کد خبر: 1207699
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کنعانی در پی عضویت کامل تهران در بریکس:

جوان آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در جلسه هفتگی با خبرنگاران با اشاره به آغاز عضویت کامل ایران در گروه بریکس، ضمن اعلام اینکه وزن گروه بریکس با اعضای جدید افزایش یافته، تصریح کرد که تهران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه، نقش سازنده و اثرگذار خود را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا خواهد بخشید.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران داخلی و خارجی به طیفی از پرسش‌ها درباره تحولات اخیر پاسخ داد. کنعانی درباره پیوستن ایران به بریکس و تأثیرات آن گفت: «عملاً از امروز اول ژانویه، ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌آید. بریکس با پیوستن اعضای جدید وزن و اهمیت جدیدی در معادلات بین‌المللی به دست آورده است. ما چندجانبه‌گرایی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های چندجانبه را همواره مورد اهتمام قرار دادیم و بریکس به عنوان سازوکار چندجانبه با رویکرد ویژه اقتصادی و تجاری فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چندجانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد.» کنعانی افزود: «عضویت کامل در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران به شمار می‌رود و ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خود را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا خواهد بخشید.»

پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و شهید سیدرضی در مجامع جهانی
این دیپلمات ارشد در آستانه سالگرد ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و روند پیگیری پرونده این جنایت گفت: «در بعد داخلی ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه امریکا و جنایتکاران امریکایی اقدامات حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت خارجه و مرکز حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است.» کنعانی اضافه کرد: «در این مسیر یادداشت‌های رسمی از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت امریکا به این سفارت ارسال شده است. از نظر ایران، چون شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین‌المللی بوده و در یک مأموریت رسمی و با دعوت و هماهنگی و استقبال دولت عراق به این کشور سفر کرده بود وضعیت ایشان مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و حتماً محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند.» ناصر کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره ترور سردار شهید سیدرضی موسوی هم گفت: «شهید موسوی مستشار ارشد نظامی ایران در حال مأموریت پشتیبانی و مستشاری ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم بود. به دعوت دولت سوریه نیرو‌های مستشاری ما در سوریه حضور دارند. حمله رژیم صهیونیستی به مستشاران ایرانی که در داخل سوریه به صورت قانونی و به درخواست رسمی دولت سوریه و در راستای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند اولاً شرارت آشکار و ماجراجویی آشکار این رژیم است و ثانیاً کمک به تروریست‌ها و مباشرت به این رژیم در حمایت از تروریست‌ها در خاک سوریه است و ثالثاً مصداق بارز نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشور عضو سازمان ملل و رابعاً به چالش کشیدن صلح و امنیت منطقه است.» وی افزود: «حق پاسخگویی برای ایران حقی قانونی و شناخته شده و محفوظ است. ایران حق دارد به این اقدام غیرقانونی و جنایت‌آمیز این رژیم در زمان و مکان مناسب پاسخ دهد. حق دولت سوریه نیز هست و بر اتخاذ تمام اقدامات لازم در پاسخ به حملات این رژیم تأکید می‌کنیم. رسماً با سازمان ملل مکاتبه و درخواست کردیم این سازمان و شورای امنیت به مسئولیت خود در صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی علیه این رژیم اقدام کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار