کد خبر: 1202566
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
رسول سنائی‌راد

از توصیه‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار اخیر بسیجیان به مناسبت هفته بسیج، پرهیز از دوقطبی‌های کاذب و بگومگو‌های بیهوده پیرامون آن بود که به تعبیر معظم‌له واقعاً جای شکوه و گله‌ورزی دارد.
دوقطبی‌های کاذبی که گرچه به‌صورت مدام توسط سیاست‌بازان تولید می‌شود، اما معمولاً در آستانه برگزاری انتخابات‌ها شکل گسترده‌تر و جدی‌تری پیدا می‌کند، چرا که بازیگران سیاسی حرفه‌ای برای سهولت جمع‌آوری رأی و جبران دست خالی در کارنامه عملکرد و طرح و برنامه برای حل مشکلات و مسائل واقعی مردم با صورت‌بندی ادعا‌ها و مسائل ساختگی و دروغین در چارچوب یا قالب دوقطبی‌های کاذب، جامعه را به سمت آدرس غلط کشانده و با ایجاد چشم‌اندازی مبهم در فضای احساسی رأی مردم را به سمت خود جلب و رقیب را از میدان به در می‌کنند. در این میان، آنچه به حاشیه می‌رود توجه به واقعیات جامعه، طراحی و برنامه‌ریزی و کشف راه‌های درست برای مواجهه و حل مسائل و مشکلات مردم و کشور است.
از این رو پیامد دوقطبی‌های کاذب را می‌توان ایجاد فضای جنجالی و غبارآلود برای فریب اذهان و جلب آرا دانست که با پشت سر گذاشتن انتخابات و فروخوابیدن غبار و هیجان انتخابات و آشکار شدن میزان صداقت طراحان دوقطبی‌های کاذب، نتیجه‌ای جز تولید بی‌اعتمادی و سرخوردگی یا همان ضربه به سرمایه اجتماعی به بار نمی‌آورد.
پیداست در ایجاد دوقطبی‌های کاذب، منافع ملی، مصالح نظام و مسائل کشور به عمد کنار گذاشته شده و منافع حقیر جناحی، گروهی و باندی بر همه‌چیز ترجیح داده می‌شود که نه‌تن‌ها به اعتماد مردم و وحدت ملی لطمه می‌زند، بلکه با آشکار شدن واقعیت‌ها، حتی برخی طرفداران، فریب‌خوردگان و جوزدگان را نیز تبدیل به منتقد و مخالف کرده و در درازمدت بی‌تفاوتی سیاسی و کناره‌گیری از عرصه مشارکت، همراهی و حضور در عرصه سیاسی را رقم می‌زند.
راه مقابله با قطب‌بندی‌های کاذب سیاسی در سطح احزاب و بازیگران سیاسی، رعایت اصول رقابت سالم و توجه به مؤلفه‌های واقعی رقابت و داشتن برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای حل مشکلات واقعی مردم و کشور به دور از حاشیه‌سازی و رعایت صداقت با مردم است. اما وقتی بسیجیان مخاطب این توصیه امام خامنه‌ای قرار می‌گیرند که به صراحت فرمودند: شما که بسیجی هستید، [این کار را]نکنید، از بسیجیان انتظار می‌رود با پرهیز از ورود به این دام سیاست‌بازان، شأن خود و اعتبار بسیج را حفظ کرده و به استحکام وحدت و انسجام ملی و تقویت سرمایه اجتماعی نظام کمک نمایند، راهکار نجات از این تله و دام خطرناک سیاسی را مراد بسیجیان، رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز بیان فرموده‌اند. از نگاه معظم‌له راهکار اصلی این است که بسیجیان باید با عبور از دسته‌بندی‌های سیاسی و توجه به شأن فراجناحی و فراحزبی بسیج، تمامی کسانی را که مبانی و اصول انقلاب، اسلام و سیاست دینی و ولایت فقیه را قبول دارند، با وجود اختلاف سلیقه، برادر خود و در دایره انقلاب و نظام اسلامی بدانند.
لازمه چنین نگاهی، کنار گذاشتن قانون «همه یا هیچ» و توجه به نقاط اشتراک به‌ویژه اصول و مبانی مثل قبول داشتن نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، سیاست دینی و محور قرار دادن دیدگاه‌ها و رهنمودهای، ولی امر در تحلیل‌ها و مواضع سیاسی است.
در این صورت بسیجی در مواجهه با عناصر و نیرو‌های سیاسی با اغماض از سلیقه‌ها و روش‌ها و با ملاک قرار دادن اصول، هیچ‌گاه به تله دوقطبی‌های کاذب نخواهد افتاد و دایره بسیج را برای حضور برادرانه تمامی معتقدان و پایبندان به اصول و ارکان انقلاب و نظام وسیع دیده و بازخواهد کرد. یادمان باشد که قله‌های بسیج مثل شهید سلیمانی می‌توانند الگوی مناسبی برای این مقوله مهم سیاسی باشند که نه‌تن‌ها محبوب سلایق مختلف سیاسی بود، بلکه برای پیشبرد اهداف انقلابی‌اش از ظرفیت‌های بسیاری از فعالان سیاسی دارای سلایق گوناگون بهره می‌برد. البته عمل به این توصیه رهبری به شهامت و درایتی در تراز شهید سلیمانی هم نیاز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار