کد خبر: 1202105
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
شوک شبانه به کشتی آزاد ایران
با وجود این، استعفای درستکار از سرمربیگری و قبول آن از سوی دبیر، آن‌هم در سال منجر به المپیک کاملاً غافلگیرانه بود، چراکه همه به رابطه خوب این دو از سال‌های جوانی آگاه بودند و تصور نمی‌کردند به همین راحتی سرمربی تیم ملی و دوست صمیمی دبیر از هدایت تیم ملی استعفا دهد. 
حامد قهرمانی
جوان آنلاین: خبری که شنبه شب در فضای ورزش کشور پیچید، تقریباً همه را شوکه کرد و کمتر کسی را می‌توانستی پیدا کنی که آن را باور کند. خیلی‌ها هم آن را شایعه خواندند و منتظر تکذیب آن از سوی فدراسیون کشتی بودند، اما وقتی علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی محسن کاوه را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی آزاد ایران معرفی کرد، آن وقت همه متوجه شدند که استعفای پژمان درستکار هم خبر درستی بوده و هم مورد تأیید دبیر قرار گرفته است. 
با وجود این، استعفای درستکار از سرمربیگری و قبول آن از سوی دبیر، آن‌هم در سال منجر به المپیک کاملاً غافلگیرانه بود، چراکه همه به رابطه خوب این دو از سال‌های جوانی آگاه بودند و تصور نمی‌کردند به همین راحتی سرمربی تیم ملی و دوست صمیمی دبیر از هدایت تیم ملی استعفا دهد. 
اینکه چه اتفاقی رخ داده که مسیر علیرضا دبیر و پژمان درستکار در کشتی از هم جدا شده، مشخص نیست. دو فردی که از قدیم‌الایام با هم رفاقتی دیرینه داشتند و همواره همراه هم بودند، از دوره کشتی‌گیری تا امروز، اما حالا پژمان درستکار به این نتیجه رسیده که استعفا دهد و راه خود را جدا کند. البته دبیر پیش از این هم ثابت کرده بود که اگر کسی بخواهد کناره‌گیری کند جلوی او را نمی‌گیرد. رئیس فدراسیون کشتی در جریان استعفای حمید سوریان هم همین برخورد را داشت و در ماجرای محمد بنا نیز دقیقاً به همین صورت اقدام کرد. با این حال قبول استعفای درستکار به عنوان رفیق گرمابه و گلستان رئیس فدراسیون کشتی همه را شوکه کرد، اما چرایی این ماجرا سؤالی است بی‌پاسخ که حتماً مرور زمان به آن جواب خواهد داد، ولی آنچه مهم است اینکه نباید اجازه داد کشتی آزاد از این ماجرا ضربه بخورد. 
 
فدراسیون کشتی بلافاصله بیانیه صادر کرد تا جلوی حاشیه‌سازی‌های بیشتر گرفته شود، در حالی که این همه تعجیل در انتخاب جانشین درستکار و صدور بیانیه خود حاشیه‌ساز شده است. در بیانیه فدراسیون کشتی، ضمن قدردانی از زحمات درستکار در سه سال گذشته، با توجه به فرصت کوتاه تا بازی‌های المپیک و لزوم کسب سه سهمیه باقیمانده این مسابقات و حضور قدرتمند در پاریس، محسن کاوه به عنوان جانشین پژمان درستکار انتخاب شد. در این بیانیه به نوعی برتری فنی یا تجربی کاوه به درستکار مورد اشاره قرار گرفته بود: «با توجه به مأموریت سخت واگذار شده به محسن کاوه، انتظار می‌رود که شناخت بالای او از ظرفیت‌های کشتی ایران، چندین دوره سابقه حضور در کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد، فعالیت به عنوان مدیر تیم‌های ملی کشتی و کسب موفقیت‌های متوالی در رقابت‌های جهانی جوانان، در نهایت منجر به کسب نتایج مورد نظر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس گردد.»
یکی از حاشیه‌های به وجود آمده، همین انتخاب محسن کاوه است. با انتصاب کاوه به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان، او در حال حاضر هدایت تیم‌های ملی کشتی آزاد جوانان، امید‌ها و بزرگسالان ایران را نیز برعهده دارد و بیشتر از همیشه تبدیل به مرد همه‌کاره کشتی ایران شده است. خبرگزاری ایسنا دیروز در این خصوص نوشت: «دبیر طی ۲۸ ماه گذشته هرچند تلویحاً انتقاداتی را نسبت به عملکرد درستکار داشته، اما همواره از دوست صمیمی خود و کادرش که بسیاری معتقد بودند در حد و اندازه‌های تیم ملی نیستند حمایت کرده، ولی در نهایت او را در آستانه هدایت تیم ملی در مهم‌ترین رویداد ورزشی کنار گذاشت و با انتخاب کاوه، سند کشتی آزاد ایران را ششدانگ به نام او زد!»
 
استعفای درستکار در حالی انجام شد که مسابقات قهرمانی کشوری بزرگسالان که اولین مرحله از چرخه المپیکی است در دهه سوم آذر‌ماه برگزار می‌شود. از دل این مسابقه و تورنمنت بین‌المللی، قرار است نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و مهم‌تر از آن گزینشی المپیک انتخاب شوند. کشتی آزاد در بلگراد موفق به کسب سهمیه المپیک در سه وزن ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شد و در سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم باید به دنبال کسب سهمیه باشد. کشتی‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز از ۱۵ شهریور‌ماه استارت می‌خورد. 
با این برنامه فشرده باید دید استعفای درستکار تا چه میزان روی عملکرد ملی‌پوشان ایران تأثیرگذار خواهد بود و محسن کاوه به عنوان جانشین او چگونه با این چالش جدی روبه‌رو می‌شود. 
منصور برزگر، پیشکسوت و سرمربی سال‌های دور تیم ملی کشتی آزاد ایران در خصوص تغییرات صورت گرفته در کادر فنی این تیم، آن‌هم پیش از مسابقات مهم پیش‌رو به فارس گفت: «جای تأسف است. ما اصلاً المپیکی فکر نمی‌کنیم. چرا باید همیشه و در آستانه المپیک این تغییرات اتفاق بیفتد. درست است که محسن کاوه کنار تیم بوده، اما این دلیل خوبی برای انجام تغییرات نیست. امیدوارم کاوه موفق شود، اما کار بسیار سختی پیش‌رو خواهد داشت.»
 
پژمان درستکار حدود یک ماه بعد از المپیک توکیو و جانشین‌شدن به جای غلام محمدی تیم را به مسابقات جهانی برد و با توجه به غیبت برخی از کشتی‌گیران مدال‌آور المپیک، کشتی‌گیران کشورمان نتایج خوبی گرفتند. 
تیم کشتی آزاد در مسابقات جهانی نروژ (۲۰۲۱) سه طلا، سه نقره و یک برنز گرفت تا بهترین نتیجه این سال‌های کشتی کسب شود. 
در سال ۲۰۲۲ ایران عنوان نایب‌قهرمانی را با دو طلا، سه نقره و دو برنز کسب کرد و در سال ۲۰۲۳ بدون حساب کردن مدال‌های روسیه کشورمان نایب‌قهرمانی را با یک طلا، دو نقره و یک برنز به دست آورد. نتایج امسال باعث شد انتقادات زیادی به کادر فنی وارد شود و علیرضا دبیر نیز تصمیم گیری برای ادامه کار با درستکار را منوط به بازی‌های آسیایی کرد. 
اگرچه در بازی‌های آسیایی نتایج آزادکاران خوب بود، اما در مجموع مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی، درستکار را لبه پرتگاه قرار داد تا در فاصله هشت ماه مانده به المپیک پاریس، او از تیم ملی کنار برود و محسن کاوه هدایت تیم را برعهده بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار