کد خبر: 1203537
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر فشار‌های بیش از حد خانواده به نوجوان و نظارت سخت‌گیرانه شکل گیرد، با مقابله‌جویی نوجوان مواجه می‌شویم و اگر بخواهیم مقابله‌جویی را کم کنیم، باید صحبت کردن و گفتگو کردن و حل مسائل نوجوان را با کمک او انجام دهیم.

جوان آنلاین: مرتضی تهرانی دوست، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به چالش‌های دوران نوجوانی، بیان داشت: دوران نوجوانی و بلوغ امری طبیعی است که برای همه انسان‌ها رخ می‌دهد و غیرعادی نیست، اما توأم با تغییرات روان‌شناسی و فیزیولوژی است؛ به طوری‌که تغییرات فیزیولوژی در دختران و پسران می‌تواند متفاوت باشد و مهم این است که فرزندان با این تغییرات آشنا باشند.

وی ادامه داد: طبیعتاً خانواده‌ها باید نقش آموزش‌دهنده را داشته باشند، چون گاهی اوقات این تغییرات فیزیولوژی اگر برای نوجوان آشنا نباشد، می‌تواند احساس ترس، ناراحتی و سرخوردگی برای آن‌ها ایجاد کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر فرزندان در دوران نوجوانی احساس استقلال را تجربه خواهند کرد و وابستگی‌شان از خانواده مقداری کم خواهد شد و ارتباط‌شان با گروه همسالان بیشتر می‌شود و این مسئله گاهی اوقات می‌تواند برای خانواده اضطراب‌آور باشد.

تهرانی با اشاره به اینکه این حد از اضطراب تا حدی مسئله‌ای طبیعی است، یادآور شد: به هر حال نوجوان باید این توانایی را به دست آورد تا با جامعه ارتباط برقرار کند؛ در عین حال که نباید ارتباط خود با خانواده را از دست بدهد و خانواده‌ها نیز بر رفتار نوجوانان نظارت داشته باشند.

وی متذکر شد: در این بین اگر فشار‌های بیش از حد خانواده و نظارت سخت‌گیرانه شکل گیرد، طبیعتاً با مقابله‌جویی نوجوان مواجه می‌شویم و اگر بخواهیم مقابله جویی را کم کنیم، باید صحبت کردن و گفتگو کردن و حل مسائل نوجوان را با کمک نوجوان انجام دهیم و می‌تواند کمک‌کننده باشد تا نوجوان احساس استقلال را تجربه کند و بتواند با گروه همسالان خود نیز ارتباط برقرار کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ابراز کرد: ممکن است نوجوان تحریک‌پذیر و خلق و خویش تغییر کند که امری طبیعی است و گذر از آن طبیعی خواهد بود؛ مگر آنکه به صورت شدید و غیرعادی دربیاید و نوجوان پرخاشگری شدید داشته باشد و بخواهد ساعات زیادی را در منزل باشد که این نیاز به مداخله روان‌شناس یا روانپزشک دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار