین و غزه، غرب آسیا و آینده ائتلاف ناتو بحث کردند.

به گزارش ایرنا، یک منبع دولت انگلیس به نشریه تلگراف گفت، وزیر امور خارجه انگلیس «نشستی مفید» با ترامپ داشته و در جریان آن توجه رئیس جمهوری سابق آمریکا را به بودجه‌ای که لندن برای بخش نظامی و دفاعی صرف می‌کند، جلب کرده است.

این ملاقات درحالی صورت گرفت که کامرون یکی از منتقدان سیاست‌های دولت سابق ترامپ بود. وی پیشتر سیاست ضد مهاجرتی ترامپ درباره منع سفر مسلمانان به آمریکا را «تفرقه‌برانگیز، احمقانه و اشتباه» خوانده و او را فردی «محافظه‌کار، بیگانه‌ستیز و زن‌ستیز» توصیف کرده بود.

کامرون در سال ۲۰۱۵ که سکان دولت لندن را در دست داشت، گفته بود که اگر ترامپ به انگلیس سفر کند، همه را علیه او بسیج خواهد کرد. ترامپ هم پاسخ داده بود که اگر رئیس جمهوری آمریکا شود، رابطه خوبی با کامرون نخواهد داشت.

از این رو، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، کامرون را ناگزیر کرد که این‌بار قمار نکند و نخستین ملاقات سفر خود به آمریکا را به کسی اختصاص دهد که چندان محبوبیتی در کشورش ندارد.

وزیر امور خارجه انگلیس طبق برنامه اعلام شده قرار است با شماری از نمایندگان حزب جمهوری خواه در کنگره ملاقات و آن‌ها را نسبت به تصویب بسته کمک‌های جدید دولت بایدن برای اوکراین متقاعد کند.

اعضای جمهوری‌خواه کنگره، با طرح ۶۰ میلیارد دلاری دولت جو بایدن برای کمک به اوکراین مخالفند. ترامپ هم هشدار داده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازگشت به کاخ سفید، کمک‌های مالی به ائتلاف نظامی ناتو و اوکراین را قطع خواهد کرد. ترامپ در اظهاراتی جنجالی گفته است که روسیه می‌تواند با کشور‌های عضو ناتو «هر کاری که بخواهد انجام دهد».

این اظهارات با واکنش مقام‌های اروپایی مواجه شد و آن را تهدید امنیتی برای قاره اروپا توصیف کرده‌اند. کامرون هم چندی پیش عنوان کرد که این صحبت ترامپ نشان‌دهنده یک «رویکرد معقول» نیست.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، کامرون امروز با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات و در مورد حمایت از اوکراین و پایان دادن به جنگ در غزه رایزنی خواهد کرد. بحث کشته شدن سه تبعه انگلیسی در حمله رژیم صهیونیستی به کاروان امدادگران یک نهاد حقوق بشری در غزه از دیگر محور‌های این ملاقات عنوان شده است.

کامرون پیش از انجام این سفر ادعا کرد: موفقیت اوکراین و شکست (ولادیمیر) پوتین برای امنیت آمریکا و اروپا حیاتی است. این پیروزی نشان می‌دهد که مرز‌ها مهم هستند، تهاجم سودی ندارد و کشور‌هایی مانند اوکراین در انتخاب آینده خود آزادند.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که در غیر این صورت، پوتین مرز‌های اروپا را جابه‌جا خواهد کرد و پیام آن به گفته او در چین، ایران و کره شمالی شنیده خواهد شد.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم علیه روسیه به تنش و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک‌هزار شهروند روس و بیش از ۸۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است. با این حال اگر ترامپ به کاخ سفید برگردد، این کشور ناگزیر خواهد بود تا در سیاست‌های ضد روسی خود تجدید نظر کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار