کد خبر: 1221221
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
پنتاگون دوشنبه شب اعلام کرد نسبت به توسعه روابط نیجر با ایران و روسیه نگران است.

جوان آنلاین: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دوشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی روز‌های گذشته به نیجر سفر کرده تا نگرانی‌های خود را در مورد توسعه بالقوه روابط این کشور با روسیه و ایران بیان کنند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سفر مقام‌های آمریکا به نیجر پیش از لغو توافقنامه نظامی این کشور با واشنگتن صورت گرفت.

«سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون گفت: «هیات ایالات متحده در نیجر برخی از نگرانی‌ها را مطرح کرد... ما در مورد مسیری که نیجر در آن قرار دارد مشکل داشتیم. گفتگو‌ها مستقیم و صریح بود و در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنیم.»

سینگ گفت: «مقام‌های آمریکا نسبت به روابط بالقوه نیجر با روسیه و ایران ابراز نگرانی کردند.» سخنگوی دولت نیجر در روز‌های گذشته گفت: «دولت با در نظر گرفتن خواسته‌ها و منافع مردم با تمام مسؤولیت خود تصمیم گرفت که توافقنامه مربوط به حضور کادر نظامی آمریکا و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع این کشور در اراضی نیجر را لغو کند.»

لغو فوری و یک‌جانبه توافقنامه نظامی با آمریکا درست یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور صورت می‌گیرد. توافقنامه‌ای که امضای آن به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد و به گفته دولت انتقالی کنونی نیجر، ناعادلانه بود و ۱۲ سال پیش بر نیامی تحمیل شده بود.

گروهی از فرماندهان نظامی کشور نیجر که خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» نامیده بودند، ۲۷ جولای سال گذشته اعلام کردند که در واکنش به تداوم تنش مستمر اوضاع امنیتی در نیجر و همچنین وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی دست به کودتا زده است.

بدون این‌که صدای حتی یک تیر در نیامی شنیده شود. از دهم آگوست سال گذشته، دولت انتقالی نیجر پس از عزل رئیس‌جمهور «محمد بازوم» و تشکیل مجلس ملی جدید برای حمایت از کشور، قدرت را در این کشور واقع در غرب آفریقا به صورت مسالمت‌آمیز در دست گرفته است.

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، روسیه ، پنتاگون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار