کد خبر: 1221026
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
«پرویزخان» با کارگردانی علی ثقفی از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره زندگی پرچالش پرویز دهداری و دوران مربی‌گری او بر تیم ملی فوتبال است. فیلمی که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و توانست رضایت مخاطبانش را به دست آورد و حالا در اکران نوروز روانه پرده شده.

جوان آنلاین: همراهی سینما با چهره‌ها فرصتی است برای نمایش قاب‌های ماندگار از قهرمان‌های ملی. «پرویزخان» تازه‌ترین تجربه سینمای ایران در روایت زندگی یک چهره فوتبالی است که در ترکیب اکران نوروز 1402 قرار گرفته است.

روایت از واقعیت جذابیت‌هایی دارد که در هر قالبی می‌تواند مخاطب خودش را پیدا می‌کند. این واقعیت‌ها می‌تواند درباره یک اتفاق، موضوع و یا شخصیت‌های گوناگون باشد.

سینما یکی از این قالب‌هاست و با به تصویر کشیدن موضوعات واقعی شانس بالایی برای جذب مخاطب دارد. نقش بستن تصویر یک قهرمان ملی و یا یک موضوع واقعی که منجر به ایجاد یک احساس دسته جمعی (شادی یا غم) برای مخاطب شود امکانی است که در سینما امکان پذیر می‌شود.

ساخت فیلم درباره شخصیت‌های مطرح و مهم چه در سینمای ایران و چه در جهان اهمیت دارد اما در سینمای ایران کمتر مورد توجه بوده و در میان آثاری که تاکنون مرتبط با موضوعات یا شخصیت‌های واقعی ساخته شده بیشتر توجه بر سینمای دفاع مقدس بوده که خوشبختانه چندسالی است در حوزه دفاع مقدس چهره‌ها و فرماندهان سهم پررنگ‌تری پیدا کردند. ساخت این آثار در سینما حتما لازم است اما سینمای ایران بیشتر تمرکزش بر این موضوع بوده و آثار کمتری درباره دیگر چهره‌های مطرح ملی در حوزه‌های علمی، ورزشی، هنری و... تولید شده؛ درحالیکه تولیدات اینچنینی علاوه بر معرفی چهره‌ها نقش قابل اعتنایی در برانگیختن حس ملی دارند.

با این حال با مرور آثار سینمای ایران فیلم‌های قابل توجهی هم وجود دارد که سراغ دیگر موضوعات رفتند. یکی از این موضوعات ورزش و مهمتر فوتبال است که هرجا با داستان و روایتی درست پیش رفته موفق ظاهر شده و توانسته رضایت مخاطب را جلب کند. نکته قابل توجه درباره فیلم‌های ورزشی مخصوصا فوتبال گره خوردن دو سرگرمی جذاب یعنی سینما و فوتبال است که هرکدام به تنهایی یک سرگرمی مهم محسوب می‌شوند. سینما جذابیت بصری دارد و فوتبال ایجاد هیجان و حس جمعی برای تماشاگر.

تاکنون فیلم‌های ورزشی با موضوع کشتی، فوتبال، کاراته و... ساخته که در بیشتر آثار جای یک قهرمان ملی خالی بوده. اما ترکیب اکران نوروز 1402 با یک فیلم ورزشی که داستانی جذاب و قهرمانی ملی دارد و مهمتر اینکه از جذابیت‌های سینما و فوتبال همزمان بهره برده همراه است.

«پرویزخان» با کارگردانی علی ثقفی از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره زندگی پرچالش پرویز دهداری و دوران مربی‌گری او بر تیم ملی فوتبال است. فیلمی که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و توانست رضایت مخاطبانش را به دست آورد و حالا در اکران نوروز روانه پرده شده.

پرویز دهداری بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال است. او از مهاجمان بزرگ تیم شاهین و نخستین سرمربی تیم پرسپولیس بود. دهداری به خاطر تأکیدی که بر اصول اخلاقی داشت در میان اهالی ورزش به معلم اخلاق مشهور بود. او سال 71 بعد از طی کردن دوره‌ای بیماری درگذشت.

از نکات قوت فیلم یک حس دسته جمعی است که مخاطب با جلو رفتن داستان تجربه می‌کند تا انتها که با نمایش فوتبال مخاطب هم فیلم دیده و هم استرس و هیجان دیدن یک بازی فوتبال را تجربه کرده است.

زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر «پرویزخان» در طول نمایش به خصوص در سکانس پایانی که نمایش دهنده بازی فوتبال است در سالن‌های سینما با تشویق تماشاگران همراه بود و مانند تماشای یک بازی فوتبال برای مخاطب هیجان داشت.

امتیاز دیگر فیلم گرمی و شیرینی بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری است. پورصمیمی به خوبی توانسته بیننده را با خود همراه کند و به عنوان یک قهرمان ظاهر شود.

تلفیق فوتبال با سینما سبب شده «پرویزخان» ریتم خوبی داشته باشد و کمتر دچار اضافه‌گویی و حاشیه‌های بی مورد شود.

فیلم سینمایی «پرویزخان» به کمک این دو سرگرمی جذاب روایت قابل قبولی از اتفاقات تیم ملی فوتبال ایران در دهه شصت و شخصیت پرویز دهداری ارائه داده که مهمترین ویژگی‌اش ایجاد حس وطن دوستی در همراهی با یک قهرمان ملی است.

ینما صنعت سرگرمی جذاب در دنیاست و فوتبال یک ورزش پرطرفدار. زندگی چهره‌ها و اتفاقات مهم ورزشی اگر پرداختی حرفه‌ای و درست داشته باشد فرصتی برای معرفی یک قهرمان ملی است، حس وطن پرستی و برانگیختن حس دسته جمعی را به دنبال دارد و در ادامه یک تجربه موفق و پرفروش در سینما رقم خواهد زد.

«پرویزخان» این قابلیت را دارد تا اگر اهل فوتبال هم نیستید با دیدن هیجان و حسی که تلاش شخصیت اصلی داستان، پرویز دهداری ایجاد می‌کند به این ورزش علاقه‌مند شوید و برای ساعتی هم فیلم دیدن بر پرده سینما را تجربه کنید و هم تماشای یک فوتبال پرهیجان.

سعید پورصمیمی، علی باقری، مهدی قربانی، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، علی فرحناک، اسکندر کوتی و مریم سعادت بازیگران فیلم سینمایی «پرویزخان» هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار