کد خبر: 1203508
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
دبیر کل سازمان ملل: اقتدار و اعتبار شورای امنیت به دلیل ناتوانی در اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه ضعیف شد. من از شورای امنیت خواستم برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورد و درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار کردم. متأسفانه شورای امنیت نتوانست این کار را انجام دهد و این شورا فلج شده است. هرگز از فراخوانم برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهم کشید
جوان آنلاین: جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه به قدری وحشتناک است که حتی سازمان ملل که در هفت دهه گذشته تحت فشار‌های امریکا، کشتار‌های این رژیم را زیرسبیلی رد می‌کرد، این بار از دبیرکل گرفته تا دیگر مقامات ذی‌ربط این نهاد بین‌المللی نتوانستند در برابر این موج حملات سکوت کنند. تا جایی که آنتونیو گوترش به بی‌اعتباری شورای امنیت در توقف جنگ غزه اعتراف کرد و گفت که همچنان به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه می‌دهد. 
 
به گزارش «جوان»، روزی روزگاری رژیم صهیونیستی با این اطمینان که سازمان ملل و غربی‌ها حامی آن هستند، هر جنایتی را در فلسطین اشغالی مرتکب می‌شد، اما اکنون در هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس این رژیم جعلی، اوضاع تغییر یافته و فقط امریکا در کنار صهیونیست‌ها قرار گرفته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که برخلاف اسلاف خود مواضع تندی را در قبال جنایات اسرائیل در نوار غزه اتخاذ کرده است، با وجود وتو‌های مکرر امریکا در شورای امنیت، دست از تلاش برنداشته است. پس از سفر به مصر و بازدید از گذرگاه رفح، این بار گوترش به قطر رفته است تا از تریبونی دیگر عواقب ادامه جنگ در غزه را به جهانیان گوشزد کند. 
به گزارش شبکه الجزیره، آنتونیو گوترش روز یک‌شنبه در همایش دوحه که در آن مسائل مربوط به امنیت و صلح جهانی از جمله تحولات خاورمیانه بررسی می‌شود، اظهار کرد: «اقتدار و اعتبار شورای امنیت به دلیل ناتوانی در اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه ضعیف شد.»
 گوترش افزود: «من از شورای امنیت خواستم برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورد و درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار کردم. متأسفانه، شورای امنیت نتوانست این کار را انجام دهد و این شورا فلج شده است.» 
گوترش با اشاره به اینکه احتمال فروپاشی ساختار انسانی در نوار غزه وجود دارد، تأکید کرد: «هرگز از فراخوانم برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهم کشید.» 
دبیرکل سازمان ملل در ادامه از کشور قطر بابت میانجیگری‌هایش برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه، آزادی گروگان‌ها و نیز افزایش کمک‌ها تشکر کرد. 
از سوی دیگر، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم در همایش دوحه اظهار کرد: «مایه تأسف است بهانه‌هایی که برای هدف قرار دادن غیرنظامیان مطرح می‌شود، از نظر برخی پذیرفته هستند. محکومیت کشتار و محاصره غیرنظامیان موضع‌گیری ثابتی است که از آن عدول نمی‌کنیم.»
اظهارات گوترش مبنی بر ناکارآمدی سازمان ملل در برقراری صلح و امنیت جهانی به عنوان اولین وظیفه آن، جهان را به این سمت سوق خواهد داد که باید تغییراتی در منشور ملل متحد و ساختار‌های سیاسی این نهاد ایجاد شود. همان‌گونه که در سال‌های اخیر برخی کشور‌ها از جمله روسیه و ترکیه خواستار چنین تغییراتی شده‌اند، زیرا تا زمانی که چند کشور انگشت‌شمار مانند امریکا و متحدان اروپایی آن برای نظام بین‌الملل نسخه می‌پیچند، نمی‌توان انتظار صلح جهانی داشت. امریکا در ۷۵ سال گذشته ۷۹ بار قطعنامه‌های ضداسرائیلی را در شورای امنیت وتو کرده است و نشان می‌دهد که واشینگتن مجوز کشتار فلسطینیان را صادر می‌کند و به هشدار‌های جهانی توجهی نمی‌کند. جنایات صهیونیست‌ها در غزه به گونه‌ای است که جایی برای دفاع مشروع از حقوق اسرائیلی‌ها نگذاشته است و مقامات غربی که در ابتدای این جنگ از منافع اشغالگران حمایت می‌کردند در روز‌های اخیر مواضع خود را تغییر داده و از اوضاع فاجعه‌بار غزه انتقاد می‌کنند، زیرا نمی‌توانند در برابر این حجم از ویرانی و کشتار سکوت کنند. 
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سال گذشته در اظهاراتی نژادپرستانه اروپا را «بهشت» و سایر مناطق را «جنگل» توصیف کرده بود، اخیراً در سخنانی اعتراف کرد که ویرانی‌های غزه از ویرانی‌های آلمان در طول جنگ جهانی دوم هم بیشتر است. اعترافاتی این چنینی از سوی مقامات ارشد غربی، به خوبی میزان جنایت صهیونیست‌ها را در غزه عیان می‌کند. 
 
 غزه فراتر از فاجعه 
با تداوم جنایات اسرائیل در غزه در شصت‌وهفتمین روز خود، اوضاع انسانی در این باریکه به‌شدت فاجعه‌بار است و سازمان ملل هر روز درباره آن هشدار می‌دهد. به گزارش الجزیره، فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) طی سخنانی درباره تحولات غزه گفت: برای متوقف کردن جهنم ایجاد شده در نوار غزه برقراری آتش بس ضروری است. لازارینی دیروز ضمن هشدار درباره فروپاشی اوضاع انسانی در نوار غزه افزود: «آنروا» و ساختار کلی نوار غزه به زودی از هم فرو می‌پاشد و این به معنای خیانت و بی‌تفاوتی جامعه جهانی به نوار غزه است. وی ادامه داد: بیش از یک میلیون نفر در نوار غزه در پناهگاه‌های مملو از جمعیت سازمان ملل زندگی می‌کنند و در پی حمایتی هستند که از آن محروم شده‌اند. کمیسر کل «آنروا» همچنین گفت: «وضعیت غزه فاجعه‌بار است و این بدترین وضعیتی است که در عمرم دیده‌ام.» به گزارش رویترز، تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت هم روز یک‌شنبه در نشست اضطراری هیئت اجرایی این سازمان اظهار داشت که تأثیر درگیری رژیم صهیونیستی و حماس بر بخش بهداشتی غزه «فاجعه بار» بوده است. وی گفت: «در مجموع نیاز‌های بهداشتی در این منطقه افزایش قابل‌توجهی داشته و ظرفیت نظام بهداشتی به یک سوم قبل کاهش یافته است.»
با وجود این همه هشدار‌های جهانی، رژیم اشغالگر اجازه کمک‌رسانی به مردم غزه را نمی‌دهد و با حملات مداوم خود از زمین، هوا و دریا سعی دارد فلسطینیان بیشتری را قربانی کند تا به خیال خود انتقام کشته‌های خود را از حماس بگیرد، اما هر چه این جنگ طولانی‌تر می‌شود، به جای نابودی حماس، تلفات صهیونیست‌ها بیشتر می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
عجب نکبتی هستی!؟ تو که در امارات دستت توی دست رییس رژیم آدمکش بود حالا چه شده که حرفهای دو پهلو می زنی!؟ مثل اردوغان و خیلی از دیگران! ننگتان باد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار