کد خبر: 1206127
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
رییس سازمان نظام پزشکی بر تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی تاکید کرد.

جوان آنلاین: محمود فاضل رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نشست خبری با بیان اینکه حوزه سلامت مظلوم است اظهار داشت: سلامت در قله آرزوهای هر بشری است. سلامت موضوعی فرابخشی است و لازم است همه دست اندرکاران نسبت به این موضوع با دیده دقت بپردازند.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه وضعیت رزیدنت‌ها با آینده سلامت مردم و حاکمیت ارتباط دارند اظهار داشت: اگر هر گلی به سر رزیدنت‌ها بزنیم گل به سر جامعه زدیم، وضعیت آنها بلاتکلیف است و ما برای اینکه به مراتب بالاتری از سلامت برسیم رشته تاسیس می‌کنیم.

فاضل افزود: رزیدنت فقط باید دغدغه تحصیل داشته باشند اما سختی کار، دغدغه شغلی، دغدغه معیشتی و مزایای بیمه از جمله مشکلات این گروه است.

وی ادامه داد: اگر رزیدنت تحصیل است چرا فشار زیادی به آنها وارد میکنیم و در سازمان نظام پزشکی تلاش خواهیم کرد تا با کمک وزارت بهداشت و تامین اجتماعی آیین‌نامه های این حوزه را اعمال کنیم. امروز سیستم دنبال بهره کشی از رزیدنت‌ها است و آینده شغلی آنها مبهم است.

وی ادامه داد: در برخی از رشته‌ها ورودی رزیدنت نداریم و دست سیستم آموزشی و درمانی از این افراد خالی خواهد ماند.

در ادامه محمد رئیس‌زاده رییس سازمان نظام پزشکی گفت: با حمایت مسوولان نظام جمهوری اسلامی و زحمات علمی کادر درمان و اساتید کشور پیشرفت‌های کم نظیری در حوزه بهداشت و درمان کشور داشتیم. در سال ۱۳۶۲ حدود ۱۳ هزار در کشور داشتیم و امسال این رقم ۱۲ برابر شده است.

وی گفت: تعداد متخصصین زن در آن سال ۷۱۲ نفر بوده است اما اکنون این تعداد سی برابر افزایش داشته است.

رییس زاده گفت: جمعیت کشور ما ۲.۵ برابر شده اما تعداد پزشکان متخصص ده برابر شده است و کیفیت آموزش به حدی خوب بوده است که ما را از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیاز ساخته است.

وی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند جامعه پزشکی را متهم کند که کم کاری کرده است و در همه رشته‌ها فارغ‌التحصیل داریم و متخصص باکیفیت فارغ‌التحصیل کردیم. دغدغه ما باید این باشد که روند رو به رشد متوقف شود.

رییس زاده درباره تعرفه‌های پزشکان عنوان کرد: ماحصل عدم اجرای قانون افسارگسیختگی است و باید سوال کرد که چرا تعرفه پزشکان در زمان مناسب وضع نمی‌شود؟ مسوول اصلی کج روی‌ها در جامعه پزشکی با دستگاهی است که خلاف قانون عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: نگرانیم در سایه ورود مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرتخصصی و غیرواقعی روند رو به رشد پزشکی کشور معکوس شود و در این حوزه دچار عقب‌گرد شویم

رییس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: طبق قانون، تعرفه خدمات سلامت هر سال باید قبل از لایحه بودجه سال آینده توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین شود و به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت برود و تصویب شود و قبل از پایان هر سال برای سال آینده ابلاغ شودی.این در حالیست که طی سال‌های گذشته همواره تعرفه‌های خدمات سلامت با تاخیر زیاد تصویب و ابلاغ شده است و نگرانیم که امسال هم این اتفاق دوباره تکرار شود.

رییس زاده افزود: امسال تاکنون هیچ جلسه‌ای برای تعیین تعرفه‌های خدمات سلامت سال آینده تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: اگر به دلیل تاخیر در ابلاغ تعرفه‌های خدمات سلامت، بی‌نظمی در ارائه خدمات سلامت رخ دهد، مقصر کیست؟ روز گذشته در رابطه با تعرفه‌های خدمات سلامت به رئیس‌جمهوری نامه نوشتم و انتقاد کردم.

وی عنوان کرد: جامعه پزشکی احساس می‌کند که دولت هیچ حرمتی برای آن قائل نیست. سال قبل افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های خدمات سلامت تصویب شد اما آقایی در شورای عالی بیمه سلامت سرخود این رقم را به ۲۵ درصد کاهش داد.

رییس زاده تصریح کرد: هزینه خدمات پزشکی در ایران نسبت به هزینه‌های خدمات پزشکی در منطقه و جهان حدود یک دوازدهم است. اگر طی سال‌های آینده به دلیل مشکلات در حوزه خدمات پزشکی دچار کمبود شویم، شان و منزلت مردم ایران زیر سوال خواهد رفت.

وی ادامه داد: نظرات تخصصی جامعه پزشکی در حوزه‌های مختلف، ناشی از تعارض منافع نیست. در پشت پرده کسانی می‌خواهند روند افتخارآمیز جامعه پزشکی کشور را زمین بزنند. به افرادی که موضوع تعارض منافع جامعه پزشکی را مطرح می‌کنند، مشکوک هستیم. این افراد یا نامطلع هستند یا دنبال اهداف خاصی هستند.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: حضور پزشکان مسن و بازنشسته برای جامعه پزشکی کشور باارزش است و وزارت بهداشت باید از این خدمات استفاده کند. باید با هوشمندی از ظرفیت اساتید استفاده کرد و فضا را برای جوانان هم باز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اصرار داریم در تعرفه گذاری جزئ فنی از حرفه‌ای جدا شود. نباید موضوع فنی را نادیده گرفت و باید تورم را در نظر گرفت. میانگین رشد حقوق کارگری بالای بیست درصد بوده اما رشد دستمزد جامعه پزشکی زیر ده درصد بوده است. به دلیل اینکه جزئ فنی زیر سایه جزئ حرفه‌ای قربانی شده است.

وی تاکید کرد: عامل اصلی ایجاد زیرمیزی پزشکان نیستند بلکه افرادی هستند که تعرفه‌های پزشکان را دستوری پایین نگه داشته‌اند.

وی عنوان کرد: نظرات تخصصی جامعه پزشکی در حوزه‌های مختلف، ناشی از تعارض منافع نیست. در پشت پرده کسانی می‌خواهند روند افتخارآمیز جامعه پزشکی کشور را زمین بزنند. به افرادی که موضوع تعارض منافع جامعه پزشکی را مطرح می‌کنند، مشکوک هستیم. این افراد یا نامطلع هستند یا دنبال اهداف خاصی هستند.

وی افزود: میانگین رشد تعرفه‌های پزشکی طی پنج سال اخیر حدود ۲۱ درصد بوده درحالی‌که نرخ تورم حدود ۴۵ درصد بوده است.

رییس سازمان نظام پزشکی افزود: نگران این هستم که سیستم درمانی کشور طی سال‌های آینده تبدیل به سیستم کارواشی شود! اگر کسی از زیرمیزی گله‌مند است، باید بداند عامل وقوع زیرمیزی، جامعه پزشکی نیست. عامل آن بیمه‌ها و افرادی هستند که تعرفه جامعه پزشکی را طی سال‌های اخیر پایین و غیرواقعی نگه داشته‌اند

وی گفت: ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی الان ۱۸ هزار تومان است. کدام خدمت در ایران هم‌اکنون با این نرخ ارائه می‌شود؟! همین رقم هم با تاخیر چند ماهه به پزشک پرداخت می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار