کد خبر: 1218992
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
زهرا چیذری
 جوان آنلاین: بیماری و درد تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناسد! به همین خاطر در روز‌های پایان سال، روز‌هایی که خیلی‌ها مشغول تدارک برگزاری جشن نوروز هستند، برخی از افراد به خصوص آن‌هایی که بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج دارند یا کسانی که با بیماری‌هایی نظیر قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند از همیشه نگران‌ترند! این افراد دغدغه آن را دارند که درست از همین روز‌ها بسیاری از پزشکان معالج در مطب را می‌بندد و تا اواسط فروردین ماه و گاهی اوایل اردیبهشت ماه راهی سفر خارجی می‌شود. اینجاست که بیمار می‌ماند و هزار و یک مشکل ریز و درشت که در طول این یک ماه در غیبت پزشک معالج ممکن است برایش پیش بیاید. نگرانی از تعطیلات طولانی‌مدت پزشکان در حالی است که هر ساله قوانینی برای کار مطب‌های پزشکی اعلام می‌شود و حتی اعلام می‌شود تعطیلی بخش‌های بستری بیمارستان‌ها ممنوع است، اما وقتی نه پزشکی هست و نه پرستاری باز بودن بخش‌های بستری هم دردی از بیماران دوا نمی‌کند!
 
چالش تعطیلات طولانی‌مدت پزشکان برای بیماران از آن دست چالش‌هایی است که همه ساله تکرار می‌شود. اینجا هم درست مانند تعرفه‌ها یا زیر‌میزی گرفتن پزشکان قانون داریم و حتی همه ساله در همین ایام وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی دست به کار می‌شوند و قوانین مقرراتی را رسانه‌ای و ابلاغ می‌کنند. با وجود این، برخی پزشکان همچنان که در موارد دیگر مانند تعرفه‌ها یا زیر‌میزی گرفتن ثابت کرده‌اند از قانون خودشان پیروی می‌کنند! برای تعطیلات نوروزی طبق قانون خودشان مطب را می‌بندند و برای مدتی طولانی راهی سفر می‌شوند. آن هم بدون آنکه تدبیری برای بیمارانشان اندیشیده‌باشند یا راه ارتباطی میان بیمار و پزشک برقرار باشد. این در حالی است که برخی از بیماری‌ها به مراقبت‌های پزشکی خاص نیازمندند و بیمار باید به صورت مداوم تحت نظارت پزشک باشد. با تمام این‌ها امسال هم وزارت بهداشت قوانینی را برای فعالیت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی و ابلاغ کرده‌است، همچنان که نظام پزشکی هم مصوبه تعطیلی مطب‌ها را ابلاغ کرده‌است. 
طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع می‌شود و در ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد. 
بر این اساس و بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه‌های علوم پزشکی با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور و ارائه خدمت مؤثر و بهنگام، تشکیل خواهد شد.
 
 تعطیلی بخش‌های بستری، ممنوع
بنابر اعلام حسن واعظی، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، با آغاز طرح سلامت نوروزی، تیم‌های ویژه ارزیابی این طرح در ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده و بازدید‌های میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها انجام می‌شود و براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است. 
طبق تأکید رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز حضور یابند. همچنین حضور یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته‌های تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تأکید است. 
علاوه بر این با تأکید معاونت درمان وزارت بهداشت، بخش اورژانس و تمامی بخش‌های ویژه و دیالیز در کلیه بیمارستان‌ها باید با تمامی ظرفیت به مراجعه‌کنندگان خدمات لازم را ارائه دهند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی نیز مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بیمارستان‌های مجری برنامه باید صورت پذیرد. 
بنابر اعلام رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، دسترسی به خدمات با کیفیت و بهنگام در انجام آزمایش‌های اورژانس در کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری همه بیمارستان‌های دانشگاهی به صورت شبانه‌روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های محلی هر دانشگاه به هموطنان صورت می‌پذیرد. با وجود این، تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد هر چند بخش‌های بستری بیمارستان‌ها فعال است، اما در غیاب حضور پزشک متخصص و حتی با تعداد کمتری از پرستاران و سایر کادر درمان! تعطیل نبودنی که شاید چندان کارایی هم نداشته‌باشد. 
 
 تسهیلات بیماران خاص 
آنطور که وزارت بهداشت خبر داده، در طرح سلامت نوروزی همچنین تسهیلاتی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده‌است. به گفته دکتر علیرضایی، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت امکان ارائه خدمات بهینه به بیماران صعب‌العلاج و خاص در کلینیک‌های مرتبط توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح سلامت نوروزی فراهم شده‌است. 
همچنین تمامی واحد‌های شناسایی و فراهم‌آوری اعضا و بخش‌های پیوند اعضا در کشور برحسب مورد، در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 
علاوه بر این، تمام اورژانس‌های مراکز تخصصی درمان سرطان در ایام تعطیلات نوروز فعال هستند و تأکید شده که به منظور عدم‌وقفه در درمان بیماران، کلیه مراکز شیمی درمانی و پرتو درمانی دولتی پاسخگوی تمام مراجعان بوده و در بخش خصوصی با فعالیت حداقل یک سوم تعداد تخت‌های شیمی درمانی سرپایی (حداقل دو روز در هفته) خدمات لازم ارائه شود. 
وزارت بهداشت همچنین تأکید کرده، دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد مراکزی که ایام تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات تشخیصی، تخصصی و درمانی سرطان را دارند، به عموم مردم اطلاع‌رسانی کنند. در مجموع هم در هر دانشگاه حداقل یک مرکز دندانپزشکی شبانه‌روزی دولتی و در کلانشهر‌ها علاوه بر مراکز دولتی، حداقل دو مرکز دندانپزشکی شبانه‌روزی خصوصی در ایام نوروز باید فعالیت داشته‌باشند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه نیز انجام شود. 
همچنین در خصوص نوبت‌دهی و ارجاع الکترونیک نیز باید گفت که در راستای تکریم بیماران و مراجعان درمانگاه‌های تخصصی در خصوص نحوه وقت‌دهی و پذیرش، همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به تردد‌های غیرضروری بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدیریت ویزیت مراجعه‌کنندگان، طی اقدام مشترک با حوزه مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت، ضرورت نوبت‌دهی الکترونیکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان‌ها به نرم‌افزار نوبت‌دهی الکترونیکی، مورد تأکید قرار گرفته‌است. 
 
 ابلاغیه برای آمادگی در تعطیلات 
در کنار فعالیت‌های نوروزی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، فعالیت مطب پزشکان هم از موضوعات مهمی است که می‌تواند بیماران را با چالش مواجه کند و بیمارانی که باید تحت‌نظر مداوم پزشک معالج خود باشند، اغلب اوقات از تعطیلات طولانی‌مدت پزشکان گلایه دارند. 
رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ابلاغیه این سازمان جهت آمادگی مراکز درمانی خصوصی و مطب‌های پزشکی به منظور مشارکت در ارائه خدمات درمانی مورد لزوم در تعطیلات نوروز خبر می‌دهد. 
وی با اشاره به نزدیک‌بودن تعطیلات نوروزی و لزوم آمادگی واحد‌های مختلف نظام سلامت جهت ارائه خدمات مورد لزوم به مردم می‌گوید: «طی ابلاغیه‌ای به نظام‌پزشکی‌های سراسر کشور، بر آمادگی مؤسسات تشخیصی درمانی بخش خصوصی و همچنین مطب‌های رشته‌های مختلف پزشکی به منظور مشارکت در ارائه خدمات درمانی و پوشش مطلوب خدمات سرپایی و بستری در ایام عید تأکید شده‌است.»
طبق توضیحات لاری‌پور، نظام پزشکی‌های سراسر کشور آماده‌اند، ضمن هماهنگی‌های لازم جهت آمادگی اورژانس‌های مراکز درمانی، تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها، تمهیدات لازم جهت مشارکت و همکاری‌های مطلوب با دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های تحت پوشش خود را با هدف ارائه خدمات بهینه در این ایام، صورت دهند. 
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تأکید می‌کند: «بر این اساس با برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت لازم است علاوه بر برخی مراکز درمانی خصوصی، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی برابر دستورالعمل‌های صادره سالانه در ایام نوروز و همچنین متخصصان رشته‌های مختلف به ویژه کسانی که فعالیت مستقیم در اورژانس دارند، مطابق برنامه شیفت‌کاری در مراکز حضور داشته‌باشند و همچنین بر دسترسی سریع به سایر متخصصان نیز هر ساله مورد تأکید است.»
با تمام این‌ها تا زمانی که نظارت مناسبی اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در طول ایام تعطیلات نوروزی خدمات مناسبی را دریافت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار