کد خبر: 1203743
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
رسول سنائی‌راد

با اینکه به سرعت در حال نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هستیم که ان‌شا‌ءالله در یازدهم اسفندماه پیش رو برگزار خواهد شد، اما فضای کشور چندان سیاسی-انتخاباتی نشده است.
مثلاً هنوز در بیشتر نظرسنجی‌ها، تعداد آنان که اعلامی می‌دارند از زمان انتخابات بی‌اطلاع هستند، قابل توجه است و این رقم در برخی مناطق کشور بالای ۵۰ درصد است یا رقم کسانی که اعلام داشته‌اند هنوز تصمیم قطعی به مشارکت یا رأی دادن نگرفته‌اند هم بالاتر از حد انتظار است. در همین حال مروری بر تیتر‌های خبری-تحلیلی رسانه‌ها نیز نشانی از شور و رونق در بازار انتخابات نداشته و با اهمیت موضوع تناسب چندانی ندارد.
شاید تکرار انتخابات، عادی شدن آن و عادت بازیگران سیاسی این عرصه و حتی مردم به اقدام در دقیقه ۹۰ یا تمرکز تحرکات در روز‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی را بتوان از جمله عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری این شرایط دانست که تقریباً در بسیاری از کشور‌های دارای نظام سیاسی مردم‌سالار مرسوم بوده و مشارکت‌های سیاسی در انتخابات‌ها را به صورت حداقلی رایج ساخته است.
اما واقعیت‌ها و تفاوت وضعیت سیاسی کشور ما که در رأس آن تلاش دشمنان برای ممانعت از استقلال و پیشرفت، انسداد مسیر تمدن‌سازی ایرانی-اسلامی و خارج ساختن ایران اسلامی از گود رقابت در عرصه قدرت و توسعه است، ایجاب می‌کند انتخابات با بالاترین سطح مشارکت ممکن برگزار شود، زیرا مشارکت در انتخابات، شاخص گویایی از قوت و اقتدار ملی و استحکام داخلی برای مقابله با دشمنان بیرونی و توانمندی داخلی برای پیگیری اهداف ملی است.
در همین حال دشمنان ما و در رأس آنان امریکا، رژیم صهیونیستی و چند متحد اروپایی آنان هم با برخورداری از واقعگرایی یا رئالیسم مبتنی بر معیار قدرت، تنها میزان قدرت طرف مقابل خود را برای تنظیم رفتارشان در نظر گرفته و در محاسبات خود، لحاظ می‌کنند. با توجه به این ویژگی و نگاه دشمنان کینه‌ای و زخم‌خورده ما، اگر انتخابات پیش رو با مشارکت بالای مردم همراه باشد، بی‌تردید شاهد کاهش فشار‌های تحریمی غرب و تلاش آنان برای تصحیح رفتار‌های ظالمانه و استکباری خواهیم بود و اگر انتخابات با ضعف مشارکت برگزار شود، توهم اینکه کشورمان در شرایط ضعف قرار دارد، آنان را به سمت تشدید فشار‌های ظالمانه برای وادارسازی به عقب‌نشینی و باج‌دهی سوق خواهد داد.
از این رو، امپراتوری رسانه‌ای و دنباله‌های داخلی خود را برای اثرگذاری بر انتخابات بسیج کرده‌اند تا با سیاه‌نمایی، مأیوس‌سازی، کتمان دستاوردها، اعتبارزدایی و بدنام‌سازی انگیزه مردم را برای مشارکت تضعیف و بی‌تفاوتی و دلگرمی سیاسی را تقویت کنند.
با توجه به این شرایط و وضعیت است که انتظار می‌رود تمامی مسئولان، دست اندرکاران و بازیگران عرصه انتخابات با درک شرایط و وظیفه‌شناسی به گرم کردن فضای سیاسی-انتخاباتی برای کمک به افزایش مشارکت و نمایش قدرت ملی اهتمام ورزیده و از هیچ‌گونه تلاش و تحرکی فروگزار نباشند.
بدیهی است مشارکت و حضور مردم در انتخابات الزاماتی طلب می‌کند که رقابت سیاسی احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین رضایت مردم از عملکرد مسئولان در رأس آن‌ها می‌باشد.
تأمین این الزامات هم برعهده مسئولان مرتبط با انتخابات از یکسو و به میدان آمدن فعالان و احزاب سیاسی از دیگر سو و همچنین رسیدگی به مسائل و مشکلاتی است که رضایت و اعتماد مردم را موجب شود؛ مردمی که حدود ۳۰ درصد آنان مسئله اصلی خود را اقتصاد، معیشت و تورم می‌دانند.
لبکن اقناع مردم درباره اهمیت و نقش انتخابات در سرنوشت آینده کشور و همچنین رابطه و نسبت میزان مشارکت مردم در انتخابات با قدرت ملی برای خنثی‌سازی فشار‌ها و تهدیدات دشمن، رسالت تمامی دستگاه‌های تبلیغی، رسانه‌ها و فعالان عرصه تبیین و روشنگری است.
مشارکت در انتخابات پیش رو، دقیقاً به مثابه همان قدرت رزم و جهاد مبارزان مقاومت اسلامی می‌تواند بر محاسبات دشمنان کشور تأثیرگذار بوده و آنان را مجبور به پذیرش حقوق ملت شریف ایران اسلامی و دست برداشتن ار فشار‌های ظالمانه کند.
سربلندی کشور در مقابل دشمنان و استقلال و پیشرفت آن وجه اشتراک تمامی آحاد ملت بزرگ ما و فراتر از تمامی خطوط و مرز‌های سیاسی است که با مشارکت در انتخابات و نمایش قدرت در یازدهم اسفندماه گره خورده و ترغیب و تشویق به افزایش آن وظیفه و رسالت تمامی نخبگان فکری متعهد به منافع ملی و مصالح کشور است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
0
مشارکت برای شو مسئولین لازم است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار