کد خبر: 1207042
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تشدید عملیات اسرائیل و خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری عمیقاً نگران کننده است، درباره احتمال گسترش دامنه درگیری‌ها در خاورمیانه هشدار داد.

جوان آنلاین: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی گفت: من درخواست آتش بس فوری در نوار غزه را به دلایل انسانی و برای تسهیل آزادی گروگان‌ها تجدید می‌کنم.

به گزارش ایرنا، گوترش در ادامه افزود: من از همه طرف‌ها می‌خواهم حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و گام‌های فوری برای کاهش تنش‌ها در منطقه بردارند.

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از احتمال گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه تصریح کرد: هرچه درگیری در غزه ادامه یابد، خطر ادامه درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر وجود دارد.

وی تأکید کرد: تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری از جمله تشدید عملیات اسرائیل و خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها عمیقاً نگران کننده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل چند روز پیش هم گفته بود که حملات و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی مانع از ارسال کمک‌ها به نوار غزه شده است.

گوترش تصریح کرد: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد را تاکنون در هیچ جایی ندیدیم؛ جنگ باید متوقف شود تا کمک‌ها به غزه برسد. ۷۰ روز منتظر بودیم تا رژیم صهیونیستی با بازگشایی گذرگاه کرم ابوسالم به روی کمک‌های بشردوستانه موافقت کند.

وی گفت: اظهارات مسؤولان این رژیم در مورد راه حل دو دولتی و شک و تردید در مورد آن، موجب تأسف و ناراحتی است. آتش بس انسانی در غزه تنها راه توقف درد و محنت های فلسطینیان است.

گوترش افزود: اوضاع آنگونه که می‌خواستیم پیش نرفته و امیدوار بودیم وقتی خواستار فعال‌سازی ماده ۹۹ هستیم، اتفاقی رخ دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۶ آذر ماه در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد؛ این در حالیست که آمریکا تا کنون مانع اصلی تصویب قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس در نوار غزه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار