کد خبر: 1201158
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
دادگاه پاکستان با این که هفته گذشته محاکمه عمران خان در زندان را غیرقانونی اعلام کرده بود، امروز (سه‌شنبه) حکم برگزاری این دادگاه را صادر کرد.

جوان آنلاین: وکیل عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، روز سه‌شنبه گفت: دادگاهی در پاکستان حکم داد که دادگاه عمران خان، نخست‌وزیر سابق، برای عموم و رسانه‌ها آزاد باشد و در محوطه زندان برگزار شود.

به گزارش ایرنا، این حکم پس از آن صادر شد که نخست‌وزیر سابق در دادگاه علنی روز دوشنبه حاضر نشد، زیرا دولت گفته بود که جان او تهدید شده است.

گفته می شود اولین جلسه دادگاه روز جمعه، اول دسامبر (۱۰ آذر) برگزار می‌شود.

دادگاه عالی اسلام آباد هفته گذشته محاکمه خان را در حالی که وی در زندان به سر می برد غیرقانونی اعلام کرده بود و دستور از سرگیری آن را در دادگاه علنی صادر کرده بود.

حکم دادگاه عالی اسلام آباد بر اساس دادخواستی از خان صادر شده بود که خواستار محاکمه علنی شده بود. تصمیم دادگاه حدود یک ماه پس از آن صادر شد که خان به افشای یک سند محرمانه متهم شد.

کارشناسان حقوقی می گویند اتهاماتی که او با آن مواجه است در صورت محکومیت ممکن است حکم اعدام را در پی داشته باشد.

دستیار نزدیک خان، شاه محمود قریشی، که معاون حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) او بود، یکی از متهمان این پرونده است. هر دو نفر در جریان محاکمه اتهامات خود را رد کرده اند.

این پرونده مربوط به اظهارات خان درباره و افشای یک نامه دیپلماتیک محرمانه در یک گردهمایی پس از برکناری وی در رای عدم اعتماد در پارلمان در سال ۲۰۲۲ است. او و قریشی متهم به انتقال اطلاعات در نامه طبقه بندی شده به افراد غیرمجاز برای منافع سیاسی هستند.

این سند که رمز نامگذاری شده است، توسط دولت یا وکلای خان علنی نشده است، اما ظاهراً مکاتبات دیپلماتیک بین سفیر پاکستان در واشنگتن و وزارت امور خارجه در اسلام آباد بوده است.

خان ادعا کرد که این سند مدرکی است مبنی بر اینکه برکناری وی توطئه آمریکا بوده است که ظاهراً توسط ارتش و مخالفان سیاسی او از جمله جانشین او شهباز شریف هماهنگ شده است. واشنگتن، ارتش پاکستان و شریف این ادعا را رد کرده اند.

روز گذشته نیز یک دادگاه ویژه در اسلام آباد نخست وزیر سابق پاکستان را پس از رد درخواست ناظر مبارزه با فساد مبنی بر اعطای مجوز به وی برای تحقیقات بیشتر، عمران خان را به ۱۴ روز بازداشت قضایی در یک پرونده فساد محکوم کرد.

رهبر ۷۱ ساله حزب تحریک انصاف پاکستان از ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) در موارد مختلف در زندان فوق امنیتی راولپندی به سر می برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار