کد خبر: 1212508
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
با تأیید صلاحیت ۶۷۸ نامزد دیگر از سوی شورای نگهبان
اگرچه بیانیه سوم بهمن جبهه اصلاحات که در آن ضمن ترسیم راهبرد انتخاباتی این جبهه، به تلویح از صندوق‌های رأی و مشارکت سیاسی عبور کرده است، اما با این‌حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس می‌گوید: بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۶۰ درصد تأیید صلاحیت‌شدگان توسط شورای نگهبان تا به امروز از اصلاح‌طلبان هستند.

جوان آنلاین: با تأیید صلاحیت ۶۷۸ نفر دیگر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی شمار نامزد‌های تأیید صلاحیت شده تا امروز به ۱۲ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. بدین ترتیب برای تصدی کرسی‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی به طور میانگین ۴۳ نفر رقابت خواهند کرد. حال آنکه به گفته سخنگوی شورای نگهبان بررسی‌های شورای نگهبان در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ۱۹ بهمن ادامه دارد و ممکن است افراد دیگری به این فهرست تأیید صلاحیت شده، افزوده شوند.
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفتگو با ایسنا با اعلام این خبر که شورای نگهبان اسامی ۶۷۸ داوطلب دیگر را که تأیید صلاحیت شده‌اند به ما اعلام کرد و ما هم به آن داوطلبان، ستاد‌های انتخابات و فرمانداری‌ها اعلام کردیم، اضافه کرد: تاکنون ۱۲هزار و ۷۱۱ داوطلب از شورای نگهبان تأیید صلاحیت گرفته‌اند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه شورای نگهبان در این دوره از انتخابات این ابتکار را داشت که اسامی افراد تأیید صلاحیت شده را قبل از موعد قانونی اعلام کرد، گفت: ۱۹ بهمن آخرین موعد اعلام اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده است و احتمال دارد قبل از آن موعد باز هم اسامی داوطلبان دیگری را اعلام کند.


۶۰ درصد تأیید صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب‌اند
اگرچه بیانیه سوم بهمن جبهه اصلاحات که در آن ضمن ترسیم راهبرد انتخاباتی این جبهه، به تلویح از صندوق‌های رأی و مشارکت سیاسی عبور کرده است، اما با این‌حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس می‌گوید: بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۶۰ درصد تأیید صلاحیت‌شدگان توسط شورای نگهبان تا به امروز از اصلاح‌طلبان هستند.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی به ایرنا گفته: بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۶۰ درصد تأیید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان تا به امروز از اصلاح‌طلبان هستند.
پیشتر و در تاریخ ۲۴ دی ماه گذشته سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در چارچوب قانون انتخابات بیش از ۱۱ هزار نفر مورد تأیید هیئت‌های نظارت قرار گرفتند که به لحاظ تعداد بیش از دو برابر تعداد تأییدشده‌های دوره قبل (مجلس یازدهم) در این مرحله است، گفته بود: این افراد از گروه‌های سیاسی و اقشار مختلف مردم هستند و زمینه مشارکت برای آن‌ها فراهم است.


یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان
آن‌گونه که از شواهد و قرائن پیداست، بیانیه جبهه اصلاحات نه تصمیم همه جریان‌های سیاسی عضو، که خروجی تصمیمات هسته سخت این جبهه است که در اختیار حزب بدیل «مشارکت» منحله، یعنی «اتحاد ملت» است. حزبی که سال‌هاست استراتژی خود را بر تحریم انتخابات و نفی نهاد انتخابات بنا نهاده است. این استراتژی البته محدود به این دوره از انتخابات نیست و چند سالی است ایام انتخابات که می‌شود رادیکال‌های اصلاح‌طلب همنوا با اپوزیسیون، ساز تحریم انتخابات کوک می‌کنند. تکلیف اپوزیسیون که روشن است، اما رادیکال‌های اصلاح‌طلب از انتخابات ۸۸ به این سو و در شرایطی که خود متهمان ردیف اول فتنه و خدشه به رأی اکثریت بودند، با فرار به جلو دنبال فرافکنی هستند.
سعید حجاریان، تئوریسین شاخص اصلاحات ۱۵ مهر در گفتگو با روزنامه اعتماد، گرچه صریحاً و به نحو ایجابی حرفی از تحریم انتخابات نزد، لیکن، اما و اگر‌ها و شروط زیاده‌خواهانه و فراقانونی‌ای که ذیل کلیدواژه «مشارکت مشروط» مطرح کرده، عملاً معنایی جز تحریم انتخابات ندارد. مشارکت در انتخابات با این شرط که استصوابی نباشد، معنایی جز عدم مشارکت در انتخابات نیست. اما در مقابل رادیکال‌ها، اصلاح‌طلبان میانه‌رو موضع متفاوتی نسبت به حضور در عرصه انتخابات اتخاذ کردند؛ حسین مرعشی نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ۱۰ دی‌ماه در نشستی خبری، راهبرد جبهه اصلاحات را حضور پرشور در انتخابات یازدهم اسفند عنوان و تصریح کرد: تحریم انتخابات در جبهه اصلاحات رأی نیاورد و ما درصدد تشکیل اقلیت نیرومند در مجلس هستیم. با این‌حال انتشار راهبرد جبهه اصلاحات برای انتخابات، حکایت از این دارد که اصلاح‌طلبان درخصوص حضور یا عدم حضور در انتخابات هم‌چنان دچار دودستگی‌اند و هر گروهی ساز خود را می‌زند و جبهه اصلاحات نیز تمایلی به موضع‌گیری صریح نسبت به این موضوع ندارد و ترجیح می‌دهد با تکرار اتهامات موهوم همواره در فضایی مبهم و غیرشفاف سیر کند تا بعد‌ها بتواند هر نتیجه‌ای را مصادره به مطلوب کند و به نام خود سند بزند. از این رو باید منتظر ماند و دید، احزاب منتقد این حزب پدرخوانده اصلاحات، (اتحاد ملت) از جمله حزب کارگزاران سازندگی و احزاب اعتدالی که از آن‌ها به عنوان «اصلاح‌طلبان مشارکت جو» یاد می‌شود، چقدر با این استراتژی تحریمی همراهی خواهند کرد.


شمارش معکوس برای انتخابات ۱۱ اسفند
بر اساس برنامه‌ریزی ها، انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره برای اولین بار و به ابتکار دولت سیزدهم به صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد و تمامی داوطلبان، توانستند نام‌نویسی خود را به صورت الکترونیکی قطعی کنند.
در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تأکید شده است، داوطلبان حتماً باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود. پس از اعلام نتایج از سوی هیئت‌های اجرایی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها احراز نشد به هیئت‌های نظارت اعتراض کردند و بنا بر نظر شورای نگهبان بیش از ۲۱ هزار پرونده از واجدین شرایط در هیئت‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۲ درصد از این افراد تأیید صلاحیت شدند. با این حال داوطلبانی که باز به نتایج هیئت‌های نظارت معترض بودند حق اعتراض به شورای نگهبان برای آن‌ها محفوظ بود، از این رو ۹ هزار و ۴۹۷ نفر ثبت اعتراض کردند که تا امروز بالغ بر ۱۲۰۰ نفر از معترضان صلاحیتشان در بررسی مجدد تأیید شده است.
هادی طحان نظیف اول بهمن ماه درباره بررسی شکایت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در شورای نگهبان اعلام کرد: اعضای شورای نگهبان، شخصاً پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند در صورت نیاز افراد را دعوت می‌کنند، با اینکه چند روز از این زمان گذشته بیش از هزار نفر از افرادی که شکایت کردند، صلاحیتشان تأیید شد. سرانجام کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته از ۳ تا ۹ اسفند می‌توانند تبلیغات انتخاتی کنند و ۱۰ اسفند ممنوعیت تبلیغاتی اعلام و ۱۱ اسفند ماه نیز انتخابات در سراسر کشور برگزار می‌شود.


نمای نزدیک
احراز صلاحیت ۱۳۸ نامزد خبرگان رهبری
دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگویی تلویزیونی، از اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط فق‌های شورای نگهبان خبر داد و گفت: ۱۳۸ نفر از داوطلبان احراز صلاحیت شدند.
طحان‌نظیف در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است، گفت: طبق قانون این افراد می‌توانند از تاریخ ۶ الی ۹ بهمن (طی سه روز) از طریق سامانه داوطلب اعتراض خود را ثبت کنند. وی خاطرنشان کرد: بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون توسط فق‌های شورای نگهبان در دو بخش شرایط علمی و شرایط عمومی انجام می‌گیرد. عمده داوطلبانی که صلاحیت‌شان احراز نشد، از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
واقعا فکر میکنید با تعداد زیاد نامزد تنور گرم میشود ولی مهم تعداد دیدگاههاست که اثر گذار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
امیدوارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
الحمدالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار