جوان آنلاین: آیین اختتامیه دومین رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) پس از چند ماه فعالیت که از فراخوان و ثبت طرح آغاز و تا ارزیابی و توانمندسازی پیش رفت با جذب سرمایه ۹میلیارد تومانی توسط ۱۷تیم نوآور و فناور حوزه تعلیم و تربیت در مرکز همایشهای صدا وسیما برگزار و جوایز و تندیس ویژه این رویداد به تیمهای منتخب اعطا شد.
بعد از شش ماه کار سخت و حرفهای رویداد ملی ستاپ به روز پایانی خود رسید و با حضور اعضای تیمهای برتر در سالن همایشهای صدا و سیما آیین اختتامیه آن برگزار شد. در ابتدای این مراسم، دبیر رویداد ملی ستاپ، با اشاره به اتمام دوره دوم این رویداد گفت: «پس از یک پروسه شش ماهه از زمان فراخوان، ثبت طرح تا ارزیابی و توانمندسازی، ۱۷تیم نوآور و فناور حوزه تعلیم و تربیت با جذب سرمایه ۹میلیارد تومانی دست به کار بزرگی زدند که میتوان نتایج آن را در آینده دید.»
سیدحسام نوربخش هدف اصلی این رویداد را ایجاد سکوی همرسان بین چالشهای حوزه تعلیم و تربیت با شبکه نوآور و پشتیبان دانست و ادامه داد: «توانستیم اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم، اما هنوز جای کار وجود دارد.»
وی ابراز امیدواری کرد با کمک مجموعههای حامی این رویداد از جمله وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری، شبکه آموزش سیما، سازمان بسیج مستضعفین و... بتوان این مهم را رقم بزنیم و سال به سال تیمهای نوآور موفقتر در زیست بوم تعلیم و تربیت دیده شوند.
فرصت ارائه محصولات برگزیدگان «رویداد ملی ستاپ» در آموزش و پرورش
در ادامه مراسم اختتامیه دومین رویداد ملی ستاپ، وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویدادهایی از این دست که به فناوری و کارآفرینی در بخش آموزش و تربیت میپردازد گفت: «اگر در گذشته بمانیم حتماً محکوم به شکست هستیم. کودکان دنیای متفاوتی را تجربه میکنند و ابزار متفاوتی هم برای آموزش نیاز دارند.»
رضا مراد صحرایی با بیان اینکه امروز بین معلمان و دانشآموزان خلأ وجود دارد و آن خلأ ادراکی است، ادامه داد: «عموم معلمان ما به شکل سنتی آموزش دیدهاند و معلم که سنتی آموزش دیده است نمیتواند به شیوه مدرن آموزش دهد. عموم معلمان ما به شکل کنترلی آموزش دیدهاند و کنترلگر بار آمدند در حالی که در کلاس درس دیگر نباید کودک را کنترل کرد.»
وی با تأکید بر اینکه معلم نباید صرفاً آموزش دهنده علم باشد؛ گفت: «وظیفه دیگر معلم این است که پرورشدهنده استعدادها و خلاقیت کودک و نوجوان باشد.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عمده مسائل آموزشی ما در سطوح پایین علم و آموزش هستند، تصریح کرد: «گاهی دانش بیشتری به کودکان میدهیم که باز هم در سطح پایین علم است. اما فناوریهایی که به کاربرد دانش کمک میکنند و تلاش میکنند دانش به زندگی روزمره دانشآموزان راه پیدا کند مورد نیاز ماست.»
به گفته صحرایی، اگر آموزش و پرورش به اولویت اول کشور بدل شود میتوانیم گرههای آینده این کشور را حل کنیم. مسئله ما این است که در سطوح بالا به آموزش و پرورش توجه شود.
وی تأکید کرد: «بسیاری از آموزشها را باید به کودکان قبل از سن هفت سالگی ارائه کنیم. زمینه چنین تحولی در دولت رئیسی وجود دارد؛ ما باید آموزش را از چهار سالگی شروع کنیم و دیپلم را در ۱۵سالگی بدهیم و فرد در ۱۸سالگی لیسانس بگیرد.» صحرایی به هفت دانشی که معلم به آن نیاز دارد اشاره کرد و گفت: «ترکیب این دانشها مورد نیاز ماست. انشاءالله در اولین نشست مدیران سراسر کشور این امکان را ایجاد میکنیم که همه برگزیدگان «رویداد ملی ستاپ» فرصت ارائه محصولات خود را در آموزش و پرورش پیدا کنند.»
گفتنی است اولین جایزه تابآوری در حوزه آموزشی_تربیتی با عنوان جایزه حازم به تابآورترین کارآفرین زیست بوم تعلیم و تربیت، حازم فریپور اعطا شد. این جایزه از امسال به جوایز ویژه «رویداد ملی ستاپ» اضافه گردید.