کد خبر: 1207211
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
حدود ۱۲ درصد از کشتی‌های باربری جهان از کانال سوئز و دریای سرخ می‌گذرند. روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست گزارش داد که حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ باعث شده کشتی‌هایی که کالا‌های مصرفی را از آسیا به سوی امریکا می‌برند، ناچار به انتخاب مسیر‌هایی طولانی شوند. کشتی‌ها در حالی ناچار به اجتناب از ورود به دریای سرخ هستند که با نزدیک شدن سال نوی میلادی و چینی، شرکت‌های کشتیرانی سعی دارند قبل از شروع تعطیلات حداکثر کالای ممکن را جابه‌جا کنند

جوان آنلاین: امریکایی‌ها همچنان در رسانه‌ها روی اقدامات خود از جمله اعزام ناو به دریای سرخ مانور می‌دهند. این در حالی است که نه تنها یمنی‌ها همچنان تأکید دارند که از رویارویی با متجاوزان بیمی ندارند، بلکه گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که روز شنبه، بندر ایلات که قبلاً مورد حملات یمنی‌ها قرار گرفته بود، خالی از هرگونه کشتی است.

سنتکام اوایل روز جمعه اعلام کرد که یک فروند ناو جنگی‌اش در دریای سرخ، یک پهپاد و یک موشک بالستیک ضدکشتی شلیک شده یمنی‌ها را منهدم کرده است. براساس این بیانیه در این حمله، هیچ یک از ۱۸ کشتی حاضر در جنوب دریای سرخ آسیبی ندیده‌اند. با این حال، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله در تازه‌ترین هشدار به صراحت اعلام کرده است: «پیام ما به دشمنان این است که نیرو‌های مسلح یمن برای اوج رویارویی با دشمن اصلی که همان ایالات متحده است، آماده هستند.» سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله هم تأکید دارد: «کشتی‌های امریکایی در صورتی که امریکا به یمن تجاوز کند، مورد هدف مستقیم قرار خواهند گرفت و امریکایی‌ها جدی بودن این تصمیم را می‌دانند.» این موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که خط و نشان کشیدن امریکایی‌ها و لشکرکشی‌های آن‌ها با گسیل ناو به منطقه، باعث نشده که صهیونیست‌ها بتوانند با آرامش خاطر در دریای سرخ تردد کنند. شواهد میدانی هم این موضوع را تأیید می‌کند. شبکه مصری القاهره الاخباریه، دیروز با انتشار تصاویری ماهواره‌ای از بندر «ایلات» در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد که هیچ کشتی‌ای در این بندر وجود ندارد. چنین رویدادی برای اولین بار در این بندر رخ داده است. محمد علی القادری، فرمانده دفاع سواحل یمن پیش‌تر در سخنانی گفته بود که یمنی‌ها تنها با حرف و شعار از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند بلکه از تمام ظرفیت‌های خود برای پیروزی مردم فلسطین استفاده خواهند کرد. او تأکید کرده بود که نیرو‌های مسلح یمن دریای سرخ را به گورستانی برای کشتی‌های اسرائیلی تبدیل خواهند کرد.


افزایش قیمت کالا در امریکا
حدود ۱۲ درصد از کشتی‌های باربری جهان از کانال سوئز و دریای سرخ می‌گذرند. روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست گزارش داد که حملات ارتش یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ باعث شده کشتی‌هایی که کالا‌های مصرفی را از آسیا به سوی امریکا می‌برند، ناچار به انتخاب مسیر‌هایی طولانی شوند. کشتی‌ها در حالی ناچار به اجتناب از ورود به دریای سرخ هستند که با نزدیک شدن سال نوی میلادی و چینی، شرکت‌های کشتیرانی سعی دارند قبل از شروع تعطیلات حداکثر کالای ممکن را جابه‌جا کنند. کارشناسان می‌گویند هزینه اتخاذ مسیر‌های طولانی‌تر مانند آفریقای جنوبی یا کانال پاناما موجب خواهد شد قیمت مصرف‌کننده برای کالا‌هایی که از آسیا به سواحل شرقی امریکا می‌رسند، افزایش یابد. یک متخصص زنجیره تأمین به این روزنامه گفت: «این مسیر حدود ۸ درصد طولانی‌تر بوده و قیمت نهایی کالا‌ها را افزایش خواهد داد. این افزایش قیمت بر تقریباً تمامی کالا‌هایی که در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد، اعمال خواهد شد به غیر از مواد خوراکی، مواد خام و انرژی.»


پاسخ حزب‌الله به خیال‌پردازی فیگارو
صهیونیست‌ها همچنان در معرض حملات حزب‌الله قرار دارند. خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که حزب‌الله حمله موشکی به سمت پادگان دویو و پایگاه حدب یارون متعلق به نیرو‌های اشغالگر صهیونیستی از اراضی لبنان انجام داد. حزب‌الله لبنان اعلام کرده که در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و پشتیبانی از مقاومت آن، صبح شنبه در ساعت
۱۰:۲۰ دقیقه موضع حدب یارون را با سلاح مناسب هدف گرفتند که مستقیماً به هدف اصابت کرد. همزمان با این تحولات، نشریه فرانسوی فیگارو با انتشار گزارشی مدعی شد که یک منبع نزدیک به رهبری حماس در اردن گفته است که یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه تنها نیم ساعت پیش از آغاز حمله در ساعت شش و نیم صبح روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، در تماس تلفنی با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در لبنان از او خواسته بود که نزد سیدحسن نصرالله برود و او را آگاه کند. روابط عمومی جنبش حزب‌الله لبنان، گزارش فیگارو را خیال‌پردازی محض و بی‌اساس با هدف تضعیف اعتماد میان جنبش‌های مقاومت توصیف کرد. حزب‌الله لبنان با یادآوری نخستین واکنش علنی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به عملیات طوفان‌الاقصی، اعلام کرد آنچه فیگارو مطرح کرده، دروغ و نشانگر جانبداری کامل از دشمن صهیونیست و نیز بیانگر اقدامی غیرحرفه‌ای و نشانه سقوط اخلاقی این رسانه، مانند دیگر رسانه‌های غربی است که جانب ظالم و قاتل و متجاوز را گرفته و واقعیت و ارزش‌های انسانی را نادیده گرفته‌اند. نصرالله پیش‌تر اعلام کرده بود که از این حمله مطلع نبوده و این عملیات از برنامه‌ریزی، تدارک، اجرا و زمان‌بندی تا اهدافش کاملاً فلسطینی بود. وی محرمانه بودن کامل این عملیات را رمز موفقیت چشمگیر آن را از طریق عامل غافلگیری توصیف کرده و گفته بود که «امروز این عملیات در بیش از یک جبهه و عرصه گسترش یافته است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار