کد خبر: 1198170
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
دکتر «هانی سلیمان» تحلیلگر سیاسی و متخصص مصری در امور مرتبط با ایران دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با همتای مصری وی در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عربی و اسلامی در ریاض را به دلیل ملاحظات فراوان یک مناسبت مهم ارزیابی کرد و گفت: پیام‌های مثبتی بین دو کشور مبادله شده و این دیدار به توسعه روابط قاهره - تهران در آینده کمک خواهد کرد.

جوان آنلاین: دکتر هانی سلیمان تحلیلگر سیاسی و متخصص مصری در این باره اظهار داشت: این دیدار اولین دیدار سران جمهوری اسلامی ایران و مصر پس از یک دوره قطعی روابط به دلیل ملاحظات تاریخی، ایدئولوژیک، سیاسی و ملاحظات دیگر صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، هانی سلیمان افزود: تصویر رکود در روابط در دوره اخیر تا حدودی تغییر کرده و پیام‌های مثبتی میان کشور به ویژه پس از تحولات در روابط عربستان و ایران رد و بدل شده است و در نتیجه گام‌های زیادی به سمت نزدیکی روابط برداشته شده است.

سلیمان در گفتگو با المصری الیوم در این باره افزود: این مهم است که دیدار انجام شده موارد مذکور را عملی کند و من معتقد هستم که پیشرفت زیادی در تقویت و احیای روابط دو کشور به ویژه با توجه به چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش، اهمیت و جایگاه ایران در این مسائل، حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: دعوت ایران به اجلاس سران اسلامی در این برهه، عنصر مهمی به دلیل تاثیر و برخورداری آن از ابزار‌های تاثیر گذار لازم بود و قاهره با وزن سیاسی و دیپلماتیک خود می‌تواند به هماهنگی روابط در بسیاری از پرونده‌ها کمک کند و این ممکن است منجر به دستیابی به درک مثبت در سطوح سیاسی و امنیتی شود.

هانی سلیمان با تاکید بر اینکه این دیدار برای دو کشور حائز اهمیت بوده و بر مسیر احیای روابط و توسعه آن در آینده کمک می‌کند، افزود: این دیدار همچنین پیامی را به خارج از مصر به ویژه به آمریکا، اسرائیل و کشور‌های غربی ارسال کرد مبنی بر اینکه تداوم حملات اسرائیل منجر به تحکیم انسجام و تقریب دیدگاه‌ها بین طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده و این خطری برای طرف اسرائیلی است و باعث می‌شود امور از از کنترل آمریکا خارج شود و اجلاس سران اسلامی همچنین ممکن است یک محور هماهنگی مهم در سطح سیاست باشد.

وی با بیان اینکه "مصر و ایران پرونده‌های زیادی از جمله پرونده‌های سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی دارند که مستلزمد نزدیک شدن روابط دو طرف است"، خاطرنشان کرد: اگر در مورد تعدادی از این پرونده‌ها اجماع حاصل شود، فرصت بسیار خوبی برای تقویت کامل روابط فراهم خواهد شد.

این تحلیلگر مصری ادامه داد: روابط دو کشور توسعه خواهد یافت و این توسعه ممکن است با روابط اقتصادی در یک محدوده محدود آغاز شود تا از تحریم‌های آمریکا جلوگیری شود و دولت آمریکا در این باره به چالش کشیده نشودو سپس گسترش یابد و روابط فرهنگی، سیاسی و امنیتی را در بر گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار با السیسی همتای مصری خود با تاکید بر ضرورت اتحاد کشور‌های اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

السیسی نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزیران مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر برقراری روابط عمیق بین دو کشور باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار