کد خبر: 1202838
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه پیش از سفر مهم خود به یونان اظهار داشت که ترکیه و یونان به دوستی نیاز دارند نه دشمنی.

جوان آنلاین: رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه پیش از سفر به «آتن» پایتخت یونان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور گفت، مشکلات ترکیه و یونان حل شدنی است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگو با روزنامه «کاثیمرینی» گفت: «ما در یک منطقه جغرافیایی، در یک دریای مشترک و زیر یک آسمان هستیم. گذشته ما به هم گره خورده است. ما از مشکلات آگاه هستیم، اما این در دست خودمان است که از تبدیل آن به تنش یا اختلاف بین دولت‌ها و ملت‌هایمان جلوگیری کنیم.»

ترکیه و یونان بر سر مرز‌های دریایی در اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آن‌ها خواهد بود. روابط این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشور‌هایی بود که نیرو‌های امدادی خود را برای کمک به زلزله زدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

اردوغان در این گفتگو اظهار داشت که ترکیه و یونان به دوستی و نه به دشمنی نیاز دارند. او مدعی شد که ترکیه هرگز یونان را به عنوان دشمن یا رقیب نمی‌داند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «به همتای یونانی خود گفته‌ام که اگر ما را تهدید نکنید، ما نیز شما را تهدید نمی‌کنیم. بیایید اعتماد بینکشورهایمان را تقویت کنیم. بیایید همکاری‌ها را در بخش اقتصاد، حمل و نقل، بهداشت و آموزش افزایش دهیم.»

یک مقام ارشد دولت یونان نیز بر مزایای روابط بهتر با ترکیه بدون نادیده گرفتن اختلافات اساسی تاکید کرد. «جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان گفت مسیر‌های ارتباط سیاسی یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر ایجاد شده و سطح درک متقابل را تقویت کرده است.

اردوغان درباره همکاری‌های انرژی با یونان نیز گفت: «دریای مدیترانه و اژه از نظر منابع طبیعی غنی هستند و امکانات و فرصت‌هایی برای همکاری بین دو کشور همسایه وجود دارد.»

روزنامه «کاثیمرینی» نوشت، ۳۵۰۰ مامور امنیتی، ده‌ها تک تیرانداز و ناوگان‌های پهپادی یونان حین سفر رئیس جمهور ترکیه به آتن برای برقراری امنیت در حالت آماده باش قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار