کد خبر: 1218259
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
درباره فرمول کلی برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی توافق شده و آن‌گونه که منابع اسرائیلی از جمله سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته، توافق احتمالی تا پیش از ماه رمضان به دست خواهد آمد

جوان آنلاین: منابع غیر رسمی می‌گویند که توافق آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)، یعنی دو روز قبل از ماه رمضان امضا خواهد شد. گفته شده که رژیم صهیونیستی از پاسخ مفصل به پیشنهادات و خطوط کلی ارائه در طرح جدید آتش‌بس خودداری کرده است. 

درباره فرمول کلی برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی توافق شده و آن‌گونه که منابع اسرائیلی از جمله سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته، توافق احتمالی تا پیش از ماه رمضان به دست خواهد آمد. یک منبع مطلع مصر به العربی‌الجدید گفته که پیش‌نویس توافق پیشنهادی شامل توقف ۴۰روزه عملیات نظامی و تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک (۴۰ اسرائیلی مقابل ۴۰۰ فلسطینی) است. 
یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات گفته که حماس پیش‌نویس پیشنهادی برگرفته از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه را دریافت کرده و در حال بررسی آن است. طبق اطلاعات درز یافته در رسانه‌ها، فرمول پیشنهادی شامل آزادی تمام اسرای صهیونیست زن، کودک (زیر ۱۹سال)، سالمند (بالای ۵۰ سال) و بیماران؛ مجموعاً ۴۰ نفر در ازای آزادی ۴۰۴ اسیر فلسطینی است. هرچند حماس به طرح پیشنهادی پاسخ رسمی نداده ولی موضع جدید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که گفته «انعطاف در مذاکرات به معنای تسلیم شدن نیست» از نزدیک بودن به توافق حکایت دارد. هنیه طی کنفرانس مؤسسه بین‌المللی قدس گفته که «حتی اگر در مذاکرات به خاطر جان مردم‌مان انعطاف به خرج بدهیم باز هم برای دفاع از آن‌ها آماده هستیم.» هنیه گفته هرگونه نرمشی که ما در مذاکرات برای حفظ خون ملت خود و پایان دادن به رنج آن‌ها در جنگ نسل‌کشی نشان می‌دهیم، همراه با آمادگی ما برای دفاع از ملت‌مان است. او گفته رژیم اشغالگر مرتکب شنیع‌ترین جنایت‌های قتل، نسل‌کشی و آواره کردن مردم در غزه در تاریخ بشریت شده و تأکید کرده که صهیونیست‌ها و امریکا نخواهند توانست با دسیسه‌های سیاسی به مقاصد خود برسند. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «از مسلمانان و مردم خود می‌خواهیم که از روز اول ماه مبارک رمضان، محاصره مسجدالاقصی را بشکنند. رژیم متوهم اسرائیل خیال می‌کند که با اقدامات خود علیه مسجدالاقصی می‌تواند محتوای طوفان الاقصی را از خود تهی کند.» 

 اختلاف در جزئیات
با وجود گزارش‌های غیر رسمی درباره نزدیک بودن به توافق آتش‌بس و اجماع بر سر خطوط کلی، یک منبع مصری به العربی‌الجدید گفته که «جزئیات همچنان مانع هستند»، چراکه طرف اسرائیلی تاکنون از پاسخگویی به پیشنهاد‌های تفصیلی ارائه شده خودداری کرده است. وی افزود: به عنوان مثال، در مذاکرات بر سر ارسال مسکن‌های پیش ساخته موافقت و قرار شد که ترکیه در چارچوب توافق متعهد به عرضه و ورود آن‌ها شود، اما طرف اسرائیلی تاکنون از صحبت درباره تعداد این خانه‌ها و محل استقرار آن‌ها خودداری کرده است. این منبع مصری همچنین تأیید کرد: مسائل مربوط به حجم کمک‌ها و جزئیات مربوط به آن همچنان مورد اختلاف دوطرف است و طرف اسرائیلی از امضای هرگونه متنی که ورود مقادیر مشخصی از کمک را روزانه و در طول مدت آتش‌بس الزامی می‌کند، طفره می‌رود. وی با اشاره به اینکه یکی از موارد اختلافی دیگر بازگشت شهروندان فلسطینی به شمال نوار غزه و شهر غزه است، گفت: طرف اسرائیلی در نشست اخیر پاریس موافقت خود را با بازگشت نسبی به این مناطق اعلام کرد، اما در جزئیات مذاکراتی که در دوحه انجام می‌شود، تل‌آویو اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد. 

 تداوم ضربات مقاومت
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز به هلاکت دو افسر و زخمی شدن هفت نظامی دیگر خود در نبرد با مقاومت فلسطین و کشته شدن دو نظامی دیگر خود بر اثر ابتلا به بیماری عفونتی در نوار غزه اذعان کرد. مبارزان قسام حمله‌های جدیدی به مواضع اشغالگران انجام داده و دو تانک ارتش رژیم صهیونیستی را منهدم کردند. گردان‌های قسام در بیانیه‌ای اعلام کردند که مبارزان ما دو تانک مرکاوا را با موشک یاسین ۱۰۵ و تاندوم در غرب شهر خان‌یونس در جنوب غزه هدف قرار دادند. همچنین یکی از فرماندهان میدانی مقاومت فلسطین به شبکه خبری المیادین گفته که ارتش رژیم اشغالگر روز سه‌شنبه در محله «الزیتون» در شهر غزه متحمل تلفات سنگین شد. این فرمانده مقاومت تصریح کرد: بالگرد‌ها برای انتقال کشته‌ها و مجروحان سه بار فرود آمدند و هواپیما‌های جنگی نیز برای پوشش عملیات تخلیه وارد عمل شده و در چند محور حملات شدیدی انجام دادند. وی همچنین گفت: چهارراه «دوله» و خیابان «السکه» به گورستان تانک‌های مرکاوای ارتش رژیم اشغالگر تبدیل شدند. این فرمانده مقاومت فلسطین در ادامه گفت که در نتیجه این ضربات سنگین حالت سردرگمی بر تحرکات سربازان رژیم صهیونیستی حاکم شده است.

برچسب ها: آتش بس ، غزه ، ماه رمضان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار