کد خبر: 1207392
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
پاک نیت در خصوص علت علاقه خود به روایت تاریخ و آثار تاریخ نیز معتقد است که اگر تاریخ به صورت قصه،‌ فیلم و یا تئاتر و نمایش دربیاید و به جوانان نشان داده شود، تاثیرگذار است، چراکه مثل درس است.

جوان آنلاین: انتخاب برای بازی در سریال «روزی روزگاری» توسط امرالله احمدجو مسیر جدیدی را در کار هنری برایش گشود. هرچند روزی روزگاری اثر ویژه‌ای در مسیر و کارنامه کاری او محسوب می‌شود، اما نقش آفرینی پاک نیت در مجموعه‌های «یوسف پیامبر»، «پدرسالار»، «در چشم باد» نیز او را به چهره منحصر به فردی در فضای سینما و تلویزیون تبدیل کرد.

کارش را از سال ۱۳۴۸ با تئاتر آغاز کرد و بعد از بازی در تئاتر «بی‌تو مهتاب شبی…» برای بازی در سریال «روزی روزگاری» توسط امرالله احمدجو دعوت به کار شد. هرچند روزی روزگاری اثر ویژه‌ای در مسیر و کارنامه کاری او محسوب می‌شود، اما نقش آفرینی پاک نیت در مجموعه‌های «یوسف پیامبر»، «پدرسالار»، «در چشم باد»، «پس از باران»، «شب دهم»، «پرده نشین»، «شهرزاد»، «ساختمان ۸۵»، «پشت کوه‌های بلند» و همین نیز رفته رفته او را به چهره منحصر به فردی در فضای سینما و تلویزیون تبدیل کرد.

محمود پاک نیت، زاده دهم دی‌ماه سال ۱۳۳۱ در کازرون شیراز است و از سال ۱۳۵۶ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون ایران پرداخته است. او در سال ۶۶ با نقش آفرینی در فیلم گشتی‌ها به کارگردانی جواد مرادی، نخستین تجربه خود را در زمینه بازیگری سینما را کسب کرد. 

او غیر از گشتی‌ها تجربه حضور در آثار سینمایی همچون دنیای وارونه، مرد عوضی، جنگجوی پیروز، سیب سرخ حوا، باشگاه سری، دعوت به شام، ایستگاه متروک، صنوبر، بی تو تنهایم، عاشق مترسک، سفر به هیدالو، شهر آشوب، دل‌شکسته و زمهریر را در کارنامه خود دارد.

بازیگری که ژانر تاریخی را به دیگر آثار ترجیح می‌دهد

پاک نیت سابقه نقش آفرینی در 52 تئاتر و کارگردانی 13 نمایش را در کارنامه خود دارد و از سال‌های ابتدائی دهه هفتاد در سریال‌های تلویزیونی حضور یافت. او معتقد است نقش آفرینی‌‌هایش در ژانر تاریخی موفق‌تر است و ازین نظر حضور در کارهای تاریخی را به سایر آثار ترجیم می‌دهد.

او که بیشتر به واسطه ایفای نقش حسام بیگ در سریال روزی روزگاری و ارباب در سریال پس از باران و همچنین یعقوب نبی در سریال یوسف پیامبر شهرت یافته است، مدرک درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌است.


محمود پاک نیت در سریال یوسف پیامبر

شروع شهرت با «روزی روزگاری»

پاک نیت در خصوص آغاز فعالیت هنری و همچنین به شهرت رسیدن خود که با مجموعه «روزی روزگاری» رقم خورده نیز می‌گوید:«من بعد از چند کار سینمایی، در سال ۱۳۷۱ با سریال «روزی روزگاری» که داستانش در بستر بیابان و مناسبات ایلیاتی می‌گذشت مشهور شدم. در آغاز فعالیت هنری‌ام، چند بار این فرصت پیش آمد که با همکاری سایر هنرمندان استان فارس برای اجرای تئاتر و نمایش‌های عروسکی بین عشایر این استان برویم که بعد از حدود ۵۰ سال هنوز خاطره آن روزها برایم شیرین است. عشایر آن منطقه و اصولاً همه عشایر کشورمان افرادی خونگرم، سلحشور، نوع دوست، زلال و مهربان هستند».


محمود پاک نیت در سریال آتش و باد

بدون یک قصه جذاب هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد

او همچنین در خصوص همکاری با امرالله احمدجو در «روزی روزگاری» می‌گوید: آقای احمدجو کارش را به خوبی بلد است. مردم را هم خوب می‌شناسد و خودش را از آن‌ها دور نمی‌داند. او به کارش اشراف کامل دارد. فکر می‌کنم در وهله اول به فیلمنامه قوی و جذاب سریال. بدون یک قصه جذاب و محکم، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

قصه روزی روزگاری از دل مردم می‌آمد

به گفته پاک نیت قصه روزی روزگاری از دل مردم می‌آمد و توانست به خوبی با آنها ارتباط برقرار کند. ممکن است قصه سریال در زمان امروز نگذرد اما از جنس مردم است و کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. البته نباید خلاقیت و توانایی‌های آقای احمدجو را هم در موفقیت سریال فراموش کرد. ضمن آن که همه بازیگران و عوامل هم از جان و دل کار می‌کردند.

او که سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی یوسف پیامبر و شب دهم را دارد، می‌گوید که «باید در خصوص ساخت فیلم‌های مذهبی گام‌های موثرتری برداشته شود. مردم ما همواره انسان‌های مذهبی بوده و هستند و فیلم‌های مذهبی نیز در این کشور بسیار خوب مورد توجه مردم قرار می‌گیرد که دلیل آن نیز همان توجه این مردم به مذهب است. ما قصه‌ها و موارد متعدد مذهبی داریم که هنوز متاسفانه به خوبی به آن پرداخته نشده است که فیلم‌های مذهبی در کشور به تعداد انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد.»

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درباره بالا رفتن مخاطبان تلویزیون در این روزها معتقد است که «اگر کار خوب باشد به هر حال بیننده خودش را پیدا می‌کند و مردم حتماً می‌بینند. اگر در کاری صداقت باشد مطمئناً مردم خواهند دید ولی اگر کار بد باشد من بازیگر نمی‌بینم، هیچکس هم نمی‌بیند. همیشه گفته‌ام در کارها عجله نباشد تا زودتر ضبط و پخش شوند.»

2 ماه مانده به رمضان و نوروز به فکر می‌افتیم!

او با ذکر مثالی درباره مشکلات تولیدات نمایشی می‌گوید که «برای ایام ماه مبارک رمضان یا عید نوروز 2 ماه مانده به فکر می‌افتیم. کارها باید با یک متن خوب شروع شوند، به موقع نوشته و تولید شوند نه اینکه نویسنده شب بنویسد و صبح تحویل تلویزیون بدهد! قطعاً این کار خوب نخواهد شد چون کارگردان عملاً فرصت نخواهد کرد فکر کند و عوامل هم نمی‌توانند تمرکز داشته باشند و در نهایت کاری می‌شود که مردم نخواهند دید اما کاری که از لحاظ متن، کارگردانی، انتخاب شخصیت‌ها و حتی طراحی‌های صحنه و دکور روی آن فکر شود، به درد بخور است و مردم حتما دنبال خواهند کرد».


پاک نیت در پشت صحنه سریال گیلدخت

علاقه‌مند به روایت تاریخ

پاک نیت در خصوص علت علاقه خود به روایت تاریخ و آثار تاریخ نیز معتقد است که اگر تاریخ به صورت قصه،‌ فیلم و یا تئاتر و نمایش دربیاید و به جوانان نشان داده شود، تاثیرگذار است، چراکه مثل درس است.

او در همین خصوص توصیح می‌دهد: وقتی من ۷۰ سال از تجربیات و زندگی‌ام را برای فرزندم می‌گویم، می‌تواند تا ۷۰ سال گذشته را مرور کند و نیازی نیست که از اول شروع کند و ببیند باید چه کار کند تا موفق شود و زندگی سالمی داشته باشد. تاریخ هم همین است. درس و ورقی از زمان‌های گذشته و اجدادمان و پدرانمان که چطور زندگی کرده‌اند، مانده‌اند و چطور رفته‌اند. کسانی که برای مردم کار کردند همیشه در ذهن‌ها ماندگارند و کسانی هم که کاری نکرده‌اند طبیعتا از ذهن مردم بیرون می‌روند و شسته می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار