کد خبر: 1200342
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
شامگاه هشتم اردیبهشت ماه امسال، انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی خشم کاربران را به همراه داشت. بر اساس فیلم منتشر‌شده مردی جوان در دفاع از یک دختر مقابل مهاجمان که چهار پسر جوان بودند، قرار گرفته‌بود. در حالی که مرد جوان تلاش می‌کرد مهاجمان را دور کند
حسین فصیحی

جوان آنلاین: عامل شهادت حمیدرضا الداغی، شهید غیرت سحرگاه دیروز در زندان سبزوار به دار مجازات آویخته شد.
شامگاه هشتم اردیبهشت ماه امسال، انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی خشم کاربران را به همراه داشت. بر اساس فیلم منتشر‌شده مردی جوان در دفاع از یک دختر مقابل مهاجمان که چهار پسر جوان بودند، قرار گرفته‌بود. در حالی که مرد جوان تلاش می‌کرد مهاجمان را دور کند، یکی از آن‌ها از پشت سر با چاقو به وی ضربه می‌زند و وقتی شهید الداغی دستش را به محل جراحت می‌برد، نفر دوم او را از مقابل با چاقو هدف قرار می‌دهد تا اینکه به دلیل اصابت ضرباتی که به او وارد شده‌بود، جانش را از دست می‌دهد. خیلی زود معلوم شد جوان مدافع، حمیدرضا الداغی نام دارد که رفتار او باعث شد وی به عنوان شهید غیرت معروف شود. از سوی دیگر و در حالی که افکار عمومی به شدت تحت‌تأثیر این حادثه قرار گرفته‌بود، مأموران پلیس توانستند مهاجمان را شناسایی و دستگیر کنند. بررسی‌های بعدی نشان داد شب حادثه شهید الداغی به دنبال دختر نوجوانش رفته‌بود تا او را پس از پایان کلاس به خانه ببرد که متوجه ایجاد مزاحمت پسران جوان برای یک دختر می‌شود و حادثه رقم می‌خورد.


یک قتل در پرونده متهم اصلی
از خودگذشتگی شهید الداغی همراهی گسترده شهروندان در وداع با پیکر این شهید را به همراه داشت. در جریان تحقیقات مشخص شد که دو نفر از مهاجمان در شهادت الداغی نقش داشتند که به عنوان متهمان اصلی مورد تحقیق قرار گرفتند. تحقیقات پلیس در این‌باره نشان داد که یکی از دو متهم ۱۲ آذرماه سال ۱۴۰۰ در جریان یک نزاع مرتکب قتل و از آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ تا زمان رسیدگی به پرونده به صورت موقت و با قرار وثیقه آزاد شده‌بود.


از زبان دختر شهید
دختر ۱۵ ساله شهید الداغی درباره فداکاری پدرش گفت: «از زمانی که حادثه اتفاق افتاد، مردم مدام به خانه ما آمد و شد دارند و به ما دلداری می‌دهند. پدرم همیشه همین رفتار را مقابل مردم داشت و به مردم کمک می‌کرد.»
به دلیل حساسیت پرونده به دستور رئیس دستگاه قضائیه پرونده به صورت ویژه در دست بررسی قرار گرفت، به طوری که ۲۱ اردیبهشت ماه یعنی ۱۳ روز پس از حادثه کیفرخواست علیه متهمان صادر شد.


محاکمه و مجازات
براساس کیفرخواست صادر شده متهم ردیف اول به اتهام ارتکاب قتل عمد و ایجاد جراحت با چاقو، ایجاد مزاحمت برای بانوان، اخلال در نظم عمومی و تظاهر به تهدید در ملأعام مجرم شناخته شد. متهم ردیف دوم هم به اتهام معاونت در قتل عمد، ایجاد جراحت عمد با چاقو، تظاهر و تهدید با چاقو در ملأ‌عام و اخلال در نظم عمومی مجرم شناخته شد. بعد از آن بود که پرونده در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی به ریاست قاضی محمد شجاع‌پور مورد رسیدگی قرار گرفت. متهم اصلی که حمید نام داشت در جریان دادرسی اتهام خودش را قبول کرد و ماجرای شب حادثه را شرح داد. همدست وی ابوالفضل هم حرف‌های متهم را تأیید کرد. هیئت قضایی بعد از پایان جلسه دادگاه وارد شور شد و حمید را به اتهام ارتکاب قتل در نزاع دسته‌جمعی به قصاص و به جرم قتل شهید الداغی نیز به قصاص در ملأ‌عام محکوم کرد. متهم همچنین به اتهام چاقوکشی به پرداخت دیه و تحمل شش ماه زندان محکوم شد.
ابوالفضل، متهم ردیف دوم هم به اتهام شروع کننده قتل شهید الداغی مجرم شناخته‌شد و به تحمل ۱۰ سال زندان و پرداخت دیه در هر دو درگیری محکوم شد. رأی دادگاه با اعتراف متهمان در شعبه سی و نهم دیوان کشور بررسی و تأیید شد. بعد از تأیید رأی دادگاه پرونده به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی ارسال و حکم قصاص متهم سحرگاه دیروز در زندان سبزوار اجرا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار