کد خبر: 1219645
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
توقف مذاکرات قاهره به دلیل کارشکنی رژیم صهیونیستی
وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات امریکایی از اقدام دولت جو بایدن در سازماندهی بیش از ۱۰۰ انتقال تسلیحات به اسرائیل پرده برداشت، آن‌هم در شرایطی که دولت، دو محموله را به طور رسمی به اطلاع کنگره رسانده است.
مهرزاد اصغریان
جوان آنلاین: تلاش برای برقراری آتش‌بس در جریان مذاکرات قاهره به بن‌بست خورد، آن‌هم به این دلیل که صهیونیست‌ها حاضر نیستند آتش‌بس دائم، خروج از غزه و بازگشت آوارگان را بپذیرند. با این حال، جنبش حماس تأکید دارد که امکان ندارد بدون اتفاق‌نظر درباره این سه موضوع، توافقی را قبول کند. این‌ها در شرایطی است که یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی برنامه ۱۰ ساله نخست وزیر رژیم صهیونیستی را افشا کرده است که صهیونیست‌ها در قالب آن با ادامه حضور در غزه، نابودی حماس و استقرار دولتی دیگر را پیگیری می‌کنند. 
 
وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات امریکایی از اقدام دولت جو بایدن در سازماندهی بیش از ۱۰۰ انتقال تسلیحات به اسرائیل پرده برداشت، آن‌هم در شرایطی که دولت، دو محموله را به طور رسمی به اطلاع کنگره رسانده است. با این حجم از حمایت تسلیحاتی، صهیونیست‌ها همچنان بنابر آنچه هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم آن را تأیید می‌کند، در جنگ غزه با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. هالوی گفت: «ما در آغاز شکست خوردیم و احساس ضعف کردیم، اما برخاستیم.» درسوی دیگر نبرد مقاومت همچنان بر پاسخگویی به تهاجم صهیونیست‌ها تأکید دارد. گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) روز جمعه اعلام کرد که گروهی شش‌نفره از نیرو‌های پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را در شمال خان‌یونس گرفتار کرد و موفق شد پس از درگیری، از فاصله صفر آن‌ها را مورد هدف قرار دهد. کتائب القسام روز پنج‌شنبه نیز ۲۰ نظامی اسرائیلی را در یک کمین هدف قرار داده بود. 
 امتیاز نخواهیم داد
 در سایه تداوم شرایط متشنج در غزه، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هدف از جنگ را نابودی حماس و استرداد اسیران اعلام کرده است. بنابراین جای تعجب نیست که همچنان دستیابی به توافق آتش‌بس، دور از دسترس باشد. در هفته‌های اخیر، دور جدیدی از مذاکرات با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان در قاهره آغاز شد. شبکه الجزیره روز پنج‌شنبه از پایان بی‌نتیجه مذاکرات خبر داد و به نقل از منابع مطلع نقل کرد: «اسرائیل درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی، خروج از نوار غزه و بازگشت بی‌قید و شرط آوارگان فلسطینی به خانه‌های‌شان را نپذیرفت و اگرچه میانجیگران در قاهره تلاش کردند اختلافات میان حماس و اسرائیل را رفع کنند، اما تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه بود.» منابع رسانه‌ای مصر نیز اعلام کردند که مذاکرات هفته آتی ازسرگرفته خواهد شد. این در حالی است که چهره‌های مطرح حماس مواضع این جنبش را بار دیگر مورد تأکید قرار داده‌اند. سامی ابوزهری در گفتگو با رویترز تصریح کرد: «امکان ندارد توافقی را بپذیریم که آتش‌بس دائمی و خروج نیرو‌های اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود را تضمین نکند. ما هیچ فرصت واقعی جهت ایجاد امنیت و آسایش برای مردم فلسطین و تحقق مطالبات آن‌ها را از دست نمی‌دهیم.» محمد نزال نیز به شبکه الجزیره گفت: «دشمن صهیونیستی به دنبال آتش‌بس موقت است و قصد توقف جنگ یا خروج نیروهایش از غزه ولو به شکل تدریجی را ندارد.» این مقام حماس افزود: «ممکن است دور جدیدی از مذاکرات آغاز شود، اما زمان آن را نمی‌توان تعیین کرد.»
همچنین حسام بدران، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، احتمال هرگونه آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان را منتفی دانست. بدران علت عدم توافق برای اجرای آتش‌بس را مواضع و مخالفت رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات قاهره دانست. وی گفت: «حماس، رایزنی‌های فشرده‌ای در سطح داخلی انجام خواهد داد تا درباره آینده این توافق به اتفاق‌نظر برسد. هیچ امتیازی نخواهیم داد.» محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: «حتی اگر معامله تبادل اسرا و آتش‌بس محقق شود، جنگ علیه غزه به ویژه علیه شهر رفح متوقف نخواهد شد. مذاکرات کنونی میان امریکا و اسرائیل است و مذاکرات واقعی با مقاومت فلسطین وجود ندارد.» وی افزود: «مسخره است که امریکایی که به اسرائیل برای قتل مردم غزه سلاح می‌دهد کمک‌های هوایی برای ساکنان غزه می‌فرستد. نظام عربی ثابت کرد که هیچ ارزشی ندارد یا عاجز و ساکت است یا در جنایت‌های دشمن دست دارد و مقاومت را خطری علیه منافعش می‌داند. کسی که از ملت فلسطین دفاع و حمایت می‌کند تنها مقاومت است که بعد از بیش از ۱۵۰ روز از جنگ و کشتار هنوز کنترل میدان را در دست دارد.» 
 
 اهدافی فراتر از نابودی حماس 
روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی در گزارشی، برنامه ۱۰ساله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را برای ماندن در غزه افشا کرد. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در مرحله اول جنگ، به دنبال از بین بردن جنبش حماس است که یک الی دو سال به طول می‌انجامد و قصد دارد بعد از آن به مدت هشت سال در غزه بماند تا یک دولت جایگزین به جای جنبش حماس در این منطقه مستقر شود. در این مدت به طور مداوم در نوار غزه حضور داشته باشد، به طوری که نوار غزه بعد از پنج الی۱۰ سال دقیقاً همانند وضعیت کنونی کرانه باختری را خواهد داشت. بنابر این گزارش، تل‌آویو قصد دارد عملیات نامحدودی علیه پایگاه‌های مقاومت در عمق نوار غزه در این مدت انجام دهد و این منطقه را از سلاح سنگین خلع کند و بخشی از آن را تحت کنترل گروه فلسطینی مانند تشکیلات خودگردان قرار دهد. جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه این احتمال را مطرح می‌کند که اهداف این رژیم فراتر از نابودی جنبش حماس است.
برچسب ها: آتش بس ، صهیونیستها ، غزه
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
حماس چی فکر میکرد وچی شد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار