کد خبر: 1199757
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
واکنش رئیس سازمان نظام پزشکی به خلأ قانونی در حوزه جراحی‌های غیرضروری زیبایی
نظارت بر عملکرد پزشکان از سوی بیمه‌ها باید صورت گیرد. وی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: پروتکل‌ها را وزارت بهداشت باید تدوین کند و بیمه‌ها نیز در حوزه دولتی نظارت داشته باشند

جوان آنلاین: به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هر چه غیر از راهنمای بالینی در حوزه جراحی‌های زیبایی انجام می‌شود، تخلف و قصور پزشکی است و باید برخورد صورت گیرد.
دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با «جوان» در واکنش به این سؤال که چگونه می‌توان از جراحی‌های غیرضروری زیبایی ممانعت به عمل آورد و بر آن نظارت داشت، می‌گوید: نظارت بر عملکرد پزشکان از سوی بیمه‌ها باید صورت گیرد. وی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: پروتکل‌ها را وزارت بهداشت باید تدوین کند و بیمه‌ها نیز در حوزه دولتی نظارت داشته باشند. همچنین جایی که آزاد هم است، نظارت بر عملکرد بیمارستان‌ها بر عهده اداره کل نظارت بر درمان معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه قانون هست، اما باید اجرا شود، توضیح داد: دنیا از همین طریق نظارت خود را پیش می‌برد، اینگونه که پرونده از سوی بیمه برای پرداخت هزینه بررسی می‌شود و بعد از بررسی بگویند که پزشک جراح، عمل انجام‌شده را غیرضروری انجام داده است یا خیر، در نتیجه در صورت غیرضروری بودن، هزینه را پرداخت نمی‌کنند و گزارش غیرضروری‌بودن جراحی را ارائه خواهند داد. به اعتقاد وی، گلوگاه نظارت بر جراحی‌های غیرضروری زیبایی بیمه‌ها هستند و قانونی در این زمینه لازم نیست. وی در پاسخ به این سؤال که ضرورت چگونه مشخص خواهد شد یا خیر پاسخ داد: ضرورت تشخیص یعنی عده‌ای جمع شوند و معیارسنجی کنند که این سنجش معیار از سوی پروتکل‌های بالینی تعیین می‌شود و نیازمند قانون جدید نیست، اما بیمه‌ها و وزارت بهداشت مکلف به پیگیری است.
به اعتقاد وی مشکل از نبود قانون نیست بلکه مشکل از نحوه نظارت و عدم‌پیگیری تحقق قانون است.
رئیس‌زاده بیان کرد: جرم‌انگاری به این سادگی‌ها نیست، باید ملاک برای آن تعیین شود که یک پروتکل می‌خواهد و ما در حال حاضر آن را داریم که طبق آن هرچه غیر از راهنمای بالینی در حوزه جراحی‌های زیبایی انجام می‌شود، تخلف و قصور پزشکی است و باید برخورد صورت گیرد.
وی تأکید کرد: بیمه‌ها و وزارت بهداشت باید قانون را اجرا کنند و بر آن نظارت داشته باشند و پزشکان فعال خارج از حوزه کاری را معرفی کنند. وی در ادامه گفت: ما فرهنگ‌سازی در جامعه لازم داریم. بیشتر از جامعه پزشکی در حال حاضر مداخلات غیرضروری در جراحی‌های زیبایی بیداد می‌کند. تکنیسین‌ها و آرایشگاه‌ها چندین برابر جامعه پزشکی در این زمینه فعال هستند، اما مداخلات غیرمجاز نه قانون دارد و نه نظارتی صورت می‌گیرد. رئیس‌زاده اظهار کرد: موج عمل راه افتاده است و بالاخره افرادی پیدا می‌شوند که خدمات دهند، اما این مردم هستند که باید واکسینه شوند، همه را نمی‌توان از جامعه پزشکی انتظار داشت. این مردم هستند که نباید بی‌جهت دنبال این عمل‌ها باشند، همچنین نباید به مکان‌های مجاز و به افراد دارای مجوز مراجعه کنند و به صرف قیمت ارزان خود را ناقص نکنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار